حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

تفتازانی (از علمای بزرگ اهل سنت) : ابوبکر و عمر و عثمان معصوم هستند !

 

یکی از اشکالاتی که همواره مخالفین شیعه آن را متوجه پیروان مکتب اهل بیت می سازند، غلو دانستن عصمت می باشد.مخالفین شیعه عقیده ی پیروان مکتب اهل بیت مبنی بر عصمت اهل بیت علیهم السلام اجمعین را مستمسک خود قرار داده و آن را غلو می خوانند غافل از آن که در بین علمای خودشان کسانی هستند که بر عصمت صحابه و به خصوص عصمت ابو بکر و عمر و عثمان تصریح کرده اند ! یکی از افرادی که ابو بکر و عمر و عثمان را معصوم دانسته ، سعد الدین تفتازانی از علمای نامدار مخالفین است.

واحتج أصحابنا على عدم وجوب العصمة بالإجماع على إمامة أبی بکر وعمر وعثمان رضی الله عنهم مع الإجماع على أنهم لم تجب عصمتهم وإن کانوا معصومین بمعنى أنهم منذ آمنوا کان لهم ملکة اجتناب المعاصی مع التمکن منها .....

شرح المقاصد فی علم الکلام،ج5،ص249 ط عالم الکتب

و اصحاب ما بر اجماع بر عدم وجوب عصمت در امامت ابوبکر و عمر و عثمان احتجاج کرده اند با اجماع بر این که عصمت آنان واجب نیست هر چند که معصوم بوده اند به این معنا که از وقتی که ایمان آورده اند ملکه ی اجتناب و دوری از معصیت ها بر آنان بوده با وجود توانایی آن ها بر معصیت .....

 

از کلام تفتازانی دو نتیجه ی مهم و اساسی استخراج می شود.یکی این که طبق اعتقاد تفتازانی و بسیاری از علمای مخالفین شیعه، ابوبکر و عمر و عثمان از لحظه ی ایمان آوردن معصوم بوده اند و هرگز مرتکب هیچ معصیتی نشده اند.دوم این که مخالفین شیعه اصل وقوع عصمت برای غیر نبی را ممکن می دانند اما آن را برای غیر انبیاء واجب نمی دانند.

آیا با وجود چنین اعتقادی در بین بسیاری از علمای عامه، دلیلی برای اشکال بر شیعیان در عقیده ی عصمت اهل بیت علیهم السلام باقی می ماند ؟!











موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۳
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۳)

۱۳ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۴۵ محب اهل بیت علیهم السلام
سلام برادر اگر زحمتی نیست روایت ترجمه بشه :
أخبرنَا عبد الْأَعْلَى بن وَاصل بن عبد الْأَعْلَى الْکُوفِی قَالَ حَدثنَا جَعْفَر بن عون عَن شَقِیق بن أبی عبد الله قَالَ حَدثنَا أَبُو بکر بن خَالِد ابْن عرفطة قَالَ رَأَیْت سعد بن مَالک بِالْمَدِینَةِ فَقَالَ ذکر لی أَنکُمْ تسبون علیا قلت قد فعلنَا قَالَ لَعَلَّک سببته قلت معَاذ الله قَالَ لاتسبه فَإِن وضع الْمِنْشَار على مفرقی على أَن أسب علیا مَا سببته بَعْدَمَا سَمِعت من رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم مَا سَمِعت
خصائص أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب

پاسخ:
وعلیکم السلام

ابو بکر بن خالد می گوید سعد بن مالک را در مدینه دیدم و گفت به من گفته شده که شما علی را سب می کنید.گفتم این کار را انجام داده ایم.گفت شاید تو هم علی را سب کرده ای.گفتم معاذ الله.گفت : علی را سب مکن که اگر بر مفرقم (فرق سر) اره بگذارند تا علی راسب کنم او را سب نمی کنم پس از آن که از رسول خدا (ص) شنیدم آن چه را شنیدم.
۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۲۸ محب اهل بیت علیهم السلام
شرح حال حموینی  صاحب کتاب فرائد السمطین فی فضائل المرتضى والبتول .. بفرمایید
پاسخ:
إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُؤَیَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بِنْ حَمُّوَیْهِ الشَّیْخُ الْقُدْوَةُ صَدْرُ الدِّینِ أَبُو الْمَجَامِعِ الْجُوَیْنِیُّ الْخُرَاسَانِیُّ الصُّوفِیُّ الْمُحَدِّثُ : مَوْلِدُهُ سَنَةَ أَرْبَعٍ وَأَرْبَعِینَ وَسِتِّ مِائَةٍ.وَسَمِعَ فِی سَنَةٍ أَرْبَعٍ وَسِتِّینَ مِنْ عُثْمَانَ بْنِ مُوَفَّقٍ وَغَیْرِهِ، وَکَانَ صَاحِبَ حَدِیثٍ وَاعْتَنَى بِالرِّوَایَةِ.قَدِمَ عَلَیْنَا بَعْدَمَا أَسْلَمَ عَلَى یَدِ غَازَانَ مَلِکِ التَّتَارِ بِوَاسِطَةِ نَائِبِهِ نُورُورَ، فَسَمِعَ مَعَنَا مِنْ أَبِی حَفْصِ بْنِ الْقَوَّاسِ وَطَائِفَةٍ، ثُمَّ حَجَّ بِآخِرِهِ فِی سَنَةِ عِشْرِینَ وَسَبْعِ مِائَةٍ، وَحَدَّثَ فَذَکَرَ لِی الْحَافِظُ صَلاحُ الدِّینِ أَنَّهُ سَمِعَ مِنْهُ، فَذُکِرَ لَهُ أَنَّهُ قَدْ یَصِلُ لَهُ إِلَى الآنَ رِوَایَةُ مِائَتَیْ جُزْءٍ وَأَرْبَعِینَ جُزْءًا کُلُّهَا أَرْبِعِینَاتٌ، وَکَانَ صَدْرُ الدِّینِ تَامُّ الشَّکْلِ مَلِیحًا مَهِیبًا خَیِّرًا، مَلِیحَ الْکِتَابَةِ حَسَنَ الْفَهْمِ مُعَظَّمًا بَیْنَ الصُّوفِیَّةِ إِلَى الْغَایَةِ لِمَکَانِ وَالِدِهِ الشَّیْخِ سَعْدِ الدِّینِ بْنِ حَمُّوَیْهِ.

معجم الشیوخ الکبیر للذهبی،ج1،ص157 ط مکتبة الصدیق

إبراهیم بن محمد : الإمام الزاهد المحدث شیخ خراسان، صدر الدین أبو المجامع ابن الشیخ سعد الدین بن المؤید بن حمویه الجوینی الشافعی الصوفی.

أعیان العصر وأعوان النصر للصفدی،ج1،ص121 ط دار الفکر المعاصر

وللشیخ صدرُ الدین مجامیعُ وتوالیفُ، وله إجازة من نجم الدین عبد الغفار صاحب الحاوی.

أعیان العصر وأعوان النصر للصفدی،ج1،ص122 ط دار الفکر المعاصر

از عالم بزرگ مخالفین اجازه نامه داشته ! یک عالم شیعه ی امامی کجا میره از عالم سنی اجازه نامه دریافت کنه ؟!

توفی رحمه الله تعالى ...

أعیان العصر وأعوان النصر للصفدی،ج1،ص123 ط دار الفکر المعاصر

اینا که همیشه توی ترجمه ی علمای شیعه ی امامی شروع میکنن به فحاشی و رافضی گفتن (مثل ذهبی) این جا برای عالم شیعه ی امامی دارن ترحم میکنن ؟!

إِبْرَاهِیم بن مُحَمَّد الإِمَام الزَّاهِد الْمُحدث شیخ خُرَاسَان صدر الدّین أَبُو المجامع ابْن الشَّیْخ سعد الدّین ابْن الْمُؤَید بن حمویه الْجُوَیْنِیّ الصُّوفِی ولد سنة بضع وَأَرْبَعین وست مائَة وَتُوفِّی رَحمَه الله سنة اثْنَتَیْنِ وَعشْرین وَسبع مائَة وَسمع من ابْن الْمُوفق الأذکانی صَاحب الْمُؤَید الطوسی وَمن جمَاعَة بِالشَّام وَالْعراق والحجاز وعنی بِهَذَا الشَّأْن جدا وَکتب وَحصل وَکَانَ ملیح الشکل جید الْقِرَاءَة دینا وقوراً وعَلى یَدَیْهِ أسلم قازان وَقدم الشَّام سنة خمس وَتِسْعین ثمَّ حج سنة إِحْدَى وَعشْرین وَسبع مائَة ولقیه الشَّیْخ صَلَاح الدّین خَلِیل ابْن العلائی وَخرج لنَفسِهِ سباعیات بإجازات وَسمع مُسلما من عُثْمَان بن موفق سنة أَربع وَسِتِّینَ وَسمع ببغداذ من الشَّیْخ عبد الصَّمد وَمن ابْن أبی الدنیة وَابْن الساغوجی وَابْن بلدجی ویوسف بن مُحَمَّد بن سرُور الْوَکِیل قَالَ الشَّیْخ شمس الدّین أنبأنی الظهیر ابْن الکازرونی قَالَ وَفِی سنة إِحْدَى) وَسبعین اتَّصَلت ابْنة عَلَاء الدّین صَاحب الدِّیوَان بالشیخ صدر الدّین أبی المجامع إِبْرَاهِیم ابْن الْجُوَیْنِیّ وَالصَّدَاق خَمْسَة آلَاف دِینَار ذَهَبا أَحْمَر وَله إجَازَة من نجم الدّین عبد الْغفار صَاحب الْحَاوِی وَله مجامیع وتوالیف.

الوافی بالوفیات،ج6،ص91 و 92 ط دار احیاء التراث

إِبْرَاهِیم بن مُحَمَّد بن الْمُؤَید بن حمویه الْجُوَیْنِیّ صدر الدّین أَبُو المجامع ابْن سعد الدّین الشَّافِعِی الصُّوفِی ولد سنة 44 وَسمع من عُثْمَان بن الْمُوفق صَاحب الْمُؤَید الطوسی وَسمع على عَلیّ بن أَنْجَب وَعبد الصَّمد بن أبی الْجَیْش وَابْن أبی الدنیة وَأکْثر عَن جمَاعَة بالعراق وَالشَّام والحجاز وَخرج لنَفسِهِ تساعیات وَسمع بالحلة وبتبریز وبآمل طبرستان والشوبک والقدس وکربلا وقزوین ومشهد عَلیّ وبغداد وَله رحْلَة وَاسِعَة وعنی بِهَذَا الشَّأْن وَکتب وَحصل وَکَانَ دینا وقوراً ملیح الشکل جید الْقِرَاءَة .....

الدرر الکامنة فی أعیان المائة الثامنة،ج1،ص75 ط مجلس دائرة المعارف العثمانیة


إبراهیم بن محمد، الشیخ الإمام العلامة المحدث، شیخ خراسان صدر الدین أبو المجامع بن الشیخ سعد الدین بن المؤید بن حمویه الجوینی الشافعی الصوفی الزاهد.

المنهل الصافی والمستوفى بعد الوافی،ج1،ص155 ط الهیئة المصریة العامة للکتاب

ابراهیم الجوینی (644 - 722 هـ) (1246 - 1322 م) ابراهیم بن محمد بن ابی بکر بن محمد حمویه الجوینی، الشافعی (أبو اسحاق) من محدثی خراسان.

معجم المؤلفین،ج1،ص89 ط مکتبة المثنی
۱۵ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۷ محب اهل بیت علیهم السلام
دست شما درد نکنه برادر.. راستی ببخشید شما این رسم هایی که روی تصویر می کشید مثل علامت فلش و علامت های دیگه با چه برنامه ای انجام میدید؟؟؟ با فتوشاپ که نمیشه..
پاسخ:
خواهش می کنم | با فتوشاپ هم میشه اما بنده با نرم افزار snagit انجام میدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter