حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات



ابن عباس (رض) : کفش کهنه و پاره از بعضی از صحابه بهتر است !



مخالفین شیعه قائل به مساله ی " عدالت صحابه " هستند و بر این مبنا تمامی صحابه را عادل شمرده و هر گونه نقد و نقاش در مورد آنان را نهی می کنند و حتی بر همین مبنا تمامی آن ها را توثیق می کنند.این ادعا در حالی صورت میگیرد که نه تنها هیچ پشتوانه ی قرآنی و روایی ندارد بلکه روایات متعدد و معتبر در منابع مخالفین در رد این ادعای اهل تسنن وجود دارد.(با وجود تعریف های متفاوت از صحابه در نزد علمای اهلسنت) در راستای این مساله، در این مطلب به نقل روایتی با سند صحیح (بنا بر شروط بخاری و مسلم) از قول ابن عباس می پردازیم که رد محکمی است بر اسطوره ی " عدالت صحابه " :

حَدَّثنا أَبُو موسى، قَال: حَدَّثنا یَحْیَى بن حماد، قَال: حَدَّثنا أَبُو عَوَانة، عَن سُلَیْمَانَ عَنْ عَدِیّ بْنِ ثَابِتٍ، عَن سَعِید بْنِ جُبَیر، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، رَضِی اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: یَقُولُ أَحَدُهُمْ: أَبِی صَحِبَ النَّبِیّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیه وَسَلَّم، وَکان مَعَ أَبِی ولَنَعْلٌ خَلَقٌ خَیْرٌ مِنْ أَبِیهِ.


مسند البزار،ج11،ص277،ح5068 ط مکتبة العلوم والحکم - المدینة المنورة

ابن عباس می گوید : یک از آن ها می گوید پدرم صحابی پیامبر (ص) بوده است و پیامبر با پدرم بوده است در حالی که کفش کهنه از پدرش بهتر است.


این روایت در منابع زیر نیز نقل شده است :

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد،ج2،ص186 ط دار المأمون للتراث
  ( نور الدین الهیثمی : رجاله رجال الصحیح  حسین سلیم اسد : إسناده صحیح)


مختصر زوائد مسند البزار،ج1،ص109 ط مؤسسة الکتب الثقافیة  (ابن حجر العسقلانی : صحیح الإسناد)

همانطور که ملاحظه می کنید ، " نور الدین هیثمی " و " این حجر عسقلانی " و " حسین سلیم اسد " این روایت را تصحیح کرده اند.


از آن جایی که تمام راویان این این سند از ثقات و از راویان بخاری و مسلم هستند، به بررسی سند آن نمی پردازیم. ( در صحت سندی روایت شکی نیست)

اکنون با وجود چنین روایتی و چنین کلامی از صحابی جلیل القدر، ابن عباس (رض)، باز هم مخالفین شیعه ادعا می کنند که صحابه بهترین افراد بوده اند و تمامی آنان عادل هستند ؟!


ادعایی از جانب مخالفین و پاسخ به آن :


برخی از مخالفین وقتی پاسخی برای این روایت نیافته اند، این گونه توجیه کرده اند که منظور از این روایت " منافقین " می باشد که بعضا در بین صحابه وجود داشته اند.

اما پاسخ به این ادعا :


اولا : در روایت مذکور، این عباس هیچ صحبتی از " منافقین " نکرده است بلکه به ادعای " صحابی " بودن پاسخ داده است. (أبی صحب النبی)

ثانیا : هر چند که مخالفین این ادعا را بدون دلیل طرح کرده اند و قرینه ای هم در روایت مذکور بر این ادعا وجود ندارد اما اگر ادعایشان را بپذیریم چه بسا اوضاع بدتر هم بشود ! چرا که این ادعا نشان می دهد که در بین صحابه منافقینی بوده اند که چه بسا بسیاری از آن ها شناسایی هم نشدند و در افسانه و ادعای باطل " عدالت تمامی اصحاب " وارد شدند بدون آن که مخالفین چیزی در مورد منافق یا عدم منافق بودن آنان بدانند ! یعنی با این ادعا ممکن است در بین صحابه ای که مد نظر مخالفین شیعه است، " منافق " یا " منافقینی " نیز حضور داشته باشند ولی شناسایی نشده باشند و صفت عادل نیز بر آنان اطلاق می شود !

ثالثا : طبق تعریف برخی از علمای اهل سنت مانند بخاری، هرکس که پیامبر را دیده باشد ،صحابی است و قول ابن عباس در روایت مذکور نیز همان طور که اشاره کردیم صرفا بر " صحابی " دلالت می کند ( در پاسخ به ادعای " أبی صحب النبی " ) نه منافق ! و می دانیم که " صحبة " اعم از " رؤیة " است و ادعای مطرح شده در متن روایت مذکور حتی از تعریف بخاری از صحابه نیز جامع تر و شامل تر است ! بنا براین راهی برای توجیه متن این روایت برای مخالفین وجود ندارد.



























موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۵)

۲۲ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۸ محب اهل بیت علیهم السلام
سلام لطفا به این شبهات پاسخ دهید :


علی بن ابراهیم قمی در تفسیر صافی ج 1 ص 36( ما هو علی خلاف ما انزل الله: ایاتی در قران وجود دارد که مخالف وحی الله است
نعمت الله جزایری در کتاب الانوار النعمانیه ج2 ص357 الی 358 (فانهم بعد النبی قد غیروا و بدلوا فی الدین ما هو اعظم من هذا کتغییرهم القران و تحریف کلماته و حذف ما فیه من مدائح آل الرسول و الائمه الطاهرین و فضائح المنافقین و أظهارمساویهم کما سیاتی بیانه فی نور القران)
پاسخ:
وعلیکم السلام

اصل کلام منتسب به علی بن ابراهیم از تفسیر قمی هست و تفسیر قمی بر ما حجت نیست (حداقل طبق قول بسیاری از محققین و علماء و تحقیقات شخصی بنده) و به هر جهت این تفسیر قابل اعتماد نیست. (به عنوان نمونه : آیت الله سبحانی اعتماد به این کتاب رو بسیار مشکل میدونن و دشوار، علامه ی محقق آیت الله سید کمال حیدری این کتاب رو اصلا قابل اعتماد نمیدونن و بسیاری از علماء و محققین دیگه هم ،هم به جهت سندی و هم به جهت متنی این تفسیر ایراد هایی گرفته اند)

سید نعمة الله جزائری هم از قول به تحریف قرآن برگشت و در کتاب تفسیر العقود و المرجان به تحریف ناپذیری قرآن تصریح کرده.
۲۳ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۲۸ محب اهل بیت علیهم السلام
درمورد همون روایت علامه مجلسی در مرآة العقول درمورد روایت آیه هفدا هزار گفتن : موثق . شما در این مورد فرمودید :
شاید منظور مجلسی مصحف و قرآن امیرالمومنین باشه.
بنده دراین مورد از سایت ولیعصر عج هم سوال کردم و گفتن :

اگر در روایت دقت کنید متوجه می شوید که علامه مجلسی روایت را از امام جواد علیه السلام  نقل کرده است لذا  ربطی به مصحف حضرت علی علیه السلام ندارد ..
وفی الصحیح بتسع طرق، عن أبی هاشم الجعفری عن أبی جعفر الثانی محمد بن علی الجواد علیهما السلام قال أقبل أمیر المؤمنین ذات یوم و معه الحسن بن علی علیهما السلام و هو متکئ علی ید سلمان

و در حقیقت علامه دارد این روایت را که از امام نقل شده از نظر اعتبار گوید صحیح است.

همچنکه در روایات دیگر نیز چنین می آورد
و فی الصحیح، عن أبی بصیر، عن أبی عبد الله علیه السلام فی المولود قال یسمى فی الیوم السابع و یعق عنه و یحلق رأسه و یتصدق بوزن شعره فضة و یبعث إلى القابلة بالرجل مع الورق و یطعم عنه و یتصدق
و یا و فی الصحیح عن الکاهلی عن أبی عبد الله علیه السلام قال العقیقة یوم السابع و یعطی القابلة الرجل مع الورک و لا یکسر العظم.


روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط - القدیمة) ؛ ج‏8 ؛ ص610
اگر در این دو روایت دقت کنید در هر دو گوید فی الصحیح. روایت را از امام صادق (ع) نقل می کند در صورتی که مصحف حضرت از آن حضرت است نه سایر ائمه
واگر علامه می خواست از مصحف نقل روایت کند باید می گفت فی مصحف علی نه فی الصحیح  در حقیقت علامه در روضه، روایات اعتبار سنجی کرده است
ثانیا: روایت مورد نظر در کتب روایی دیگر نیز نقل شده است اما نگفته اند در مصحف علی بوده است
و بهذا الإسناد عن محمد بن یعقوب‏ عن عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد البرقی عن أبی هاشم داود بن القاسم الجعفری عن أبی جعفر الثانی ع قال‏ أقبل أمیر المؤمنین ع و معه الحسن بن علی ع و هو متکئ‏ على‏ ید سلمان‏
الغیبة (للطوسی)/ کتاب الغیبة للحجة ؛ النص ؛ ص154
بنابراین هدف علامه اعتبار روایت بوده است

===================================

ببخشید که در این موضوع بیش از این ازتون دارم سوال میکنم.. البته برای بند کاملا مشخص است که تحریف قرآن نزد علمای شیعه کاملا مردود است و بسیاری از علمای این را گفتند..

ولی باور کنید هنوز نتونستم یک جواب قانع کننده ای به مخالفین بدم.. لطفا بیشتر در این مورد توضیح دهید و بلاخره اینکه منظور مرحوم مجلسی چی بوده؟؟؟؟ بینهایت ممنون از لطفتون



پاسخ:
با عرض سلام

اولا بعضی از متونی که رو نقل کردید ارتباطش با بحث تحریف رو متوجه نشدم.

ثانیا وقتی میگیم " مصحف امیر المومنین " به این معنی نیست که این مصحف در زمان امیرالمومنین بوده و دیگه نبوده ! بلکه این مصحف بین معصومین منتقل شده و قرآنی هم که امام زمان صلوات الله علیه در اختیار مردم قرار خواهند داد همان قرآن امیرالمومنین است.
۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۲۵ محب اهل بیت علیهم السلام
یه نرم افزار خوب و کامل برای بررسی رجالی راویان کتب شیعه اگر معرفی کنید ممنون میشم.. نرم افزار درایه نور رو خریداری کردم ولی این نرم افزار فقط مختص کتب اربعه ست.. یه نرم افزار رجالی کامل معرفی کنید..
پاسخ:
بهترین و کامل ترین نرم افزار رجالی همون درایة النور هست و در غیر اینصورت باید مستقیما از کتب رجال استفاده کنید.
سلام علیکم

بزگوار می شود بفرماید سید نعمت الله جزائری در کجای این کتاب  تفسیر العقود و المرجان و با چه متن و قولی از خودشان مبحث تحریف رو رد کرده اند؟
پاسخ:
وعلیکم السلام

( [إنا نحن نزلنا الذکر وإنا له لحافظون] ((إنا نحن ... الآیة)) رد لإنکارهم واستهزائهم فی قوله: [ یا أیها الذی نزل علیه الذکر ... الآیة] ((لحافظون)) من الشیاطین والزیادة والنقصان بخلاف الکتب المتقدمة .....

عقود المرجان فی تفسیر القرآن ج2 ص 624- 625

http://www.alshiaclubs.com/upload//uploads/images/alshiaclubs-2d383f898e.png
سلام
ببخشید میشه متنی که از عقود المرجان گذاشتید ترجمه کنید
پاسخ:
وعلیکم السلام

" الذکر " أی : القرآن. " الحافظون " من الزیادة والنقصان والتغییر والتحریف ...
( [إنا نحن نزلنا الذکر وإنا له لحافظون] ((إنا نحن ... الآیة)) رد لإنکارهم واستهزائهم فی قوله: [ یا أیها الذی نزل علیه الذکر ... الآیة] ((لحافظون)) من الشیاطین والزیادة والنقصان بخلاف الکتب المتقدمة .....

عقود المرجان فی تفسیر القرآن ج2 ص 624- 625

ذکر یعنی قرآن و حافظون یعنی حفظ از زیاده و نقصان و تغییر و تحریف
این آیه ردی است بر انکار و استهزاء کفار ... حافظون یعنی حفظ از شیاطین و زیاده و نقصان بر خلاف کتب متقدم و پیشین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter