حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

سمعانی (از علمای اهل سنت) و تکفیر شیعه

سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۱۴ ب.ظ

 

 

سمعانی (از علمای اهل سنت) و تکفیر شیعه ی امامیه


یکی از مواردی که تا به امروز باعث قتل و غارت و خونریزی و کشته شدن بسیاری از انسان های بی گناه شده است،فتاوای تکفیر از جانب کسانی است که خود را عالم دین نامیده اند.بر خلاف تصور بسیاری از عوام، فتاوای تکفیر شیعیان سابقه ای بسیار طولانی دارد و اصلا و ابدا محدود به ابن تیمیه و افراد بعد از او نمی شود.در این مطلب به بیان یکی از این نمونه ها می پردازیم :

واجتمعت الأمة على تکفیر الإمامیة لأنهم یعتقدون تضلیل الصحابة وینکرون إجماعهم وینسبونهم إلى ما یلیق بهم .....

الانساب للسمعانی،ج3،ص188 ط دار الجنان

{سمعانی می گوید} تمامی امت اسلام بر تکفیر شیعیان امامیه اجماع دارند چرا که آن ها به گمراهی صحابه اعتقاد دارند و اجماع صحابه را منکر می شوند و آن چه را که صحابه شایسته ی آن نیستند به آن ها نسبت می دهند .....

البته کذب بودن این ادعای سمعانی امری است واضح چرا که شیعیان در مورد صحابه نظریه ای کاملا معتدل و عقلانی داشته و نه تفریط می کنند (مانند خوارج) و نه افراط می کنند (مانند اهل سنت) بلکه بر مبنای روایات و تاریخ معتبر در مورد صحابه حکم میکنند.گذشته از این خود صحابه با یکدیگر جنگ های خونین داشته و یکدیگر را تکفیر کرده اند و برخی از آن ها بغض برخی دیگر را در دل داشته و یکدیگر را سب کرده اند و برخی از صحابه مرتکب اعمال بسیار شنیع و گناهان کبیره شده اند و نمی توان برای تمامی صحابه حکم یکسان صادر کرد.
جایگاه سمعانی در بین اهل سنت :

عبد الکریم بن محمد بن منصور التمیمی السمعانی المروزی، أبو سعد: مؤرخ رحالة من حفاظ الحدیث. مولده ووفاته بمرو. رحل إلى أقاصی البلاد، ولقی العلماء والمحدثین، وأخذ عنهم، وأخذوا عنه.

الاعلام للزرکلی،ج4،ص55 ط دار العلم للملایین

عَبْد الکریم بْن مُحَمَّد بْن منصور بْن مُحَمَّد بْن عَبْد الجبّار بْن أَحْمَد بْن مُحَمَّد بْن جعفر، الحافظ الکبیر أبو سعد، الملقّب بتاج الْإِسْلَام، ابن الْإِمَام الأوحد تاج الْإِسْلَام مُعین الدّین أبی بکر ابن الْإِمَام المجتهد أَبِی المظفَّر التّمیمیّ السَّمْعانیّ المَرْوَزِیّ : محدّث المشرق، وصاحب التّصانیف.

تاریخ الاسلام،ج12،ص274 ط دار الغرب الاسلامی

 

 













موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۴)

۲۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۲۹ محب اهل بیت علیهم السلام
احسنت.. ببخشید من از مطالب شما در وبلاگم استفاده میکنم.. انشاالله که راضی باشید
پاسخ:
خیلی ممنون | خواهش میکنم | استفاده از مطالب وبلاگ و انتشار اون ها آزاد هست.
۲۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۳۵ محب اهل بیت علیهم السلام
ببخشید پیامبر اکرم (ص) کدام یک از دخترانش رو به کفار داد؟؟
مثلا یکی از کفار به نام : ابى العاص بود... لطفا در این مورد روایت صحیح نقل کنید.. یا علی
پاسخ:
به کتبی که در زمینه ی دختران پیامبر نوشته شده مثل " بنات النبی ام ربائبه " و کتب مشابه مراجعه کنید در این زمنیه بحث شده و توضیحش به صورت کوتاه و مختصر مقدور نیست و باید در متون تاریخی بحث و مطالعه کرد.
۲۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۱:۱۰ محب اهل بیت علیهم السلام
سلام لطفا به این شبهات وهابیون پاسخ بدهید ممنون :


وهابی ها میگن در معانی الأخبار الشیخ الصدوق روایاتی وجود داره که ام کلثوم دختر حضرت زهرا (س) می باشد :

2 - أبی - رحمه الله - قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن محمد بن خالد ، عن أبیه ، عن ابن أبی عمیر ، عن جمیل بن صالح ، عن محمد بن مروان ، قال : قلت لأبی عبد الله علیه السلام هل قال رسول الله صلى الله علیه وآله : " إن فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذریتها على النار " ؟ قال : نعم ، عنى بذلک الحسن والحسین وزینب وأم کلثوم .

و

3 - حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الولید - رحمه الله - قال : حدثنا محمد بن الحسن الصفار ، قال : حدثنا العباس بن معروف ، عن علی بن مهزیار ، عن الحسن بن علی الوشاء ، عن محمد بن قاسم بن الفضیل ، عن حماد بن عثمان ، قال : قلت لأبی عبد الله علیه السلام : جعلت فداک ، ما معنى قول رسول الله صلى الله علیه وآله : " إن فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذریتها على النار " ؟ فقال : المعتقون من النار هم ولد بطنها : الحسن ، والحسین ، وزینب ، وأم کلثوم .


و همچنین روایتی از "شیخ محمد باقر کجوری" آورده اند که این روایت را معتبر دانسته وی می نویسد:
« - کما فی بعض الأخبار المعتبرة - بالحسنین ( علیهما السلام ) وزینب وأم کلثوم . قال الصادق ( علیه السلام ) : « المعتقون من النار هم ولد بطنها : الحسن والحسین وزینب وأم کلثوم »
الخصائص الفاطمیة ج1 ص196، شیخ محمد باقر کجوری ،انتشارات شیخ الرضی


محمد تقی مجلسی مشهور به "مجلسی اول" و پدر محمد باقر مجلسی ؛ می نویسد:
« و فی القوی، عن القداح، عن جعفر عن أبیه علیهما السلام قال: ماتت أم کلثوم بنت علی علیه السلام و ابنها زید فی ساعة واحدة لا یدری أیهما هلک قبل، فلم یورث أحدهما من الآخر و صلى علیهما جمیعا.»
روضة المتقین، ج‏11، ص: 324



لطفا خیال منو از این روایات آسوده کنید چون این شبهات منو به شک انداخته!!!!!!!!!!!
پاسخ:
سلام علیکم | این روایات چیزی نداره که بخواد شک ایجاد کنه !!!

اولا برخی از علماء اصولا وجود دختری مستقل به نام ام کلثوم که دختر امیرالومنین باشه رو قبول نکرده اند و دلایل قابل توجهی هم ارائه کرده اند که میتونید مطالعه کنید.

ثانیا اگر فرض کنیم دختری به نام ام کلثوم وجود داشته مشکلی پیش نمیاد! چرا که اون ام کلثومی که با عمر ازدواج کرده ام کلثوم بنت ابی بکر بوده و نه ام کلثوم بنت فاطمه و هیچ روایتی هم وجود نداره که بگه عمر با ام کلثوم بنت علی ( یا بنت فاطمه) ازدواج کرده بلکه در کتب اهل سنت عکسش در قول نووی شارح مسلم وجود داره. (نکته ی دیگه اینه که اصولا ام کلثوم کنیه ای هست برای حضرت زینب)

به هر جهت وجود یا عدم وجود ام کلثوم چیزی رو برای وهابیون ثابت نمیکنه.

(نکته ی مهم هم این هست که با صرف وجود یک یا دو روایت چیزی ثابت نمیشه بلکه علمائی که ادله بر عدم وجود ام کلثوم دارند (به عنوان دختر مستقل حضرت علی) دلایل قوی و محکمی ارائه کرده اند و خبر واحد هم چیزی رو با قطعیت ثابت نمیکنه و این یک قاعده ی اصولی هست که البته وهابیون فهمی از این مسائل ندارن)

اصل مطلب این هست که وهابی با ثابت کردن این که ام کلثوم بنت علی وجود داره ، چه طور میخواد ازدواج بین عمر و ام کلثوم بنت علی ( ونه بنت ابی بکر) رو ثابت کنه ؟!

============

تعلیقی کوتاه : با حساب کتاب های ریاضی و منطقی، اصل ازدواج عمر و ام کلثوم بنت علی (بر فرض صحت وجود چنین دختری) از اساس ساقط میشه ! چون اگر همه ی تاریخ و سال ها رو کنار هم بذاریم به جایی میرسیم که عمر که در 63 سالگی از دنیا رفته، ام کلثوم پنج سالش بوده و چه طور چنین ازدواجی صورت گرفته ؟؟؟!!! جالب اینه که بعضی ادعای وجود فرزند از این ازدواج رو هم میکنن !!!! یعنی عمر با ام کلثوم ازدواج کرده در حالی که 3 سالش بوده و بچه دار هم شده ؟؟!!!!!! بد نیست وهابیون از عقلشون هم استفاده کنن !

۲۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۳۳ محب اهل بیت علیهم السلام
پس در این روایت الشیخ الصدوقکه اسم زینب و ام کلثوم آمده منظورش چیه؟؟؟؟  اگر حضرت زهرا به غیر از زینب (س) دختری نداشت پس چرا در این روایت اسم ام کلثوم هم آمده؟!!

پاسخ:
اولا ممکن هست در طول زمان به وسیله ی کسانی که استناسخ میکردن نسخه ها رو اضافه شده باشه یا از طرق دیگه و به خاطر اشتباه در تمایز بین ام کلثوم و زینب.

ثانیا اخبار آحاد صرفا ظن ایجاد میکنه نه یقین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter