حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

سیوطی (عالم سرشناس اهل سنت): نمازی که بر اساس فقه شافعی به جا آورده نشود صحیح نیست!


فمن أدى صلاته على مذهب الشافعی کان على یقین من صحتها ومن أداها على مذهب خلافه، وقع الخلاف فی صحة صلاته من وجوه:


[ منها] إجازتهم الوضوء فی السفر بنبیذ التمر وتطهیر البدن والثوب عن النجاسات بالمائعات ، وأجازوا الوضوء بغیر نیة ولا ترتیب و أسقطوه فی مس الفرج والملامسة، وأجازوا الصلاة على ذرق الحمام مع قدر الدراهم من النجاسات الجامدة أو ربع الثوب من البول ومع کشف بعض العورة ، وأبطلوا تعیین التکبیر والقراءة، وأجازوا القرآن منکوسا، و بالفارسیة، وأسقطوا وجوب الطمأنینة فی الرکوع والسجود، والاعتدال من الرکوع، وبین السجدتین، والتشهد ، والصلاة على النبی (ص)، مع الخروج عنها بالحدث، وأبطلنا نحن الصلاة فی هذه الوجوه و أوجبنا الإعادة على من صلى خلف واحد من هؤلاء، وهم لا یوجبون الإعادة على من صلى خلفنا.


جلال الدین السیوطی، عبد الرحمن بن أبو بکر، (المتوفى911هـ)، إختلاف المذاهب، ص50، تحقیق: عبد القیوم بن محمدشفیع البستوی، الناشر: دار الإعتصام.


هر کس نمازش را طبق مذهب شافعی به جا بیاورد یقین دارد که که نمازش صحیح است و هرکس نمازش را طبق مذهبی مخالف مذهب شافعی به جا بیاورد در مورد صحت نمازش بر اساس وجوه و حالاتی اختلاف شده است:


از جمله آن که برخی از مذاهب فقهی وضو گرفتن در سفر با نبیذ خرما و تطهیر بدن و لباس از نجاسات به وسیله ی مایعات و گرفتن وضو بدون نیت و ترتیب را جایز دانسته اند و لزوم تجدید وضو در صورت لمس فرج زن یا ملامسه را ساقط کرده اند و نماز گزاردن بر فضله ی کبوتر و نجاسات جامد به اندازه ی چند درهم یا نماز گزاردن با لباسی که یک چهارم آن آلوده ی به بُول است و نماز گزاردن با ظاهر کردن بخشی از عورت را جایز دانسته اند.همچنین تعیین تکبیر و قرائت در نماز را باطل ساخته و سر و ته خواندن یا فارسی خواندن قرآن به فارسی را جایز دانسته و وجوب طمانینه در رکوع و سجده و اعتدال پس از رکوع و بین دو سجده و تشهد و صلوات بر پیامبر (ص) را با خارج شدن از آن ها با سر زدن حدث از انسان (مانند خارج شدن باد روده و معده از انسان) ساقط کرده اند و ما نماز را در تمامی این حالات باطل دانسته و اعاده ی نمازی که پشت سر یکی از این افراد خوانده شود را واجب می دانیم و آن ها اعاده ی نماز کسی که پشت سر ما نماز بخواند را لازم و واجب نمی دانند.


نکته ی مهم: لازم به ذکر است که تمامی این طعونات و کنایه ها از سوی سیوطی شافعی متوجه حنفی مذهبان است چرا که تمامی این موارد در مورد فقه حنفی نقل شده است!


برای اطلاع بیشتر و اطمینان می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:


https://www.aparat.com/v/GVxIi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter