حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

نبش قبر ابن الکیزانی (عالم اهل سنت) و پیروانش به وسیله ی نجم الدین خبوشانی و پرتاب کردن استخوان های وی و پیروانش!


یکی از مواردی که به وفودر در مکتب مخالفین شیعه مشاهده می شود، وجود دشمنی های شدید بین علمای اهل سنت می باشد.


شمس الدین ذهبی می نویسد:


ثم عمد إلى قبر أبی الکیزان الظاهری وکان من غلاة السنة وأهل الأثر فنبشه وقال: لایکون صدیق وزندیق فی موضع واحد.یعنی هو والشافعی فثارت حنابلة مصر علیه وقویت الفتنة وصار بینهم حملات حربیة.


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (المتوفى 748 هـ)، العبر فی خبر من غبر، ج3، ص95، المحقق: أبو هاجر محمد السعید بن بسیونی زغلول، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت.


سپس نجم الدین خبوشانی به سوی قبر ابن الکیزانی رفت و ابن الکیزانی از افراطی های اهل سنت و اهل اثر بود و نجم الدین خبوشانی قبر او را نبش کرد و گفت: صدیق و زندیق یعنی شافعی و ابن الکیزانی نباید در یک جا باشند و سپس حنبلی مذهب های مصر بر ضد نجم الدین خبوشانی قیام کردند و فتنه شدت گرفت و بین آن ها جنگ و درگیری رخ داد.


وَلَمَّا بَنَى مَکَان الشَّافِعِیّ، نبش عِظَام ابْن الکِیْزَانِیّ، وَقَالَ: لاَ یَکُوْن صدِّیْق وَزِنْدِیْق مَعاً.


فَشدّ الحَنَابِلَة عَلَیْهِ، وَتَأَلَّبُوا، وَصَارَ بَیْنهُم حملاَتٌ حربیَة، وَغلبهُم.


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (المتوفى 748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج21، ص205، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

هنگامی که نجم الدین خبوشانی ضریح شافعی را بنا کرد استخوان های ابن الکیزانی را از قبر خارج کرد و گفت: صدیق و زندیق با یکدیگر در یک جا جمع نمی شوند.


بنا بر این حنابله علیه وی تشدد به خرج دادند و اعمال فشار کرده و تجمع کردند و بین آنان نزاع و جنگ رخ داد و نجم الدین خبوشانی برآنان غلبه کرد.


سبکی شافعی در کتاب طبقات خویش می نویسد:


دفن لما مَاتَ بِالْقربِ من الإِمَام الشَّافِعِی رَضِی الله تَعَالَى عَنهُ فَأخْرج ونبش ثمَّ أُعِید ثمَّ أخرج الشَّیْخ الْعَالم الزَّاهِد الخبوشانی رَحمَه الله عِظَامه وَقَالَ لَا یدْفن صدیق وزندیق ...


السبکی الشافعی، ابونصر تاج الدین عبد الوهاب بن علی بن عبد الکافی (المتوفى 771هـ)، طبقات الشافعیة الکبرى، ج6، ص90، تحقیق: د. محمود محمد الطناحی د.عبد الفتاح محمد الحلو، ناشر: هجر للطباعة والنشر والتوزیع، الطبعة: الثانیة، 1413هـ .


هنگامی که ابن الکیزانی از دنیا رفت در نزدیکی امام شافعی دفن شد و پیکر او از قبر بیرون آورده و نبش قبر شد و سپس بازگردانده شد و سپس شیخ و عالم زاهد خبوشانی رحمه الله (!!!) استخوان های وی را از قبر خارج کرد و گفت: صدیق و زندیق در یک مکان دفن نمی شوند ...


وَأخذ الخبوشانی فِی بِنَاء الضریح الشریف وَکَانَ ابْن الکیزانی رجل من المشبهة مَدْفُونا عِنْد الشَّافِعِی رَضِی الله عَنهُ فَقَالَ الخبوشانی لَا یکون صدیق وزندیق فِی مَوضِع وَاحِد وَجعل ینبش وَیَرْمِی عِظَامه وَعِظَام الْمَوْتَى الَّذین حوله من أَتْبَاعه وتعصبت المشبهة عَلَیْهِ وَلم یبال بهم وَمَا زَالَ حَتَّى بنى الْقَبْر والمدرسة ودرس بهَا وَلَعَلَّ النَّاظر یقف على کَلَام شَیخنَا الذَّهَبِیّ فِی هَذَا الْموضع من تَرْجَمَة الخبوشانی فَلَا یحفل بِهِ وَبِقَوْلِهِ فِی ابْن الکیزانی إِنَّه من أهل السّنة فالذهبی رَحمَه الله متعصب جلد وَهُوَ شَیخنَا وَله علینا حُقُوق إِلَّا أَن حق الله مقدم على حَقه وَالَّذِی نقُوله إِنَّه لَا یَنْبَغِی أَن یسمع کَلَامه فِی حَنَفِیّ وَلَا شَافِعِیّ وَلَا تُؤْخَذ تراجمهم من کتبه فَإِنَّهُ یتعصب عَلَیْهِم کثیرا.


السبکی الشافعی، ابونصر تاج الدین عبد الوهاب بن علی بن عبد الکافی (المتوفى 771هـ)، طبقات الشافعیة الکبرى، ج7، ص15و16، تحقیق: د. محمود محمد الطناحی د.عبد الفتاح محمد الحلو، ناشر: هجر للطباعة والنشر والتوزیع، الطبعة: الثانیة، 1413هـ .


نجم الدین خبوشانی شروع به ساخت ضریح شافعی کرد و ابن الکیزانی شخصی از مشبهه (اهل تشبیه) بود و پیش شافعی دفن شده بود.خبوشانی گفت: صدیق و زندیق در یک جا نباید باشند و شروع به نبش قبر و پرتاب کردن استخوان های ابن الکیزانی و پیروانش که در اطراف او دفن شده بودند کرد و مشبهه نسبت به خبوشانی تعصب ورزیدند و خبوشانی به آن ها اهمیتی نداد و به کار خویش ادامه داد تا این که قبر و مدرسه را ساخت و در آن جا تدریس نمود و چه بسا خواننده به سخن استاد ما شمس الدین ذهبی در این قسمت از شرح حال خبوشانی برسد پس نباید به سخن ذهبی در مورد ابن الکیزانی مبنی بر این که وی از اهل سنت می باشد توجهی کندچرا که ذهبی شدیدا متعصب است و او استاد ماست و بر ما حقوقی دارد الا این که حق خداوند بر حق او مقدم است و چیزی که ما می گوییم آن است که شایسته نیست کلام او در مورد حنفی مذهب و شافعی مذهب شنیده شود و شایسته نیست که شرح حال آنان از کتاب های ذهبی گرفته شود چرا که او بر ضد شافعی مذهب ها و حنفی مذهب ها تعصب دارد.


ابومحمد هجرانی شافعی می نویسد:


وهو الذی نبش ابن الکیزانی من قبره، وأخرجه من قبة تحت رجلی الإمام الشافعی وقال: لا یجتمع صدیق وزندیق فی موضع.


الهِجرانی الحضرمی الشافعی، أبو محمد الطیب بن عبد الله بن أحمد (المتوفى 947 هـ)، قلادة النحر فی وفیات أعیان الدهر، ج4، ص336، الناشر: دار المنهاج - جدة، الطبعة: الأولى، 1428 هـ - 2008 م.


وی (نجم الدین خبوشانی) همان کسی است که ابن الکیزانی را نبش قبر کرد و پیکر او را از گنبدی در زیر پای امام شافعی خارج کرد و گفت: صدیق و زندیق در یک مکان جمع نمی شوند.


ابن عماد حنبلی می نویسد:


فعمد إلى قبر ابن الکیرانی الظاهری، وهو من غلاة أهل السّنّة فنبشه من عند الشافعی، وقال: لا یکون صدّیق وزندیق فی موضع واحد، فثارت علیه الحنابلة بمصر، ووقع فتنة بسبب ذلک ...


العکری الحنبلی، عبد الحی بن أحمد بن محمد (المتوفى1089هـ)، شذرات الذهب فی أخبار من ذهب، ج6، ص473، تحقیق: عبد القادر الأرنؤوط، محمود الأرناؤوط، ناشر: دار بن کثیر - دمشق، الطبعة: الأولی، 1406هـ .


نجم الدین خبوشانی به سوی قبر ابن الکیزانی ظاهری که از غلات اهل سنت بود رفت و وی را نبش قبر کرد و گفت: صدیق و زندیق در یک جا جمع نمی شوند.به همین دلیل حنبلی مذهب ها در مصر علیه او به پا خاستند و به این دلیل فتنه ای رخ داد ...


ادعاهای سبکی شافعی در حالی صورت می گیرد که ابن الکیزانی از علمای مشهور و بزرگ اهل سنت و با گرایش های سَلَفی به شمار می رود.


در کتاب «موسوعة مواقف السلف» ضمن سَلَفی به حساب آوردن ابن الکیزانی، در مورد نبش قبر وی از سوی نجم الدین خبوشانی چنین آمده است:


إذا لم تستح فاصنع ما شئت. فهل یجوز هذا الفعل مع الکافر، فضلا عن المسلم، فضلا عن السلفی. فلا أدری کیف یجیب ابن السبکی عن هذا، ولعلی بالقارئ قد استأنس بعبارة ابن السبکی فی أهل السنة بوصفهم بالمشبهة، کالذی تعود على سماع نباح الکلاب، فلا یلتفت إلیها مهما رفعت صوتها وصولتها، یحذرنا من سماعنا للذهبی الذی أجمعت الأمة على إمامته فی معظم الفنون الشرعیة، ویرید منا أن نصغی آذاننا لضلاله. فلیعلم ابن السبکی أن الإمام ابن الکیزانی لا یضره ما فعله التعصب الأشعری. وأرجو الله أن یجعله من أهل الجنة.


المغراوی، أبو سهل محمد بن عبد الرحمن، موسوعة مواقف السلف فی العقیدة والمنهج والتربیة، ج7، ص171و172، الناشر: المکتبة الإسلامیة للنشر والتوزیع، القاهرة - مصر، النبلاء للکتاب، مراکش - المغرب، الطبعة: الأولى.


هرگاه حیا نکردی هر چه می خواهی انجام بده.آیا انجام چنین کاری (نبش قبر) با کافر جایز است؟! چه برسد به مسلمان و چه برسد به یک سَلَفی؟! نمی دانم ابن السبکی در این مورد چه جوابی می خواهد بدهد و چه بسا خواننده به این عبارت ابن السبکی در وصف اهل سنت به مشبهه (اهل تشبیه) عادت کرده باشد همانطور که به شنیدن صدای سگان عادت کرده است.بنا بر این به این سخن سبکی توجه نمی شود هر چه قدر که صدای خود را بالا ببرد.ابن السبکی ما را از شنیدن سخنان ذهبی که امت بر امامتش در بسیاری از فنوان شرعی اجماع کرده منع می کند و از ما می خواهد که به گمراهی وی گوش کنیم.پس ابن السبکی باید بداند که امام ابن الکیزانی آن چه تعصب اشعری گری در حق وی انجام داده به او ضرری نمی رساند و امیدوارم که خداوند وی را از اهل بهشت قرار دهد.

نظرات  (۱)

خدا قوت

 

پاسخ:
تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter