حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

شیخ محمد آصف محسنی: بسیاری از مصائب مردم فلسطین و ویتنام و عراق و افغانستان و لبنان از مصائب اهل بیت بزرگ تر و دردناک تر است!


یکی از افرادی که به خصوص در سال های اخیر عَلَم پاکسازی و تنقیه ی موروث روائی شیعه را بلند کرده و ادعاهای بعضا گزاف و بعضا شاذی را در بخش های مختلفی از علوم اسلامی مطرح کرده و بسیاری از عقائد مسلم مکتب اهل بیت را با بهانه هایی همچون خرافه بودن یا غیر مستند بودن و مانند آن مردود می داند، شیخ محمد آصف محسنی می باشد که البته نقد علمی برخی ادعاها و افکار ایشان از امور بسیار ضروری و لازم می باشد.


اما نکته ی اساسی که مورد غفلت بسیاری قرار گرفته آن است که وقتی به کتب ایشان مراجعه می کنیم با نظرات و استدلال هایی رو به رو می شویم که اگر وجود هرگونه تعمد و نیت خاصی را کنار بگذاریم، آن استدلال ها و نظرات خبر از بی اطلاعی یا کم اطلاعی ایشان از مبانی ابتدائی برخی از علوم اسلامی می دهد!


نامبرده پس از ذکر عنوان یکی از ابواب کتاب بحار الانوار «شدة محنهم و أنهم أعظم الناس مصیبة و أنهم علیهم السلام لا یموتون إلا بالشهادة» (شدت بلایا و مصائب وارد بر اهل بیت و این که ایشان بیشترین مصائب را در بین مردم متحمل می شوند و فقط با شهادت از دنیا می روند) چنین می نویسد:


اما القسم الاول من العنوان فالاصوب عدم ثبوته و ان اهل البیت أو آل محمد أو خصوص الائمة مع رسول الله (ص) لیسوا باعظم الناس مصیبة و قد وقع فی زماننا فی افغانستان على شعبها بعد احتلالها من قبل السوفیات ثم من قبل بعض الاحزاب الجهادیة! والطالبان، مصائب لا مثیل لها و کذا على شعب العراق و فیتنام الشمالیة السابقة و على شعب جنوب لبنان و على شعب فلسطین و على شعب راوندا فی افریقیا و على شعب الجزائر و ... والحیاة عبارة عن استقبال المصاعب والآلام، نعم لا شک ان حادثة کربلاء من المصائب الکبیرة کما ان ایذاء الحسن المجتبى من قبل طاغیة الشام من الحوادث المحرقة، و لیس فی سجن الحجاج الثقفی خصوص الشیعة بل عذب فیه غیرهم أیضاً. و جنایات المنصور والرشید على الشباب الهاشمیین و ان کانت تقشعر منها الجلود لکن کم لها من نظیر.


آصف محسنی،محمد، مشرعة بحار الأنوار، ج2، ص11، الناشر: مؤسسة المعارف، الطبعة: الثانیة، 1426 هـ - 2005 م.


اما قسمت اول از عنوان قول صحیح تر آن است که چنین چیزی صحیح نیست و اهل بیت یا آل محمد یا خصوص ائمه همراه رسول الله (ص) بزرگ ترین و بیشترین مصائب را در بین مردم متحمل نشده اند و در زمان ما در افغانستان پس از اشغالش از جانب شوروی و سپس از جانب برخی احزاب جهادی! و طالبان مصائبی رخ داده است که مانندی ندارد و همچنین بر مردم عراق و ویتنام شمالی سابق و مردم جنوب لبنان و مردم فلسطین و مردم رواندا در آفریقا و مردم الجزائر و ... و زندگی عبارت است از رو به رو شدن با سختی ها و دردها.بله، شکی نیست که حادثه ی کربلاء از مصائب بزرگ است همانطور که آزار و اذیت امام حسن مجتبی (ع) از جانب حاکم طاغی شام از حوادثی است که دل انسان را به درد می آورد، و در زندان حجاج ثقفی فقط شیعیان شکنجه نشدند و غیر شیعیان نیز شکنجه شدند و جنایات منصور و رشید نسبت به جوانان بنی هاشم اگر چه بدن انسان را به لرزه درمی آورد اما مانند آن بسیار وجود دارد.


اگر چه پاسخ تفصیلی به این ادعای سخیف و باطل شیخ محمد آصف محسنی در این مقال نمی گنجد اما نکته ی اساسی که نامبرده از آن غفلت کرده آن است که حتی به حکم عقل و بدون در نظر گرفتن نقلیاتی که مؤید استدلال ما هستند، شدت مصائب و دردها و رنج های بشری ارتباط مستقیمی دارد با فردی که مصیبت به او وارد شده و مورد ظلم قرار گرفته است.بدین معنا که وقتی افرادی با مقامات عالیه ی الهی همچون اهل بیت علیهم السلام مورد ظلم و ستم قرار می گیرند، مصیبت ایشان قابل مقایسه با مصیبت غیر ایشان نیست و علاوه بر این مصیت وارده بر ایشان به منزله ی مصیبتی بزرگ برای تمامی مؤمنین و مؤمنات است.

نظرات  (۶)

۲۱ مرداد ۹۸ ، ۱۳:۵۳ ضد مدعیان تشیع و ولایت

با سلام
شما (و برخی دیگر از بچه شیعه های بیسواد و نفهم که در کانالها مشغول لجن پراکنی هستند) مدعی هستید مرحوم محسنی منحرف است. ولی هم آقای سیستانی پیام تسلیت داد و با تعابیر بلندی ایشان را ستود و هم رهبر معظم انقلاب. رهبری برای ایشان هم مراسم ترحیم برای ایشان برگزار میکنند. بهتر است از خر شیطان پیاده شوید و اینقدر جلوتر از عالمان و رهبران خود حرکت نکنید و الا تفاوتی با اصحاب سقیفه ندارید

پاسخ:
وعلیکم السلام

اولا: از ادب شما و الفاظ مودبانه ای که به کار برده اید واقعا متشکریم!!!

ثانیا: این استدلال شما دلیلی بر مقبول بودن آصف محسنی در نزد علماء و رهبری و عدم انحراف عقیده ی وی نیست! رهبری برای درگذشت مرحوم سید محمد شیرازی هم پیام تسلیت دادند و سایر علماء نیز! رهبری برای درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی و بسیاری افراد دیگر نیز پیام داده اند حال آن که بر همگان دیدگاه ایشان نسبت به افرادی چون مرحوم هاشمی رفسنجانی واضح است.

ثالثا: ما مطالبی علمی در نقد شیخ محمد آصف محسنی قرار داده ایم.لطفا به جای شلوغ کاری به آن مطالب پاسخ دهید.

موفق باشید.
۲۳ مرداد ۹۸ ، ۰۸:۵۴ ضد مدعیان تشیع و ولایت

جناب علامه
آخر شما که وارد نقد بزرگان می شوید باید آداب نقد و روش نقد و روش درست استدلال را آموخته باشید نه اینکه غوره نشده مویز شوید عزیزم.

الفاظی که بکار بردم چرا به شما برخورد؟! یعنی شما خودتان را از سنخ خمان شیعیان بیسواد و نفهم میدانید؟ بنده که چنین چیزی خطاب به شما بکار نبردم ولی اگر خودتان را مصداق آنان میدانید بنده حرفی ندارم.

اما درباره جوابتان: نوشتید رهبری برای سید محمد شیرازی هم پیام داده!
آخه حضرت علامه!
شما باید به چیزی استناد کنی که بیُن البطلان باشد تا بتوانی پاسخ مرا نقض کند!!
خب مگر مرحوم شیرازی انحراف داشت که بخوای از پیام تسلیت رهبری برای ایشان استنباط کنی مرحوم محسنی هم منحرف بوده؟!! آخه شما که حتی در حد منطق مظفر هم بلد نیستی استدلال کنی چطور وارد این مقولات شدی حضرت علامه؟ مگر هاشمی منحرف فکری - اعتقادی بود؟! دیدگاه رهبری درباره هاشمی که مدعی هستید بر همگان واضح است چیست؟! قطعا باید نظر رهبری را درباره عقاید انحرافی هاشمی بیان کنید و الا اختلاف نظر سیاسی ایشان با هاشمی به شما هیچ کمکی نمیکند جناب علامه

 

پاسخ:
اولا: ما آداب را رعایت می کنیم و این شما هستید که از لحنتان مشخص است چه قدر به آداب پایبندید!

ثانیا: عین کلام شما این است:

شما (و برخی دیگر از بچه شیعه های بیسواد و نفهم که در کانالها مشغول لجن پراکنی هستند)

اگر زبان فارسی بلد باشید این کلام شما یعنی این که بنده هم جزو آن گروه بی سواد و نفهم هستم! مانند این است که بنده بگویم:

شیخ محمد آصف محسنی و برخی دیگر از افراد فاسد العقیده! این توهین است یا خیر؟!

ثالثا: در مورد مرحوم شیرازی و نظر ایشان نسبت به انقلاب بحث طولانی است و عدم مقبول بودن دیدگاه های سیاسی ایشان در نزد رهبری برای اهالی سیاست و کسانی که دستی در سیاست دارند روشن است.

انحراف سیاسی افرادی چون مرحوم هاشمی رفسنجانی (جدای از انحرافات اعتقادی در زمینه ی امامت و ولایت) نیز روشن است.

این که شما به یمین و یسار می روید و در مورد انحرافات شیخ محمد آصف محسنی و نقد های ما چیزی نمی گویید عجیب است! این همه نوشتید و نوشتید اما در مورد شیخ محمد آصف محسنی چیزی نگفتید! فکر کنم همین کافی است برای قضاوت از سوی مخاطبان با انصاف و با وجدان و البته مودب و محترم.

موق باشید
۲۹ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۵۶ ضد مدعیان تشیع و ولایت

جوابی که بهت دادم ترسیدی منتشر کنی حضرت علامه؟!!!

خوب فهمیدی که اگه جواب منو منتشر کنی افتضاح و رسوایی بزرگی برای حضرتعالی خواهد شد ترجیح دادی جواب منو بیخیال بشی تا آبروی نداشته ات حفظ بشه!!

باکی نیست. شما با انتشار این اراجیف و سخنان بی پایه و اساس بزرگ و باسواد نمیشی. با مخفی کردن نقدهای دندان شکن هم ملا محسوب نمیشی. همینکه در خلوت خودت بفهمی خراب کردی و حرف چرت زدی واسه ما بسه. فقط عمرت را به جهالت نگذرون جوان. مطالعه کن تا به اسم اهلبیت راه کج نشون دیگران ندی. عزت زیاد

پاسخ:
به جای عصبانیت کمی صبور باشید! کامنت های فراوانی در صف انتظار است که به دلیل کمی وقت فرصت پاسخگویی سریع نیست.باز هم لحن خارج از ادبتان بر کلامتان غالب شد متاسفانه!
۰۱ شهریور ۹۸ ، ۱۲:۲۳ ضد مدعیان تشیع و ولایت

بجای اینهمه رطب و یابس به هم بافتن خوب بود نمونه ای از اعتقادات(و نه سیاسی) انحرافی مرحوم شیرازی و مرحوم هاشمی می گفتید نه اینکه کلیات ابوالبقاء تحویل خواننده بدهید . راه فرار را برای شما بستم عزیزم. منتظریم مستند و با ذکر آدرس و منبع بفرمایید مرحوم شیرازی و هاشمی چه انحراف اعتقادی داشتند؟ منکر چه عقیده شیعی بودند؟ "برای همه روشن است" جواب نیست بلکه عباراتی است که در مواقع فرار بکار می رود. این نکته اول.

بنده نوشتم" شما (و برخی دیگر از بچه شیعه های بیسواد و نفهم که در کانالها مشغول لجن پراکنی هستند)شما (و برخی دیگر از بچه شیعه های بیسواد و نفهم که در کانالها مشغول لجن پراکنی هستند)"

ظاهرا فارسی شما خیلی خوب نیست و آنقدر در توهم همه چیز دانی فرو رفتید که از فهم عبارات فارسی سلیس هم درمانده شدید. بنده انتهای عبارتم فعل "هستند" بکار بردم و نه "هستید" . یعنی شما و آن بچه شیعه های بیسواد، مشغول لجن پراکنی هستید. این عبارت را به هر دانشجوی ترم 2 لیسانس ادبیات فارسی بدهید می فهمد که شما جزء آن بیسوادهای نفهم نیستید. ولی ظاهرا خودتان را مصداقش دانستید که چنین "برداشتی" کردید و بنده مشکلی ندارم!

پس تا الان هنوز در کرسی متهم هستید و باید انحرافات اعتقادی این دو شخصیت را نشان بدهید. اختلاف سیاسی چیزی روتین است و تا منجر به انحراف فکری اعتقادی نشود هیچ ایرادی ندارد. اینکه هر اختلاف سیاسی را هم انحراف بنامیم از شگردهای شماست تا همه را مخالف اسلام و قرآن و تشیع و اهلبیت نشان بدهید.

منتظرم مدارکتان را ارائه بدهید

پاسخ:
به جای جدل ای کاش در منورد انحرافات اعتقادی شیخ محمد آصف محسنی چیزی مینویشتید.سایر صحبت های شما بیشتر به جدل میخورد تا بحث علمی و مودبانه.در مورد لحن اهانت آمیزتان هم مخاطب منصف خودش میداند که کلام شما اهانت هست یا خیر.

موفق باشید.

چه خبرتونه؟

من دارم در مورد آقای محسنی تحقیق می کنم چون نوشته انحراف ایشان

ازطرفی فعالیت های زیادی از ایشان خواندم

به نظر من اگر ایشان انحرافی داشتند ولی مجاهدت هم داشتند

نقد به انحراف ایشان اشکالی ندارد

ولی نقد تند اثرپذیری استنادی آن را کم می کند

تندترین نقد خود متن و محتوای مستندات است

به نظر من با این مستندات انحراف بوده و از خدا برای خودم و ایشان طلب مغفرت و رحمت دارم

البته بنده غوره هستم و علم کمی دارم و نظر شخصی دادم که شاید اشتباه باشه

پاسخ:
سلام علیکم. بله قطعا مرحوم آصف محسنی خدمات ارزنده‌ای هم داشته‌اند و به تشیع در افغانستان خدمت‌هایی هم کرده‌اند و بنده منکر این نبوده و نیستم.

واقعا خیلی ممنون که شیعیان رو از عقاید فاسد و منحرف این فرد مُنّی آگاه میکنین 

خدا خیرتون بده

 

پاسخ:
سلام علیکم

بنده هم منتقد و مخالف روش قکری مرحوم آصف محسنی هستم و برخی افکار ایشان را دارای نوعی از انحرافات می‌دانم اما در عین حال بهتر هست در مقام نقد علمی به چنین فردی برچسب‌هایی چون «فاسد» و «مُنّی» یا «بتری» یا «نُو بَتری» نزنیم. این برچسب‌ها بیشتر برای کسانی است که به قدری انحرافشان ظاهر و آشکار است که جای شک و شبهه و چون و چرا ندارد. مرحوم آصف محسنی با وجود برخی سخنان و اعتقادات نادرست اما در عین حال خدمات غیر قابل انکاری نیز به شیعیان افغانستان کرده‌اند.

موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter