حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ابوزرعه ی رازی (عالم سرشناس اهل سنت): مسلم بن حجاج (صاحب کتاب صحیح مسلم) عقل ندارد!


بر خلاف تصور رایج مخالفین شیعه مبنی بر وجود روابط حسنه در بین علمایشان و همچنین نگاه قدسی به دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم و صاحبان این دو کتاب، برخی از علمای اهل سنت نظراتی تند و سلبی به این دو کتاب و صاحبانشان داشته اند.


در خبری معتبر از ابوزرعه ی رازی (عالم مشهور و بزرگ اهل سنت) آمده است:


أخبرنا أبو القاسم زاهر بن طاهر أنا أبو سعد محمد بن عبد الرحمن أنا أبو عمرو بن أبی جعفر قال سمعت أبا قریش محمد بن جمعة یقول کنا عند أبی زرعة الرازی فجاء مسلم بن الحجاج فسلم علیه وجلس ساعة وتذاکرا فلما أن قام قلت له هذا جمع أربعة آلاف حدیث فی الصحیح فقال أبو زرعة لم ترک الباقی وقال لیس لهذا عقل لو دارى محمد بن یحیى لصار رجلا.


ابن عساکر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (المتوفى 571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج58، ص93، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفکر - بیروت - 1995م.


ابوقریش محمد بن جمعه (از علماء و محدثین بزرگ اهل سنت) می گوید: پیش ابوزرعه ی رازی بودیم که مسلم بن حجاج (صاحب کتاب صحیح مسلم) آمد و به او سلام کرد و ساعتی نشست و با یکدیگر بحث و گفت و گو کردند.هنگامی که مسلم بن حجاج برخاست به ابوزرعه گفتم این شخص چهار هزار حدیث در کتاب صحیحش جمع کرده است.ابوزرعه گفت: چرا بقیه ی احادیث صحیح را رها کرده است؟ سپس ابوزرعه گفت: این شخص (مسلم بن حجاج) عقل ندارد! اگر با محمد بن یحیی (ذُهلی - عالم سرشناس اهل سنت) مدارا می کرد مرد می شد.


بررسی سندی خبر:


أبو القاسم زاهر بن طاهر


زَاهِرُ بْنُ طَاهِرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدٍ الشَّحَّامِیُّ أَبُو الْقَاسِمِ الْمُسْتَمْلِی، ثِقَةُ الدِّینِ، شَیْخٌ مَشْهُورٌ، ثِقَةٌ مُعْتَمَدٌ، مِنْ بَیْتِ الْعِلْمِ وَالزُّهْدِ وَالْوَرَعِ وَالْحَدِیثِ وَالْبَرَاعَةِ فِی عِلْمِ الشُّرُوطِ وَالأَحْکَامِ، وَأَبُوهُ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ بَارِعُ وَقْتِهِ.


الصریفینی الحنبلی، أبو إسحاق إبراهیم بن محمد (المتوفى 641 هـ)، المنتخب من کتاب السیاق لتاریخ نیسابور، ص245، تحقیق: خالد حیدر، الناشر: دار الفکر، 1414 هـ .


أبو سعد محمد بن عبد الرحمن


الکَنجَرُوذى


بفتح الکاف وسکون النون وفتح الجیم وضم الراء بعدها الواو وفی آخرها الذال المعجمة، هذه النسبة إلى کنجروذ، وهی قریة على باب نیسابور فی ربضها، وتعرّب فیقال: جنجروذ، وقد ذکرتها فی الجیم، وأما المشهور بهذه النسبة فأبو سعید محمد بن عبد الرحمن الأدیب الکنجروذی، من أهل نیسابور، کان أدیبا فاضلا، عاقلا حسن السیرة، ثقة صدوقا، عمر العمر الطویل حتى حدث بالکثیر وسمع أقرانه منه .....


السمعانی، أبی سعید عبد الکریم بن محمد ابن منصور التمیمی (المتوفى562هـ)، الأنساب، ج11، ص155، المحقق: عبد الرحمن بن یحیى المعلمی الیمانی وغیره، الناشر: مجلس دائرة المعارف العثمانیة، حیدر آباد، الطبعة: الأولى، 1382 هـ - 1962 م.


أبو عمرو بن أبی جعفر


محمد بن أحمد بن حمدان أبو عمرو


إمام ثقة عارف بهذا الشأن. سمع أبا یعلى وغیره، ومات سنة تسع وسبعین وثلثمائة.


المصری، ابن الملقن سراج الدین أبو حفص عمر بن علی بن أحمد (المتوفى804هـ)، العقد المذهب فی طبقات حملة المذهب، ص266، تحقیق: أیمن نصر الأزهری - سید مهنی، الناشر: دار الکتب العلمیة، الطبعة: الأولی، 1417 هـ - 1997 م.


محمد بن أحمد بن حمدان، أبو عمرو: محدث نیسابور، زاهد ثقة.رحل إلى الحسن بن سفیان وإلى أبی یعلى.قال ابن طاهر: کان یتشیع.قلت: ما کان الرجل والله الحمد غالیا فی ذلک.وقد أثنى علیه غیر واحد.


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (المتوفى 748 هـ)، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، ج3، ص457، تحقیق: علی محمد البجاوی، الناشر: دار المعرفة للطباعة والنشر، بیروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1382 هـ - 1963 م.


أبا قریش محمد بن جمعة


محمد بن جمعة بن خلف أبو قریش القهستانی کان ضابطا متقنا حافظا، کثیر السماع والرحلة، جمع المسندین على الرجال والأبواب، وصنف حدیث الأئمة، مالک، والثوری، وشعبة، ویحیى بن سعید، وغیرهم.


البغدادی، ابوبکر أحمد بن علی  بن ثابت الخطیب (المتوفی463هـ)، تاریخ بغداد، ج2، ص556، المحقق: الدکتور بشار عواد معروف، ناشر: دار الغرب الإسلامی – بیروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2002 م.


مطلب مرتبط:


نظر جالب ابوزرعه ی رازی (عالم مشهور مخالفین شیعه) در مورد کتاب صحیح مسلم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter