تدلیس زشت عبد الرحمن بن سعد الشثری (از مشایخ مشهور وهابی - سَلَفی) در نقل از آیت الله العظمی خوئی (رض)
تدلیس زشت عبد الرحمن بن سعد الشثری (از مشایخ مشهور وهابی - سَلَفی) در نقل از آیت الله العظمی خوئی (رض)
یکی از ویژگی های بارز مخالفین شیعه و به خصوص جریانات وهابی و سَلَفی در نقل از کتب شیعه و به صورت خاص در کتبی که آن را به زعم خویش در نقد مکتب امامیه به رشته ی تحریر درمی آورند، دروغ بستن ها و تدلیس های فراوان می باشد.
شیخ عبد الرحمن بن سعد الشثری - محقق برجسته ی وهابی سَلَفی - در کتابی که آن را به گمان خویش در نقد مکتب امامیه به صورت پرسش و پاسخ نگاشته، در هنگام نقل قولی از آیت الله العظمی خوئی (رض) به گونه ای تدلیس می کند تا آیت الله العظمی خوئی (رض) را به نوعی معترف به مساله ی تحریف قرآن طبق روایات و اخبار شیعه جلوه دهد.
س74/ما اعتقاد شیوخ الشیعة فی الإیمان بالرکن الثالث وهو الإیمان بالکتاب؟
ج/فیه مسألتان: المسألة الأولى: یؤمن شیوخ الشیعة بأن الله سبحانه وتعالى أنزل کتبا على أئمتهم.منها:
1) مصحف علی:
قال شیهم الخوئی: (إن وجود مصحف لعلی یغایر القرآن الموجود فی ترتیب السور، وفی اشتماله على زیادات لیست فی القرآن، مما لا ینبغی الشک فیه ...) (البیان فی تفسیر القرآن لأبی القاسم الموسوی الخوئی ص223.)
الشثری، عبد الرحمن بن سعد، عقائد الشیعة الإثنی عشریة سؤال وجواب، ص82و83، الناشر: مکتبة الرضوان السلفیة، الطبعة: السادسة، 1428 هـ - 2007 م.
س74: اعتقاد مشایخ شیعه در مورد ایمان به رکن سوم که همان ایمان به کتب می باشد چیست؟
پاسخ: در اینجا دو مساله وجود دارد.مساله ی اول: مشایخ شیعه به این مساله ایمان دارند که خداوند کتاب هایی را بر ائمه شان نازل کرده است.از جمله ی آن ها:
1) مصحف علی
شیخ آن ها خوئی می گوید: وجود مصحفی برای علی که با قرآن موجود از جهت ترتیب سوره ها مغایر است و زیاداتی دارد که در قرآن موجود، وجود ندارد مساله ای است که شکی در آن نیست ...)
هر شخص با مطالعه ی این نقل قول از آیت الله العظمی خوئی (رض) تصور خواهد کرد که ایشان صریحا اعتراف کرده اند که مصحف امیر المؤمنین (ع) به گونه ای است که پذیرفتن آن به معنای پذیرفتن ایات و عباراتی است که با قرآن موجود در تضاد است و ایت الله العظمی خوئی به همین صراحت اعتراف کرده اند!
اکنون به همان صفحه ی مورد استناد شیخ عبد الرحمن بن سعد الشثری وهابی مراجعه می کنیم تا کلام آیت الله العظمی (رض) را به صورت کامل بخوانیم.
والجواب عن ذلک:
أن وجود مصحف لأمیر المؤمنین - علیه السلام - یغایر القرآن الموجود فی ترتیب السور مما لا ینبغی الشک فیه ، وتسالم العلماء الأعلام على وجوده أغنانا عن التکلف لاثباته ، کما أن اشتمال قرآنه - علیه السلام - على زیادات لیست فی القرآن الموجود ، وإن کان صحیحا إلا أنه لا دلالة فی ذلک على أن هذه الزیادات کانت من القرآن ، وقد أسقطت منه بالتحریف ، بل الصحیح أن تلک الزیادات کانت تفسیرا بعنوان التأویل ، وما یؤول إلیه الکلام ، أو بعنوان التنزیل من الله شرحا للمراد.
الموسوی الخوئی، السید أبو القاسم (المتوفى1411هـ)،البیان فی تفسیر القرآن، ص223، الناشر : أنوار الهدى.
و پاسخ به این مساله:
وجود مصحفی از امیر المؤمنین علیه السلام به شکلی که در ترتیب سوره ها با قرآن موجود مغایرت دارد مساله ای است که شکی در آن نیست و تسالم علماء در قبول چنین مساله ای ما را از اثباتش بی نیاز می کند همانطور که مشتمل بودن قرآن امیر المؤمنین علیه السلام بر زیاداتی که در قرآنِ موجود وجود ندارد مساله ای است که گرچه صحیح است اما دلالتی بر این که آن زیادات جزو قرآن بوده باشند و در اثر تحریف ساقط شده باشند ندارد بلکه صحیح آن است که آن زیادات تفسیر و تاویل بوده اند یا تنزیل از جانب خداوند به قصد شرح بوده اند.
ملاحظه می فرمایید که آیت الله العظمی خوئی (رض) در مقام پاسخ به شبهه ی دلالت زیادات مصحف امیر المؤمنین علیه السلام بر تحریف قرآن کریم می باشند که البته این شیخ وهابی با تقطیع کلام سعی در وارونه جلوه دادن مساله دارد.