فرار احمد بن حنبل از پاسخ به حدیث " فئة باغیة " !
فرار احمد بن حنبل از پاسخ به حدیث " فئة باغیة " !
یکی از احادیثی که جهنمی بودن و باغی بودن معاویة و اتباعش را به اثبات می رساند،حدیث معروف " فئة باغیة " است که در صحیح بخاری و سایر کتب نقل شده است و پیامبر خطاب به عمار بن یاسر (رض) می فرمایند که تو را گروه سرکش و باغی خواهند کشت و آن ها تو را به آتش دعوت می کنند و تو آنان را به بهشت دعوت می کنی.
از آن جا که این حدیث،یکی از احادیثی است که چهره ی پلید معاویة و اتباعش را بر ملا می سازد،محبین معاویه سعی کرده اند تا به هر روشی که شده از پاسخگویی و بحث در مورد آن فرار کنند! و اکنون ببینید فرار احمد بن حنبل را از این حدیث نبوی :
أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَازِمٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْعَبَّاسِ الطَّیَالِسِیُّ، أَنَّ إِسْحَاقَ بْنَ مَنْصُورٍ حَدَّثَهُمْ، أَنَّهُ قَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ: قَوْلُ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لِعَمَّارٍ: تَقْتُلُکَ الْفِئَةُ الْبَاغِیَةُ . قَالَ: لَا أَتَکَلَّمُ فِیهِ . زَادَ الطَّیَالِسِیُّ: تَرْکُهُ أَسْلَمُ.
السنة لابی بکر بن الخلال،ج2،ص462،ح720 ط دار الرایة
اسحاق بن منصور می گوید که از احمد بن حنبل در مورد سخن پیامبر خطاب به عمار که " تو را گروه سرکش می کشند " سوال کردم.احمد بن حنبل گفت : در این مورد صحبت نمی کنم.طیالسی در متن روایت اضافه کرده است که : ترک سخن در مورد این روایت بهتر است.
در اصل روایت دو سند دارد به این شکل :
1. اخبرنا احمد بن محمد بن حازم عن اسحاق بن منصور عن احمد بن حنبل ...
2. اخبرنا عبد الله بن العباس الطیالسی عن اسحاق بن منصور عن احمد بن حنبل
سند اول به دلیل وجود " احمد بن محمد بن حازم " که مجهول است فاقد اعتبار خواهد بود ولی جالب آن که محقق کتاب خواسته تا با استفاده از مجهول بودن ابن راوی،از تصحیح سند فرار کند اما در کنار این راوی مجهول، " عبد الله بن العباس الطیالسی " هم این روایت را از اسحاق بن منصور نقل کرده و با این حساب سند دوم کاملا معتبر است و روایت تصحیح می شود.
به راستی چرا احمد بن حنبل از توضیح در مورد این حدیث ثابت قطعی فرار کرده است؟
چرا در روایات اهل سنت صحابه از روایت غدیر میترسیدند واز گفتن : من کنت مولاه فعلی مولاه، برای نقل آن ترس داشتند وکتمان میکردند ؟! :
فضائل الصحابة لأحمد بن حنبل (2/ 569)
959 - حدثنا عبد الله قال: حدثنی أبی، قثنا محمد بن جعفر قال: نا شعبة، عن سلمة بن کهیل قال: سمعت أبا الطفیل یحدث، عن أبی سریحة، أو زید بن أرقم، شعبة الشاک، عن النبی صلى الله علیه وسلم أنه قال: «من کنت مولاه فعلی مولاه» . فقال سعید بن جبیر: وأنا قد سمعت مثل هذا عن ابن عباس، قال محمد: أظنه قال: فکتمته.
چرا علمای بزرگ مقدم مثل ابن حنبل وقتی از معنای من کنت مولاه از او میپرسند میگوید: حرف نزن! فقط لفظ حدیث را بگو!:
السنة - الخلال - (1 / 488)
466 - وأخبرنی زکریا بن یحیى، أن أبا طالب حدثهم، أنه سأل أبا عبد الله عن قول النبی صلى الله علیه وسلم لعلی: «من کنت مولاه فعلی مولاه» ، ما وجهه؟ قال: «لا تکلم فی هذا، دع الحدیث کما جاء»
کسی ازاحمدبن حنبل درباره حدیث غدیر پرسید واو گفت: فقط آن را حفظ کن اما لزومی ندارد در آن تعقل و گفتگو کنی !!!!!!!