دروغ بستن ابن العطار (از علمای سرشناس مخالفین شیعه) بر شیعه و تکفیر شیعه بر مبنای همان دروغ ها!
دروغ بستن ابن العطار (از علمای سرشناس مخالفین شیعه) بر شیعه و تکفیر شیعه بر مبنای همان دروغ ها!
یکی از عوامل اساسی و چه بسا عامل اصلی شیعه کشی در طول تاریخ، صدور فتاوای تکفیر شیعه از سوی جمع قابل توجهی از علمای مخالفین شیعه می باشد.
تاسف آور آن که در بسیاری از موارد، علمای مخالفین شیعه نسبت های دروغی را به شیعه داده و سپس بر اساس همان نسبت های دروغ به تکفیر شیعیان پرداخته اند !
ابن العطار - از علمای بزرگ مخالفین شیعه - در بخشی از فصلی که به بیان نحله ها و مذاهب و عقائدی که از دید وی کافر هستند چنین می نویسد :
وکذلک من دان بالوحدانیة، وصحة نبوة نبیِّنا - صلى الله علیه وسلم -، ولکن جوّز على الأنبیاء الکذبَ فیما أتوا به، وادّعى فی ذلک المصلحة بزعمه أو لم یدَّعِها، فهو کافرٌ بإجماعٍ، کالمتفلسفین، وبعض الباطنیة، والروافضِ، وغلاة المتصوفة، وأصحاب الإباحة، فإن هؤلاء زعموا أن ظواهر الشرعِ، وأکثر ما جاءت به الرسلُ من الإخبار عمّا کان ویکون من أمور الآخرة والحشر والقیامة والجنة والنار، لیس منها شیءٌ على مقتضى لفظها، ومفهوم خطابها ...
علاء الدین ابن العطار، علی بن إبراهیم بن داود (المتوفى 724 هـ)، الاعتقاد الخالص من الشک والانتقاد،ص 220 و 221، المحقق: الدکتور سعد بن هلیل الزویهری، الناشر: وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامیة، قطر، الطبعة: الأولى، 1432 هـ - 2011 م.
و همچنین کسی که به وحدانیت خداوند و صحت نبوت پیامبر (ص) اقرار کند اما برای انبیاء دروغ گفتن در ابلاغ آن چه که آورده اند را جایز بشمارد ،چه مدعی وجود مصلحت برای آن باشد و چه نباشد، طبق اجماع کافر است.مانند اهل فلسفه و برخی از باطنیه و روافض و غلات متصوفه و اصحاب اباحه.چرا که این ها گمان کرده اند که ظواهر شرع و اکثر اخباری که انبیاء از حال و آخرت و قیامت و بهشت و جهنم آورده اند، مقصود از آن ها همان لفظشان و مفهوم خطابشان نیست ...
کذلک من ادّعى نبوَّةَ أحدٍ مع نبینا - صلى الله علیه وسلم - أو بعده کالعیسویة [من] الیهود القائلین: بتخصیص رسالته إلى العرب، وکالخرَّمیة القائلین: بتواتر الرسل، وکأکثر الرافضة القائلین: بمشارکة علیٍّ فی الرسالةِ للنبیَّ - صلى الله علیه وسلم - ...
علاء الدین ابن العطار، علی بن إبراهیم بن داود (المتوفى 724 هـ)، الاعتقاد الخالص من الشک والانتقاد،ص223، المحقق: الدکتور سعد بن هلیل الزویهری، الناشر: وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامیة، قطر، الطبعة: الأولى، 1432 هـ - 2011 م.
همچنین کسی که مدعی نبوت کسی به همراه نبوت پیامبر (ص) یا پس از ایشان باشد، مانند عیسوی های یهودی که معتقد به تخصیص رسالت وی به عرب هستند و مانند خرمیه که معتقد به تواتر پیامبران هستند و مانند اکثر روافض که معتقد به شراکت علی در رسالت پیامبر (ص) هستند ... [کافر هستند]