ابو عبد الرحمن سُلَمی (از تابعین و عالم و محدث مخالفین شیعه) و خونریز دانستن امیر المؤمنین (ع)
ابو عبد الرحمن سُلَمی (از تابعین و عالم و محدث مخالفین شیعه) و خونریز دانستن امیر المؤمنین (ع)
بارها شنیده ایم که مخالفین شیعه ادعای محبت فراوان نسبت به اهل بیت علیهم السلام و به خصوص امیر المؤمنین علیه السلام را مطرح می سازند و حتی با طعنه به شیعیان، خود را محب واقعی اهل بیت می خوانند.
این در حالی است که بسیاری از بزرگان مخالفین شیعه و علماء و روات احادیث و ائمه ی آنان از دشمنان سرسخت امیر المؤمنین علیه السلام بوده اند !
ابو عبد الرحمن سُلَمی از فرزندان صحابه، تابعی و از محدثین و علمای مخالفین شیعه می باشد که حتی بخاری و مسلم نیز از او روایت نقل کرده اند.
وی در صحیح بخاری سخنی گفته است که نشان دهنده ی عناد و دشمنیش نسبت به امیر المؤمنین علیه السلام می باشد.
حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَوْشَبٍ الطَّائِفِیُّ، حَدَّثَنَا هُشَیْمٌ، أَخْبَرَنَا حُصَیْنٌ، عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَیْدَةَ، عَنْ أَبِی عَبْدِ الرَّحْمَنِ، - وَکَانَ عُثْمَانِیًّا فَقَالَ لِابْنِ عَطِیَّةَ: وَکَانَ عَلَوِیًّا - إِنِّی لَأَعْلَمُ مَا الَّذِی جَرَّأَ صَاحِبَکَ عَلَى الدِّمَاءِ ...
البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (المتوفى 256هـ)، الجامع الصحیح المختصر، ج2، ص 633، ح 3081، تحقیق : شعیب الأرنؤوط - عادل مرشد، الناشر : دار الرسالة العالمیة، الطبعة : الأولى، 1432 هـ - 2011 م.
ابو عبد الرحمن سلمی که عثمانی بود (عثمان را بر امیر المؤمنین (ع) برتری می داد) به ابن عطیة که علوی بود (امیر المؤمنین (ع) را بر عثمان برتری می داد) گفت : من می دانم چه چیزی دوست و یار تو (امیر المؤمنین (ع)) را بر خونریزی جرات داده است ...
نکته ی باعث تاسف آن است که با وجود چنین اهانت آشکاری از سوی یکی از بزرگان و محدثان و علمای مخالفین شیعه به امیر المؤمنین (ع)، اکثر علمای مخالفین شیعه و شارحان احادیث آنان هیچ موضعی نگرفته و به سادگی از کنار این اهانت آشکار عبور کرده اند و فقط تعداد اندکی متذکر غلط بودن و مخالف حق و حقیقت بودن این اهانت شده اند که به آن ها اشاره می کنیم :
وقول أبى عبد الرحمن: (إنى لأعلم ما الذى جرأ صاحبک على الدماء) ظن منه؛ لأن علیا على مکانته من الفضل والعلم لا یقتل أحدًا إلا بالواجب، وإن کان قد ضمن له الجنة بشهوده بدرًا وغیرها.
إبن بطال البکری القرطبی، ابوالحسن علی بن خلف بن عبد الملک (متوفاى449هـ)، شرح صحیح البخاری، ج 5، ص 240، تحقیق: ابوتمیم یاسر بن إبراهیم، ناشر: مکتبة الرشد - السعودیة / الریاض، الطبعة: الثانیة، 1423هـ - 2003م.
و این سخن ابو عبد الرحمن سلمی که «من می دانم چه چیزی دوست و یار تو را بر خونریزی جرات داده است» ظن و گمانی از جان وی می باشد چرا که علی در جایگاهی از فضل و علم می باشد که کسی را نمی کشد مگر به خاطر واجبی از دین حتی اگر آن شخص به خاطر حضورش در بدر و غیر از آن ضمانتی شده باشد ...
ولا یجوز أن یظن بعلى أنه اجترأ على هذا دون أن یعطیه ذلک صحیح التأویل والاجتهاد.
إبن بطال البکری القرطبی، ابوالحسن علی بن خلف بن عبد الملک (متوفاى449هـ)، شرح صحیح البخاری، ج 5، ص 240، تحقیق: ابوتمیم یاسر بن إبراهیم، ناشر: مکتبة الرشد - السعودیة / الریاض، الطبعة: الثانیة، 1423هـ - 2003م.
جایز نیست که کسی در مورد علی چنین گمان کند که بدون تاویل صحیح و اجتهاد چنین کرده است.
ولا یجوز أن یظن بعلی - رضی الله عنه - ذلک دون الاعتماد على تأویل صحیح واجتهاد راجح ...
ابن الملقن، أبو حفص عمر بن علی (المتوفى 804 هـ)، التوضیح لشرح الجامع الصحیح، ج 31، ص 584، المحقق: دار الفلاح للبحث العلمی وتحقیق التراث، الناشر: دار النوادر، دمشق - سوریا، الطبعة: الأولى، 1429 هـ - 2008 م.
جایز نیست که بدون اعتماد به تاویل صحیح و اجتهد راجح در مورد علی رضی الله عنه چنین گمان شود ...
وهذا الذی قاله کلام باطل، فإن تقوى علی وخوفه من الله أشهر من الشمس، کیف یریق دماء المسلمین ظلمًا، بناء على أنه موقن بدخول الجنة ...
الکورانی الشافعی ثم الحنفی، أحمد بن إسماعیل بن عثمان بن محمد (المتوفى 893 هـ)، الکوثر الجاری إلى ریاض أحادیث البخاری،ج6، ص 80، المحقق: الشیخ أحمد عزو عنایة، الناشر: دار إحیاء التراث العربی، بیروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1429 هـ - 2008 م.
سخن ابو عبد الرحمن سلمی باطل است چرا که تقوای علی و تروس وی از خداوند اشهر من الشمس است و چگونه ممکن است وی خون مسلمانان را به این دلیل که یقین دارد وارد بهشت می شود از روی ظلم بریزد ؟
فإن عبد الرحمن زعم أن علیًّا إنما قتل المسلمین لهذا الحدیث، وقد کذب فیما قال، وهل یمکن أن یقتل علی مسلمًا لا یجب علیه القتل لکونه غیر مؤاخذ بذنب، کیف وقد تواتر عنه أنه کان یامر أصحابه لا تیمموا من ولى على المعرکة ولا تدفنوا على جریح، وکأن عبد الرحمن کان عثمانیًّا کما صرح به فی الروایة الأخرى ...
الکورانی الشافعی ثم الحنفی، أحمد بن إسماعیل بن عثمان بن محمد (المتوفى 893 هـ)، الکوثر الجاری إلى ریاض أحادیث البخاری،ج10، ص 435، المحقق: الشیخ أحمد عزو عنایة، الناشر: دار إحیاء التراث العربی، بیروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1429 هـ - 2008 م.
[ابو] عبد الرحمن گمان کرده است که علی بن ابی طالب، مسلمانان را به خاطر این حدیث کشته است و وی در این مورد خطا کرده است [دروغ گفته است].آیا ممکن است که علی بن ابی طالب مسلمانی را که قتلش واجب نیست به خاطر این که قرار نیست به خاطر آن مواخذه شود بکشد ؟ این چگونه ممکن است در حالی که به تواتر از وی نقل شده است که کسی را که از جنگ روی برگرداند نکشید و فرد زخمی را دفن نکنید و گویت [ابو] عبد الرحمن عثمانی بوده است همانطور که در روایتی دیگر بدان تصریح شده است ...
وهذه العبارة فیها سوء أدب، فقد کان علیّ -رضی الله عنه- على أعلى درجات الفضل والعلم لا یقتل أحدًا إلا باستحقاق ...
أحمد بن محمد بن أبى بکر، أبو العباس شهاب الدین القسطلانی (المتوفى 923 هـ)، إرشاد الساری لشرح صحیح البخاری،ج5، ص 185، الناشر: المطبعة الکبرى الأمیریة – مصر، الطبعة: السابعة، 1323 هـ .
و در این عبارت (سخن ابو عبد الرحمن سلمی) سوء ادب وجود دارد چرا که علی رضی الله عنه در بالاترین درجات فضل و علم قرار دارد و کسی را نمی کشد مگر آن که استحقاق کشته شدن را داشته باشد ...
هذا ظن ولیس بجید ولیس بصحیح.
بن باز، عبد العزیز بن عبد الله، الحلل الإبریزیة من التعلیقات البازیة على صحیح البخاری،ج4،ص 348، بقلم: أبی محمد عبد الله بن مانع الروقی، الناشر: دار التدمریة للنشر والتوزیع، المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: الأولى، 1428 هـ - 2007 م.
این ظن [از جانب ابو عبد الرحمن سلمی] است و خوب نیست و صحیح نیست.
پوشیده نماند که چنین سخنی در برابر مقام علی سوء ادب و حق ناشناسی مطلق است، چه وی به جز یاغیان، خون کسی دیگر را نریخته است ...
نور احراری، عبد العلی، ترجمه ی فارسی صحیح بخاری،ج3، ص 490، ناشر : شیخ الاسلام احمد جام، نوبت چاپ : چهارم، 1391 ش.
جایگاه ابو عبد الرحمن سلمی در نزد مخالفین شیعه :
أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ السُّلَمِیُّ عَبْدُ اللهِ بنُ حَبِیْبٍ : مُقْرِئُ الکُوْفَةِ، الإِمَامُ، العَلَمُ، عَبْدُ اللهِ بنُ حَبِیْبِ بنِ رُبَیِّعَةَ الکُوْفِیُّ. مِنْ أَوْلاَدِ الصَّحَابَةِ، مَوْلِدُهُ فِی حَیَاةِ النَّبِیِّ -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ-.
الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج4، ص 267، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .