ابراهیم نخعی و علقمة بن قیس (از تابعین و از بزرگان اهل سنت) هرگز نماز تراویح نمی خواندند!
ابراهیم نخعی و علقمة بن قیس (از تابعین و از بزرگان اهل سنت) هرگز نماز تراویح نمی خواندند!
از جمله بدعت های عمر بن الخطاب که بعد ها به سنت (!!!) تبدیل شد و هر ساله مخالفین شیعه نیز به اقامه ی آن توجه خاصی داشته و برای آن استحباب نیز قائل هستند نماز تراویح می باشد. تقدیس و تکریم این بدعت از آن جا بسیار عجیب و غیر عقلانی می باشد که حتی بسیاری از علمای بزرگ مخالفین شیعه، نماز نافله ی مستحبی در خانه را بهتر از نماز تراویح می دانسته اند و خودشان هرگز تراویح نخوانده اند !
در روایتی با سند معتبر در مصنف ابن ابی شیبة آمده است :
حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ، عَنِ الْأَعْمَشِ قَالَ: «کَانَ إِبْرَاهِیمُ، وَعَلْقَمَةُ لَا یَقُومُونَ مَعَ النَّاسِ فِی رَمَضَانَ».
إبن أبی شیبة الکوفی، ابوبکر عبد الله بن محمد (متوفاى235 هـ)، المصنف فی الأحادیث والآثار،ج3، ص 360، تحقیق: أبو محمد أسامة بن إبراهیم، الناشر : الفاروق الحدیثة، الطبعة : الأولى، 1429 هـ - 2008 م.
اعمش می گوید : ابراهیم نخعی و علقمة بن قیس در ماه رمضان نماز تراویح نمی خواندند.
سؤال اساسی که در اینجا مطرح می گردد آن است که چرا ائمه ی مخالفین شیعه و بسیاری از بزرگان تابعین بر خلاف مخالفین شیعه که امروزه اهمیت و جایگاه خاصی برای نماز تراویح قائل هستند، اهتمامی به این عمل نداشته اند ؟!
بررسی سندی روایت
سلیمان بن حیان أبو خالد الأحمر : ثقة مشهور قال ابن معین وحده لیس بحجة.
الذهبی، محمد بن أحمد بن عثمان بن قایماز، (متوفای748هـ) ذکر أسماء من تکلم فیه وهو موثق، ص 92، تحقیق : محمد شکور أمریر المیادینی، دار النشر: مکتبة المنار – الزرقاء، الطبعة: الأولى، 1406 هـ - 1986 م.
وَقَال إسحاق بْن منصور، عَن یحیى بْن مَعِین: الأعمش ثقة.
وَقَال النَّسَائی: ثقة ثبت.
المزی، ابوالحجاج یوسف بن الزکی عبدالرحمن (متوفاى742هـ)، تهذیب الکمال،ج 12، ص 89، تحقیق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ – 1980م.