تناقض و خطاهای عجیب و غریب سید کمال حیدری در استدلال به یکی از سخنان شیخ کلینی رحمه الله
تناقض و خطاهای عجیب و غریب سید کمال حیدری در استدلال به یکی از سخنان شیخ کلینی رحمه الله
قبلا در مورد چرایی نقد «سید کمال حیدری» و ضرورت آن نوشته ایم که توصیه می کنیم تا قبل از مطالعه ی مطالب ما در نقد این شخص، حتما مطلب زیر را مطالعه بفرمایید :
http://al-shia.blog.ir/post/663
یکی از ویژگی های ناپسند «سید کمال حیدری» آن است که وی متاسفانه بر علماء دروغ می بندد و مطالبی را به آنان نسبت می دهد که اصلا معتقد به آن نیستند و ادله بر خلاف آن موجود است !
قبلا ثابت کردیم که سید کمال حیدری در استدلال به یکی از سخنان شیخ کلینی رحمه الله مرتکب تدلیسی زشت شده است که می توانید مطلب مربوط را در لینک زیر مطالعه کنید :
http://al-shia.blog.ir/post/705
در مطلب بالا دیدیم که سید کمال حیدری با استناد به کلامی از شیخ کلینی و در تدلیسی زشت و آشکار مدعی شد که شیخ کلینی رحمه الله امیر المؤمنین علیه السلام را از انبیاء حتی یونس نبی و یعقوب نبی پایین تر می دانسته است!
ما در بررسی دروس قدیمی سید کمال حیدری و برخی کلیپ هایی که از آن موجود است به کلامی از وی رسیدیم که برای خود ما نیز باورش سخت بود !
سید کمال حیدری در یکی از دروس قدیمی خود با استناد و استدلال به همان کلام شیخ کلینی (و البته نقل آن به صورت اشتباه و پر از خطا) به عنوان مؤید بر کلام خودش، می گوید این کلام و مانند آن همان عقیده ی ماست که ائمه ی اهل بیت و از جمله امیر المؤمنین علیه السلام افضل از انبیاء هستند ! (بگذریم از این که وی در سال های اخیر در مساله ی افضلیت ائمه بر انبیاء در سال های اخیر تشکیک های جدی را مطرح ساخته است)
یعنی سید کمال حیدری زمانی به کلامی از شیخ کلینی (با اشتباهات فاحش در نقل) استناد کرده تا آن را مؤیدى بر عقیده ی افضلیت ائمه ی اهل بیت بر انبیاء قرار دهد و زمانی دیگر (چند ماه قبل) به همان کلام استناد کرده و آن را دلیلی بر افضلیت انبیاء بر ائمه (و نه ائمه بر انبیاء) قرار داده است !!! به راستی تناقضی از این عجیب تر و شرم آور تر هم وجود دارد ؟!
ابتدا متن پیاده شده از کلیپ مربوط را برایتان قرار می دهیم و سپس از طریق لینکی که در پایان متن قرار دارد می توانید هر دو کلیپ را در کنار یکدیگر ببینید.
هناک خطبة ینقلها ثقة الإسلام الکلینی.بعد أن ینقل الخطبة یعلق علیها.یقول هذه الخطبة لو إجتمع جمیع الأنبیاء - خطبة لأمیر المؤمنین سلام الله علیه - بشرط أن لا یکون فیهم أنبیاء أولى العزم لما استطاعوا أن یخطبوا مثل هذه الخطبة.یستثنی من؟ أنبیاء أولى العزم.ملاصدرا عندما یأتی إلى شرح هذه الخطبة فی أصول الکافی ... لو کان فیهم أنبیاء أولى العزم لما استطاعوا أن یخطبوا مثل هذه الخطبة.إلتفتوا جیدا ! نحن اعتقادنا فی أئمة أهل البیت ما عندنا شک فی هذا المعنى وهذا المعنى ثابت عندنا بالتواتر القطعی.من شاء فلیؤمن ومن شاء فلیکفر.لا یهمنا شیء.واقعا لا یهمنا.نحن علینا بیان هذه الحقائق.من أراد أن یقبل منا هذه الحقیقة فلیقبل ومن لا یرید أن یقبل هو وربه.
خطبه ای وجود دارد که ثقة الاسلام کلینی آن را نقل کرده است.وی بعد از این که خطبه - خطبه ی امیر المؤمنین علیه السلام - را نقل می کند بر آن تعلیق می زند.می گوید اگر تمام انبیاء جمع شوند به شرطی که انبیاء اولی العزم در بین آن ها نباشند نمی توانند مانند این خطبه را بیاورند.شیخ کلینی چه کسی را استثنا می کند ؟ پیامبران اولی العزم را.ملا صدرا وقتی در شرح اصول کافی این خطبه را شرح می دهد می گوید حتی اگر انبیاء اولی العزم هم در بین آن ها باشند نمی توانند مانند این خطبه را بیاورند.خوب دقت کنید! اعتقاد ما در مورد اهل بیت به گونه ای است که شکی در این معنا (یعنی برتری ائمه ی اهل بیت بر انبیاء) نداریم و این مفهوم در نزد ما با تواتر قطعی ثابت است.هرکس می خواهد قبول کند و هرکس هم می خواهد قبول نکند.اصلا برایمان مهم نیست.وظیفه ی ما بیان این حقائق است.هرکس خواست این حقیقت را از ما قبول کند و هرکس هم نخواست بین خودش و خدای خودش.
نکته ی مهم آن است که سید کمال حیدری هم در نقل کلام شیخ کلینی و هم در نقل کلام ملاصدار مرتکب خطای فاحشی شده است!
کلام شیخ کلینی چنین است :
وَ هَذِهِ الْخُطْبَةُ مِنْ مَشْهُورَاتِ خُطَبِهِ ع حَتَّى لَقَدِ ابْتَذَلَهَا الْعَامَّةُ وَ هِیَ کَافِیَةٌ لِمَنْ طَلَبَ عِلْمَ التَّوْحِیدِ إِذَا تَدَبَّرَهَا وَ فَهِمَ مَا فِیهَا فَلَوِ اجْتَمَعَ أَلْسِنَةُ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَیْسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِیٍّ عَلَى أَنْ یُبَیِّنُوا التَّوْحِیدَ بِمِثْلِ مَا أَتَى بِهِ بِأَبِی وَ أُمِّی مَا قَدَرُوا عَلَیْه.
الکلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الکافی،ج1، ص 136، تحقیق: علی اکبر الغفاری، ناشر: دار الکتب الإسلامیة، تهران-ایران، الطبعة الرابعة،1407هـ .
ترجمه ی استاد مصطفوی :
(ثقة الاسلام کلینى ره فرماید) این خطبه از خطبههاى مشهور آن حضرتست و از زیادى شهرت عامه مردم آن را کوچک شمردهاند در صورتى که همین خطبه براى کسى که علم توحید جوید کافى است اگر در آن بیندیشد و آن را بفهمد، زیرا اگر تمام جن و انس جز پیغمبران هم زبان شوند که توحید را مانند آنچه آن حضرت- پدر و مادرم فدایش- فرموده بیان کنند نتوانند.
ترجمه ی استاد کمره ای (با اندکی تصرف) :
(شرح کلینى مؤلف کتاب از این خطبه) این یکى از خطبههاى مشهور آن حضرت است تا آنجا که نزد عامه رواج یافته، همین خطبه براى هر که علم توحید را جوید کافى است بشرط آنکه در آن بیندیشد و آنچه در آن است بفهمد، اگر جن و انس- منهاى پیغمبران- همزبان گردند نتوانند توحید را چنانچه آن حضرت- پدر و مادرم قربانش- بیان کرده بیان کنند.
کلام ملاصدار نیز چنین است :
و لیس فیها لسان نبى، اى من اعاظم الأنبیاء کنوح و ابراهیم و ادریس و شیث و داود و موسى و عیسى و محمد صلوات الله علیهم اجمعین.
صدر الدین الشیرازی، محمد بن إبراهیم (المتوفى 1050 هـ)، شرح أصول الکافی،ج4، ص 47، محقق / مصحح: خواجوى، محمد، الناشر: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، الطبعة : الأولى، 1383 ش.
«لیس فیها لسان نبی» (در بین آن ها پیامبری وجود نداشته باشد) یعنی بزرگان انبیاء مانند نوح و ادریس و شیث و داود و موسی و عیسی و محمد صلوات الله علیهم اجمعین.
مساله ی اساسی آن است که سید کمال حیدری در موضع اول در نقل کلام شیخ کلینی و ملاصدرا مرتکب خطاهای فاحشی می شود که معنای سخن آن ها را کاملا تغییر می دهد و با استناد به کلام شیخ کلینی و ملاصدرا در مقام تایید افضلیت ائمه ی اهل بیت بر انبیاء می باشد و در موضع دوم با استناد به کلام شیخ کلینی و تدلیس و فهم غلط، در مقام اثبات افضلیت انبیاء بر امیر المؤمنین از دید شیخ کلینی رحمه الله می باشد!
به راستی منشا این تناقضات و خلاف گویی های پرتکرار چیست ؟!
مشاهده ی کلیپ (بسیار مهم) : [کلیک کنید]