دروغ بستن سید کمال حیدری بر آیت الله سید محمد صدر رحمه الله در مورد قرائت حفص از عاصم
دروغ بستن سید کمال حیدری بر آیت الله سید محمد صدر رحمه الله در مورد قرائت حفص از عاصم
ما پیش از این در مورد ضرورت و چرایی نقد آراء و افکار و اثبات تناقضات و تدلیس ها و دروغ های «سید کمال حیدری» صحبت کردیم که اکیدا توصیه می کنیم تا قبل از مطالعه ی این مطلب ، لینک زیر را مطالعه کنید :
http://al-shia.blog.ir/post/663
«سید کمال حیدری» در جلسه ی 51 از درس خارج فقه خود تحت عنوان «فقه المرأة» در تاریخ 25 ربیع الثانی 1439 هـ از دقیقه ی 33 و ثانیه ی 03 تا دقیقه ی 34 و ثانیه ی 57 می گوید :
تعالوا معنا إلى منة المنان فی الدفاع عن القرآن آیة الله العظمى الشهید السید محمد الصدر قدس الله نفسه دار الأضواء فی صفحة 22 هذه عبارته یقول: لا شک أننا فی المصحف نقرأ القراءة المشهورة للقرآن الکریم وهی قراءة حفص عن عاصم، یقول أولاً لا دلیل على أن ما قاله حفص عن عاصم صحیح، ولا دلیل أن عاصم عندما یقرأ القراءة عن النبی صحیح، لا روایة حفص عن عاصم ثابتة، ولا روایة عاصم عن النبی ثابتة، یقول إن نقطة الضعف المهمة هو أننا لا نستطیع أن نقیم دلیلاً معتبراً على انتساب القراءة إلى صاحبها، یعنی لا نعلم أن حفص یصدق على عن عاصم أو یکذب علیه، فضلاً عن انتسابها إلى رسول الله صلى الله علیه وآله، مضافاً إلى نقطة أخرى یقل الالتفات إلیها عادةً، وهی أن من استقرأ القراءات وطالع وجوهها واختلافاتها سیجد بوضوح أن الأعم الأغلب من القرّاء کانوا یقرأون القرآن بآرائهم.
بیایید به سراغ کتاب منة المنان فی الدفاع عن القرآن از آیت الله سید محمد صدر برویم.چاپ دار الاضواء بیروت صفحه ی 22 این عبارت ایشان است : شکی نداریم که ما قرآن را به قرائت مشهور که قرائت حفص از عاصم است می خوانیم.[سید کمال حیدری می گوید] می گوید اولا دلیلی بر این وجود ندارد که آن چه حفص از عاصم نقل کرده صحیح باشد و همچنین دلیلی وجود ندارد که آن چه عاصم می خواند از پیامبر ثابت شده باشد.یعنی نه قرائت حفص از عاصم صحیح است و نه روایت عاصم از پیامبر ثابت است.سید صدر می گوید : نقطه ی ضعف مهم آن است که ما نمی توانیم دلیل معتبری برای انتساب قرائت به صاحبش اقامه کنیم.[سید کمال حیدری می گوید] یعنی ما نمی دانیم که حفص در نقل از عاصم راست می گوید یا نه ؟ [آیت الله سید محمد صدر می گوید] چه برسد به این که انتساب قرائت به پیامبر ثابت باشد.علاوه بر این یک نکته ی مهم دیگر نیز وجود دارد که معمولا کم به آن توجه می شود و آن نکته این است که هرکس قرائات را مورد مطالعه قرار دهد و وجوه مختلف و اختلافات آن ها را بررسی کند در می یابد که اکثر قرّاء قرآن را با رای و نظر خودشان می خوانده اند.
لینک جلسه ی درسی فوق به صورت تصویری :
http://alhaydari.com/ar/2018/01/62219
لینک متن پیاده شده از جلسه ی درسی فوق :
http://alhaydari.com/ar/2018/01/62220
اکنون به همان کتابی که سید کمال حیدری بدان استناد کرد و فقط یک صفحه بعد از صفحه ای که سید کمال حیدری بدان اشاره کرد مراجعه می کنیم تا ببینیم نظر نهایی آیت الله سید محمد صادق صدر در مورد قرائت حفص از عاصم چیست ؟!
ومن هنا قلنا فی عدة موارد فی الفقه، إن الأحوط فعلا اختیار هذه القراءة فی الصلاة.
أولا : لفصاحتها.
ثانیا : لوجود دلیل معتبر على انتسابها لصاحبها، وهو الاستفاضة المتحققة جیلا بعد جیل.
ثالثا : لوجود الدلیل المعتبر على امضائها من قبل المعصومین (ع) باعتبار حجیة الدلیل القائم على وجودها فی عصرهم سلام الله علیهم.
الصدر،محمد محمد صادق،منة المنان فی الدفاع عن القرآن،ص 23، الناشر : دار الأضواء - بیروت، الطبعة : الأولى، 1423 هـ - 2002 م.
و از اینجاست که ما در چندین مورد در فقه گفتیم که احوط آن است تا در قرائت در نماز این قرائت (قرائت حفص از عاصم) را انتخاب کنیم.
اولا : به دلیل فصاحت این قرائت.
ثانیا : به سبب وجود دلیل معتبر مبنی بر معتبر بودن انتساب این قرائت به صاحبش چرا که نسل در نسل در مورد این قرائت استفاضه تحقق پیدا کرده است.
ثالثا : به سبب وجو دلیل معتبر مبنی بر امضای (تایید) این قرائت از سوی معصومین علیهم السلام به اعتبار حجیت دلیل قائم بر وجود این قرائت در عصر ایشان.
اکنون بیایید تا ادعای سید کمال حیدری در مورد دیدگاه آیت الله سید محمد صادق صدر نسبت به قرائت حفص از عاصم را با آن چه که نظر نهایی ایشان است مقایسه کنیم :
ادعای سید کمال حیدری :
[سید کمال حیدری می گوید] آیت الله سید محمد صادق صدر می گوید اولا دلیلی بر این وجود ندارد که آن چه حفص از عاصم نقل کرده صحیح باشد ....... یعنی نه قرائت حفص از عاصم صحیح است ....... [سید کمال حیدری می گوید] یعنی ما نمی دانیم که حفص در نقل از عاصم راست می گوید یا نه ؟
نظر نهایی آیت الله سید محمد صادق صدر :
ثانیا : به سبب وجود دلیل معتبر مبنی بر معتبر بودن انتساب این قرائت به صاحبش چرا که نسل در نسل در مورد این قرائت استفاضه تحقق پیدا کرده است.
ثالثا : به سبب وجو دلیل معتبر مبنی بر امضای (تایید) این قرائت از سوی معصومین علیهم السلام به اعتبار حجیت دلیل قائم بر وجود این قرائت در عصر ایشان.
ملاحظه می فرمایید که آیت الله سید محمد صادق صدر انتساب این قرائت به صاحبش (عاصم) را قبول دارد اما سید کمال حیدری ادعا می کند که آیت الله سید محمد صادق صدر این انتساب را قبول ندارد !