تعصب و برخورد سلیقه ای ابن عبد البر (عالم بزرگ اهل سنت) در توثیق و تضعیف روات به تصریح سبکی شافعی (عالم مشهور اهل سنت)
تعصب و برخورد سلیقه ای ابن عبد البر (عالم بزرگ اهل سنت) در توثیق و تضعیف روات به تصریح سبکی شافعی (عالم مشهور اهل سنت)
بارها دیده ایم که مخالفین شیعه به چیزی که آن را «علم الحدیث» می نامند افتخار کرده و معتقدند از طریق آن می توانند احادیث را پالایش کرده و صحیح و سقیم را از یکدیگر تشخیص دهند !
این ادعا در شرایطی صورت می پذیرد که اگر ما به راستی آزمایی آن بپردازیم، خواهیم دید که بسیاری از علمای مخالفین آلوده به هواپرستی و نظر دادن های سلیقه ای و برخاسته از تعصبات شخصی بوده اند و از این رو نمی توان اساسا به اقوال رجالی آن ها اعتماد کرد.
این مساله فقط ادعای ما نیست و این خود علمای مخالفین هستند که به این موضوع اعتراف کرده اند.
سُبکی شافعی می نویسد :
وبسببه قضى ابْن عبد الْبر باضطراب الحَدِیث وَحکم بِأَن عقبَة بن أَوْس مَجْهُول وَلَعَلَّ عرق العصبیة للمالکیة لحقه وَإِلَّا فَلَیْسَ عقبَة بِمَجْهُول بل مَعْرُوف روى عَنهُ ابْن سِیرِین کَمَا ذکر ابْن خُزَیْمَة.
السبکی الشافعی، ابونصر تاج الدین عبد الوهاب بن علی بن عبد الکافی (متوفاى 771هـ)، طبقات الشافعیة الکبرى،ج3، ص 115، تحقیق: د. محمود محمد الطناحی د.عبد الفتاح محمد الحلو، ناشر: هجر للطباعة والنشر والتوزیع، الطبعة: الثانیة، 1413هـ .
و به این سبب ابن عبد البر این حدیث را مضطرب دانسته است و عقبة بن اوس را مجهول دانسته است و چه بسا تعصب بر مالکی بودن باعث این امر شده است والا عقبة مجهول نیست بلکه شناخته شده است و ابن سیرین از نقل کرده همانطور که این خزیمة گفته است.