تناقض «سید کمال الحیدری» در مورد دیدگاه مخالفین شیعه نسبت به سنن اربعه و صحیحین و عدم اطلاع از ابتدائی ترین مبانی آنان در این مورد !
تناقض «سید کمال الحیدری» در مورد دیدگاه مخالفین شیعه نسبت به سنن اربعه و صحیحین و عدم اطلاع از ابتدائی ترین مبانی آنان در این مورد !
ما پیش از این در مورد ضرورت و چرایی نقد آراء و افکار و اثبات تناقضات و تدلیس ها و دروغ های «سید کمال الحیدری» صحبت کردیم که اکیدا توصیه می کنیم تا قبل از مطالعه ی این مطلب ، لینک زیر را مطالعه کنید :
http://al-shia.blog.ir/post/663
یکی از ویژگی های ناپسند در روش «سید کمال الحیدری» آن است که ایشان در بسیاری از موارد مطالبی را به عنوان مبانی یک تفکر یا مکتب یا مذهب ذکر می کنند که در حقیقت چنین نیست و آن مکتب یا تفکر یا مذهب ، معترف به آن شاخصه ها نیست.یعنی در حقیقت ایشان بر خلاف تصور برخی از مردم ، ایشان فاقد تسلط کافی بر مبانی بسیاری از مکاتب می باشند.
«سید کمال الحیدری» در جلسه ی 317 از درس خارج فقه تحت عنوان «مفاتیح عملیة الاستنباط الفقهی» در تاریخ 9 ربیع الاول 1434 هـ از دقیقه ی 10 و ثانیه ی 50 تا دقیقه ی 12 و ثانیه ی 3 می گوید :
هذه الروایة وردت فی صحیح البخاری، وکذلک فی صحیح سنن أبی داود، مراراً ذکرنا، لیس کل ما ورد فی سنن أبی داود روایات صحیحة السند، بل فیها صحیحٌ وفیها ضعیف، وکذلک باقی السنن الأربعة، لا یتبادر إلى ذهنکم فقط، نعم هؤلاء یعتقدون بصحة کتابین فقط، هما صحیح البخاری وصحیح مسلم، هذا هو المشهور وفی هذا المشهور أیضاً مغالطةٌ أعزائی، لم یقل أحدٌ من علماء السنة أن کل ما ورد فی الصحیحین صحیح. یقول لی لیس معقولٌ هذا؟ أقول لا، هم صرحوا وکذلک کل من شرح البخاری صرح أنّه لیس کل ما ورد فی صحیح البخاری وصحیح المسلم صحیح.
این روایت در کتاب صحیح بخاری و همچنین در کتاب صحیح سنن ابی داود آمده استوما بارها گفته ایم که تمام آن چه در سنن ابی داود آمده صحیح السند نیست بلکه در آن روایات صحیح و روایات ضعیف وجود دارد و همچنین بقیه ی سنن اربعه.چنین چیزی به ذهنتان متبادر نشود [که تمام روایات سنن اربعه صحیح است].بله ، این ها فقط به صحت دو کتاب اعتقاد دارند که آن دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم می باشد.این مشهور است و در همین مشهور هم مغالطه وجود دارد.احدی از علمای اهل سنت نگفته است که همه ی آن چه در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده صحیح است.ممکن است کسی بگوید این معقول نیست ! من می گویم نه ، آن ها خودشان و هر کسی که بخاری را شرح داده به این تصریح کرده است که همه ی آن چه در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده صحیح نیست.
لینک مشاهده ی جلسه ی درسی فوق به صورت تصویری :
http://alhaydari.com/ar/2013/01/64076
لینک مطالعه ی متن کامل پیاده شده از جلسه ی درسی فوق :
http://alhaydari.com/ar/2013/07/49447
ذکر نکات مهم از جلسه ی 317
نکته ی اول :
مراراً ذکرنا، لیس کل ما ورد فی سنن أبی داود روایات صحیحة السند، بل فیها صحیحٌ وفیها ضعیف، وکذلک باقی السنن الأربعة.
بارها گفته ایم که تمام آن چه در سنن ابی داود آمده صحیح السند نیست بلکه در آن روایات صحیح و روایات ضعیف وجود دارد و همچنین بقیه ی سنن اربعه.
نکته ی دوم :
لم یقل أحدٌ من علماء السنة أن کل ما ورد فی الصحیحین صحیح.
احدی از علمای اهل سنت نگفته است که همه ی آن چه در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده صحیح است.
توضیح در مورد نکته ی اول :
این کلام «سید کمال الحیدری: کاملا صحیح است و مساله ای است که حتی افرادی که آشنایی سطحی با مبانی اهل تسنن دارند آن را به خوبی می دانند.
توضیح در مورد نکته ی دوم :
این ادعا یکی از عجیب و غریب ترین ادعاهایی است که کسی می تواند آن را مطرح کند ! «سید کمال الحیدری» ادعا کرده است که احدی از علمای اهل تسنن نگفته است که تمام آن چه در بخاری و مسلم وارد شده صحیح است !!!
جالب است که اهل تسنن بر صحت تمامی آن چه در بخاری و مسلم وارد شده «اجماع» دارند !!! (کاری به صحت یا عدم صحت این اجماع و نقد آن نداریم و صرفا در مقام بیان ادعای مخالفین هستیم)
قَالَ الشَّیْخُ أَبُو عَمْرِو بْنُ الصَّلَاحِ رَحِمَهُ اللَّهُ جمیع ما حکم مسلم رحمه الله بصحته فى هذا الکتاب فهو مقطوع بصحته والعلم النظرى حاصل بصحته فى نفس الأمر وهکذا ما حکم البخارى بصحته فى کتابه وذلک لان الأمة تلقت ذلک بالقبول سوى من لا یعتد بخلافه ووفاقه فى الاجماع.
النووی الشافعی، محیی الدین أبو زکریا یحیى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاى676 هـ)، شرح النووی علی صحیح مسلم (المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج)،ج1، ص 19، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، الطبعة الثانیة، 1392 هـ .
[نووی ، عالم مشهور اهل تسنن، می گوید] شیخ ابو عمرو بن اصلاح (عالم بزرگ اهل تسنن) گفته است که تمامی آن چه که مسلم در کتابش به صحت آن حکم کرده ، صحتش قطعی است و فی نفسه علم نظری به صحت آن حاصل شده است و همچنین آن چه بخاری در کتابش به صحت آن حکم کرده است.به این دلیل که امت به جز کسانی که مخالفت و موافقتشان در اجماع مورد اهمیت قرار نمی گیرد ، این مطلب (صحت روایات بخاری و مسلم) را قبول کرده اند.
قول ابن القیسرانی (ت 507)
قال: أجمع المسلمون على قبول ما أخرج فی " الصحیحین " لأبی عبد الله البخاری، ولأبی الحسین مسلم بن الحجاج النیسابوری، أو ما کان على شرطهما ولم یخرجاه.
مجلة البحوث الإسلامیة ، ج 18، ص 294
سخن ابن القیسرانی (متوفای 507 هـ)
او می گوید : مسلمانان بر قبول آن چه که در صحیحین (صحیح بخاری و صحیح مسلم) از بخاری و مسلم نقل شده یا قبول روایاتی که بر شرط آن دو است و آن دو نقل نکرده اند اجماع دارند.
مشاهده می فرمایید که بر اساس اجماع مخالفین شیعه و قول جمهور علمای آنان ، تمامی روایات صحیح بخاری و صحیح مسلم از دید آنان صحیح می باشد و آن دسته از کسانی هم که برخی از روایات صحیح بخاری و صحیح مسلم را مورد انتقاد قرار داده اند به تصریح علمای مخالفین قولشان خدشه ای به این اجماع وارد نمی سازد.
ما در مقام بررسی صحت این ادعای اجماع نیستیم که اگر بخواهیم وارد این بحث شویم به طول می انجامد اما برای ما مهم آن است که قول «سید کمال الحیدری» صد در صد مخالف قول و اعتقاد اهل تسنن است! این یعنی جهل و عدم اطلاعِ تام نسبت به مبانی مخالفین شیعه !
«سید کمال الحیدری» در جلسه ی 482 از درس خارج فقه تحت عنوان «مفاتیح عملیة الاستنباط الفقهی» در تاریخ 19 ربیع الاول 1436 هـ از دقیقه ی 13 و ثانیه ی 54 تا دقیقه ی 14 و ثانیه ی 32 می گوید :
مراراً ذکرنا انه واقعاً من أجرأ علماء السلفیة هو العلامة الألبانی وإلا لم یجرأ احد من علماء السلفیة أن یقول السنن تنقسم إلى روایات صحیحة والى روایات ضعیفة لم یجرأ احدٌ وإنما کل الروایات التی عندهم واردة فی السنن الأربعة هی صحیحةٌ معتبرة إلا العلامة الألبانی فإنه قسم السنن إلى صحیح سنن النسائی وضعیف .....
بارها گفته ایم که علامه البانی از پر جرات ترین علمای سلفیه است والا احدی از علمای سَلَفی جرات نکرده است که که کتاب های سنن را به روایات صحیح و ضعیف تقسیم کند.احدی بر این کار جرات نکرده است بلکه تمام روایت های وارد شده در سنن اربعه (یعنی : سنن ابی داود ، سنن النسائی ، سنن ابن ماجة ، سنن الترمذی) در نزد آنان به جز علامه البانی صحیح است چرا که او کتاب های سنن اربعه را به صحیح و ضعیف تقسیم کرده است مانند صحیح سنن النسائی و ضعیف سنن النسائی .....
لینک مشاهده ی جلسه ی درسی فوق به صورت تصویری :
http://alhaydari.com/ar/2015/01/55483
لینک مطالعه ی متن کامل پیاده شده از جلسه ی درسی فوق :
http://alhaydari.com/ar/2015/01/55477
ذکر نکات مهم از جلسه ی 482
نکته ی اول :
«سید کمال الحیدری» در جلسه ی 482 از «مفاتیح عملیة الاستنباط الفقهی» مدعی می شود که تمامی علمای سلفیه به جز محمد ناصر الدین البانی روایات سنن اربعه را صحیح می دانند !
هر کس که کوچک ترین اطلاعاتی در مورد مبانی حدیثی مخالفین شیعه داشته باشد به خوبی می داند که دیدگاه جمهور اهل حدیث و سلفیه دقیقا خلاف این است و بسیاری از روایات سنن اربعه را رد کرده و می کنند ! کافی است به تحقیقات این کتاب ها از سوی علماء و محققین مختلف اهل حدیث و سلفی مراجعه کنید تا به این مساله پی ببرید ! حتی اگر برخی از روایات سنن اربعه را در سایر کتب اهل حدیث و سلفی ها جست و جو کنید در می یابید که روایات کتب اربعه را از جهت سندی بررسی کرده و در صورت ضعف راوی آن روایت را تضعیف می کنند !
برای اطلاعات بیشتر می توانید لینک زیر را که از سایت های معتبر سَلَفی به حساب می آید مطالعه کنید :
http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=63352
دقت داشته باشید که ما از دیدگاه سلفیه صحبت می کنیم و نه دیدگاه یک شخص یا چند شخصِ ولو سَلَفی ! چرا که «سید کمال الحیدری» ادعا می کند به جز البانی تمام سَلَفی هاسنن اربعه را صحیح می دانند !!!
نکته ی دوم :
«سید کمال الحیدری» با این ادعا دچار تناقضی عجیب شده است !
وی در جلسه ی 317 گفته بود :
مراراً ذکرنا، لیس کل ما ورد فی سنن أبی داود روایات صحیحة السند، بل فیها صحیحٌ وفیها ضعیف، وکذلک باقی السنن الأربعة.
بارها گفته ایم که تمام آن چه در سنن ابی داود آمده صحیح السند نیست بلکه در آن روایات صحیح و روایات ضعیف وجود دارد و همچنین بقیه ی سنن اربعه.
و در جلسه ی 482 می گوید :
مراراً ذکرنا انه واقعاً من أجرأ علماء السلفیة هو العلامة الألبانی وإلا لم یجرأ احد من علماء السلفیة أن یقول السنن تنقسم إلى روایات صحیحة والى روایات ضعیفة لم یجرأ احدٌ وإنما کل الروایات التی عندهم واردة فی السنن الأربعة هی صحیحةٌ معتبرة إلا العلامة الألبانی فإنه قسم السنن إلى صحیح سنن النسائی وضعیف .....
بارها گفته ایم که علامه البانی از پر جرات ترین علمای سلفیه است والا احدی از علمای سَلَفی جرات نکرده است که که کتاب های سنن را به روایات صحیح و ضعیف تقسیم کند.احدی بر این کار جرات نکرده است بلکه تمام روایت های وارد شده در سنن اربعه (یعنی : سنن ابی داود ، سنن النسائی ، سنن ابن ماجة ، سنن الترمذی) در نزد آنان (یعنی علمای سَلَفی) به جز علامه البانی صحیح است چرا که او کتاب های سنن اربعه را به صحیح و ضعیف تقسیم کرده است مانند صحیح سنن النسائی و ضعیف سنن النسائی .....
امیدواریم این مطلب نیز مورد توجه مخاطبان گرامی قرار گرفته باشد و طرفداران و دوستداران «سید کمال الحیدری» نیز با دیده ی انصاف و به دور از تعصب نظر خویش را با ما در میان بگذارند.