حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

تصریح ابن جزی کلبی (عالم مشهور اهل سنت) به ظالم بودن بنی امیة و لعن امیر المؤمنین از سوی آنان

یکی از حقائق تاریخی که بسیاری از علماء و محققین در آثار خود بدان اشاره کرده اند ، سب و لعن امیر المؤمنین علیه السلام از سوی معاویه و پس از وی «بنی امیة» و خلفای اموی می باشد که البته برخی از مخالفین شیعه و به خصوص نواصب سعی در انکار آن دارند.

ابن جزی کلبی می نویسد :

وقوله: «إنما السبیل على الذین یظلمون الناس» إشارة إلى بنی أمیة، فإنهم استطالوا على الناس کما جاء فی الحدیث عنهم: أنهم جعلوا عباد الله خولا ومال الله دولا، ویکفیک من ظلمهم أنهم کانوا یلعنون علی بن أبی طالب على منابرهم.

الغرناطی الکلبی، محمد بن أحمد بن محمد (متوفاى741هـ)، کتاب التسهیل لعلوم التنزیل، تحقیق : محمد سالم هاشم، الناشر : دار الکتب العلمیة ، الطبعة : الأولى ، 1415 هـ - 1995 م.

و این کلام خداوند که «إنما السبیل على الذین یظلمون الناس» (ایراد و مجازات بر کسانی است که به مردم ستم می کنند) چرا که آن ها به مردم ظلم کردند همانطور که آمده است که مردم را چون بردگان قرار دادند و مال خداوند را تحت تصرف خود درآوردند و برای ظلم آنان همین کافیست که علی بن ابی طالب را بر منبرهایشان لعن می کردند.

دکتر عبد الله الخالدی - محقق کتاب التسهیل لعلوم التنزیل - در چاپ دار الارقم می نویسد :

عند ما بویع عمر بن عبد العزیز منع السب وأبدله بتلاوة قوله تعالى: إن الله یأمر بالعدل والإحسان وَإِیتاءِ ذِی الْقُرْبى.

الغرناطی الکلبی، محمد بن أحمد بن محمد (متوفاى741هـ)، کتاب التسهیل لعلوم التنزیل، ج2، ص 251، تحقیق : الدکتور عبد الله الخالدی، الناشر : شرکة دار الأرقم بن أبی الأرقم - بیروت، الطبعة : الأولى، 1416 هـ .

هنگامی که با عمر بن عبد العزیز بیعت شد ، وی از سب علی بن ابی طالب جلوگیری کرد و به جای آن تلاوت آیه ی « إن الله یأمر بالعدل والإحسان وَإِیتاءِ ذِی الْقُرْبى» را قرار داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter