هاشم رضی (مورخ و باستان پژوه مشهور) : دین اسلام حق انسانی و احترام زن را تثبیت کرد
هاشم رضی (مورخ و باستان پژوه مشهور) : دین اسلام حق انسانی و احترام زن را تثبیت کرد
بسیار شنیده ایم که اسلام ستیزان و باستان گرایانِ افراطی ، مدعیِ روا داشتن ظلم از سوی اسلام در حق زنان می شوند و به مواردی استدلال می کنند که البته به مراتب شدید تر و بیشتر از آن در تاریخ ایران باستان و همچنین سایر عقائد و ادیان و مذاهب مختلف موجود است.
هر فرد منصفی با مطالعه ی دقیق و بررسی های بی طرفانه به این حقیقت دست خواهد یافت که در هیچ عقیده و مکتبی آن طور که در اسلام به زنان جایگاه داده شده و در راستای حفظ کرامت آنان تلاش شده است ، زن تجلیل و تکریم نشده است.
هاشم رضی - باستان پژوه ، زرتشتی پژوه و مورخ مشهور - می نویسد :
البته مساله ای مسلم است و آن مساله این که در اسلام نیز اختلاف و تفاوت در امور اجتماعی و حقوق مدنی میان زن و مرد تا حدودی بسیار است و اسلام تفاوت پیشین را از میان نبرد، بلکه حق انسانی و احترام زن را در جامعه تاکید و برقرار ساخت ، حقی که میان اعراب شناخته نمی شد.اما شاید این درست باشد که پاره ای امتیازها و اولویت ها بایستی برای مردان باقی باشد، چنانکه در زمان ما نیز هنوز باقی است.چنانکه ذکر شد در اسلام تساوی حقوق انسانی زن و مرد تصریح و برقرار گشت.زن نه آن که موجودی پست و وازده و تنها برای ارضای تمتعات جنسی مردان نبود، بلکه موجودی شریف و عنصری محترم در جامعه به شمار می رفت.در مورد اعمال نیک و بد و پاداش در برابر خداوند ، زن و مرد یکسانند .....
رضی، هاشم، ادیان بزرگ جهان، ص 622 و 623، ناشر : سازمان انتشارات فروهر.
ذکر چند نکته :
1) وجود تفاوت های قابل توجه در برخی مسائل مدنی و اجتماعی از مسائل مسلم و قطعی است و ما به هیچ وجه منکر این تفاوت نبوده و نیستیم بلکه قویا معتقدیم که وجود این تفاوت ها در برخی موارد اساسا برخاسته از وجود برخی تفاوت های ساختاری و ریشه ای بین مرد و زن است که نهایتا خودِ همین تفاوت ها منجر به حفظ کرامت مرد و زن می شود.
ما هرگز قائل به تساوی حقوق بین زن و مرد نیستیم (البته در حقوق انسانی تفاوتی نیست همانطور که هاشم رضی نیز اشاره کرده است) و آن را ظلم به مرد و زن می دانیم چرا که اساسا تکالیف مرد و زن و ساختار وجودی آنان متفاوت است و این تفاوت ساختاری تکالیف و حقوق مختلفی را می طلبد.ما قائل به رعایت عدالت بین مرد و زن و حفظ کرامت آنان هستیم.
البته خود هاشم رضی نیز به همین مطلب با زبانی دیگر اشاره کرده بود.آن جایی که می نویسد :
اما شاید این درست باشد که پاره ای امتیازها و اولویت ها بایستی برای مردان باقی باشد، چنانکه در زمان ما نیز هنوز باقی است .....
2) هاشم رضی در ادامه به برخی موارد همچون تفاوت زن و مرد در مساله ی شهادت دادن و سرپرستی امور خانواده اشاره می کند که همانطور که در نکته ی (1) اشاره کردیم، این تفاوت ها ریشه در تفاوت های ساختاری زن و مرد و تکالیف متفاوت آن ها دارد و البته مفصلا در جای خود در مورد این موارد بحث خواهیم کرد.
البته همین موارد به شکل بسیار شدیدتر در سایر ادیان و مذاهب و همچنین در ایران باستان و زرتشتی گری موجود است که مستندات آن نیز در وبلاگ بعضا قرار داده شده و در آینده نیز قرار خواهد گرفت.
3) مساله ی اساسی و مهمی که در اینجا ما به دنبال آن بودیم و قابل توجه است ، تصریح هاشم رضی بر تثبیت جایگاه و حقوق زن در اسلام و کرامت ویژه ای است که اسلام به زن اعطا کرده است و دیدیم که این باستان پژوه و زرتشتی پژوه مشهور نیز به این مطلب صراحتا اشاره کرده است.
خخخخ...از کرامات شیخ ما این است...
اسلام حقوق زن رو تثبیت کرد؟کجا تثبیت کرد؟رو کاغذ؟قوانینی که در طول 1400سال حتی یه حکومت نتونسته اجرا کنه به چه دردی میخوره؟اون بودایی که در تایلند هم زن رو با شوهرمرده اش زنده بگور میکنه هم معتقده بودا به زنش خیلی علاقه داشته و خیلی بر حقوق زن تاکید کرده.
در سطح جامعه باید سنجید.چندتا زن مسلمان به مدارج عالی علمی رسیدند منظورم ورزش و...نیستا.تولید علم....اونایی که به جایی رسیدن اونایی بودند که اسلام رو رها کردند و به غرب کوچیدند...