امام صادق (ع) : معاویة بن ابی سفیان فرعون امت بود ! [مصادر شیعه]
امام صادق (ع) : معاویة بن ابی سفیان فرعون امت بود ! [مصادر شیعه]
یکی از منفور ترین چهره های تاریخ در نزد اهل حق و انصاف و از سرسخت ترین دشمنان پیامبر و اهل بیت ایشان - سلام الله علیهم - معاویة بن ابی سفیان می باشد که در منابع اسلامی مورد ذم بسیاری از صحابه و تابعین و ائمه ی مسلمین قرار گرفته است و البته عده ای وی را صحابی می دانند و حتی با علم به دشمنی او با اهل بیت بر وی ترضی هم می کنند !
امام صادق - علیه السلام - در حدیثی صحیح می فرمایند :
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ، عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : «إِنَّ مُعَاوِیَةَ أَوَّلُ مَنْ عَلَّقَ عَلى بَابِهِ مِصْرَاعَیْنِ بِمَکَّةَ، فَمَنَعَ حَاجَّ بَیْتِ اللَّهِ مَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَ الْبادِ» وَ کَانَ النَّاسُ إِذَا قَدِمُوا مَکَّةَ، نَزَلَ الْبَادِی عَلَى الْحَاضِرِ حَتّى یَقْضِیَ حَجَّهُ، وَ کَانَ مُعَاوِیَةُ صَاحِبَ السِّلْسِلَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «فِی سِلْسِلَةٍ ذَرْعُها سَبْعُونَ ذِراعاً فَاسْلُکُوهُ» إِنَّهُ کانَ لَایُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ، وَ کَانَ فِرْعَوْنَ هذِهِ الْأُمَّةِ».
الکلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)،الکافی،ج8، ص 157، ح 1، ناشر: دار الحدیث، قم-ایران، الطبعة الاولى،1429هـ .
امام صادق (ع) می فرمایند : معاویه اوّلین کسى بود که در شهر مکه بر در خانه خود دو لنگه در نصب کرد و مانع شد که حاجیان بهره مند بشوند از حقى که خداوند براى آنان مقرر کرده و گفته است: «در سرزمین حرم بومیان و حاجیان با هم برابرند». پیش از آن، موقعى که حاجیان وارد شهر مکه مىشدند، در خانه بومیان وارد مى شدند و اقامت مىکردند تا مراسم حج و عمره ی خود را به پایان ببرند. معاویه در روز قیامت با همان زنجیر گرانى در بند خواهد شد که خداوند مى گوید: «او را بگیرید و در زنجیر گرانى به بند بکشید که هفتاد ذراع طول آن باشد، چرا که او به خداى بزرگ ایمان نمى آورد». معاویه فرعون این امّت بود.
بررسی سندی روایت
احمد بن محمد
أحمد بن محمّد بن عیسى
الأشعری القمّیّ، ثقة، له کتب.
الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفاى460هـ)، رجال الطوسی، ص 351، تحقیق: جواد القیومی الأصفهانی، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامی ـ قم، الطبعة: الأولى، 1415هـ .
علی بن الحکم
علی [بن الحکم]
علی بن الحکم الکوفی، ثقة، جلیل القدر.
الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفاى460هـ)، الفهرست،ص 263، محقق: طباطبایى، عبد العزیز، ناشر: مکتبة المحقق الطباطبائی.
الحسین بن ابی العلاء
الحسین بن أبی العلاء الخفاف
أبو علی الأعور مولى بنی أسد، ذکر ذلک ابن عقدة و عثمان بن حاتم بن منتاب، و قال أحمد بن الحسین رحمه الله: هو مولى بنی عامر و أخواه علی و عبد الحمید روى الجمیع عن أبی عبد الله علیه السلام، و کان الحسین أوجههم.
النجاشی الأسدی الکوفی، ابوالعباس أحمد بن علی بن أحمد بن العباس (متوفاى450هـ)، فهرست أسماء مصنفی الشیعة المشتهر ب رجال النجاشی، ص 52، تحقیق: السید موسی الشبیری الزنجانی، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامی ـ قم، الطبعة: الخامسة، 1416هـ .
وقد وثّقه ابن طاووس فی البشرى، وکأنّه من قوله: «وکان أوجههم» مع کون عبد الحمید ثقة.
الحر العاملی، محمد بن الحسن بن علی بن الحسین (متوفای1104هـ)،الرجال، محقق: فاضلى، على، ناشر: موسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، سازمان چاپ و نشر، سال چاپ: 1427 ه. ق.
قال النجاشی: و أخواه علی و عبد الحمید روى الجمیع عن أبی عبد اللّه علیه السلام و کان الحسین أوجههم له کتب- الخ. و أثبت العلامة المامقانی وثاقته.
و کذا الخوئی صحّح القول بوثاقته. و عدّه الصدوق فی مشیخة الفقیه من صواحب الاصول المعتمدة التی استخرج منها احادیث کتابه.
الشاهرودی، الشیخ علی النمازی (متوفای1405هـ)، مستدرکات علم رجال الحدیث،ج3، ص 80 ، ناشر: ابن المؤلف، چاپخانه: شفق – طهران، الأولى1414هـ .