ابن العربی مالکی (عالم سرشناس اهل سنت) : یزید بن معاویة عالم و عادل است !
ابن العربی مالکی (عالم سرشناس اهل سنت) : یزید بن معاویة عالم و عادل است !
در طول تاریخ از زمان خروج امام حسین و عدم بیعت با یزید بن معاویة بن ابی سفیان - لعنهم الله - تا به امروز همواره جمع قابل توجهی از علماء و بزرگان مخالفین شیعه بوده اند که به هر طریق ممکن در پی مشروعیت بخشیدن به حکومت یزید لعنه الله و دفاع از وی بوده اند.
این دفاع تا جایی پیش رفته است که ابن العربی مالکی مذهب - عالم سرشناس اهل سنت - یزید بن معاویه را شخصی عادل و عالم خوانده است !
ابن العربی مالکی در بخشی از کتاب «العواصم من القواصم» خویش بابی را به دفاع از یزید بن معاویه اختصاص داده است که در بخشی از آن می نویسد :
فإن قیل: کان منها العدالة والعلم، ولم یکن یزید عدلا ولا عالما.
قلنا: وبأی شیء نعلم عدم علمه، أو عدم عدالته؟ ولو کان مسلوبهما لذکر ذلک الثلاثة الفضلاء الذین أشاروا علیه بأن لا یفعل، وإنما رموا الأمر بعیب التحکم، وأرادوا أن تکون شورى.
فإن قیل: کان هنالک من هو أحق منه عدالة وعلما، منهم مائة، وربما ألف. قلنا: إمامة المفضول کما قدمنا مسألة خلاف بین العلماء على ما ذکر العلماء فی موضعه.
إبن العربی، ابوبکر محمد بن عبد الله (المتوفى 543هـ)،العواصم من القواصم فی تحقیق مواقف الصحابة بعد وفاة النبی، ص 229، تحقیق : محمود مهدی الاستانبولی - محب الدین الخطیب، الناشر : مکتبة السنة، الطبعة : الأولى، 1405 هـ .
اگر گفته شود که از شروط خلافت «عدالت» و «علم» است و یزید نه عادل بود و نه عالم،
می گوییم : از چه چیزی می فهمیم که او عالم نیست یا عادل نیست ؟ و اگر یزید فاقد این دو (عدالت و علم) می بود ، آن سه نفر از اهل فضل که به معاویه گفتند چنین نکند به این اشاره می کردند بلکه آن ها به تحکم معاویه و این که اینگونه یزید را جانشین خود کرد اعتراض کردند و می خواستند که شورا باشد.
اگر گفته شود که کسانی بودند که از جهت علم و عدالت نسبت به یزید احق و شایسته تر بودند وصد نفر و چه بسا هزار نفر.ما می گوییم : امامت مفضول (کسی که افضل از او وجود دارد) همانطور که اشاره کردیم در بین علماء اختلافی است همانطور که علماء در جای خود در موردش صحبت کرده اند.
نتیجه ی کلام ابن العربی مالکی :
1) یزید هم عادل است و هم عالم ! به راستی عالم بودن یزید را با چه معیاری می توان ثابت کرد ؟! عادل بودن یزید با کجای جنایات بی شرمانه ی او سازگاری دارد ؟!
2) ابن العربی مالکی حاضر است برای دفاع از خلافت یزید بن معاویة قاعده ی مسلم «امامت افضل» را مود تشکیک خود قرار دهد ! در حالی که عقلا و شرعا ثابت شده است که این فرد افضل است که بایستی زمام امور را بر عهده بگیرد و در غیر این صورت در حق امت اسلامی خیانتی بزرگ صورت گرفته است.
قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ {مَنْ وَلِیَ مِنْ أَمْرِ الْمُسْلِمِینَ شَیْئًا فَوَلَّى رَجُلًا وَهُوَ یَجِدُ مَنْ هُوَ أَصْلَحُ لِلْمُسْلِمِینَ مِنْهُ فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ}.
ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى728 هـ)، مجموع الفتاوى، ج 28، ص 246، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، الناشر: مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف - المدینة النبویة، المملکة العربیة السعودیة، عام النشر: 1416هـ/1995م.
پیامبر صلی الله علیه [وآله] فرموه اند : هرکس سرپرستی چیزی از امور مسلمانان را بر عهده بگیرد و فردی را متولی امور گرداند در حالی که ببیند کسی شایسته تر از او برای مسلمانان وجود دارد، به خدا و رسولش خیانت کرده است.
ببینم این ابن عربی همون ابن عربیه صوفی مسلکه؟که از سردمداران تصوف بود؟! چه قدر از این صوفیا بدم میاد😒😒😒😒😒😒