ابن قتیبة (عالم اهل سنت) و اعتراف به اعتقاد أبی بن کعب (صحابی) و ابن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن! [معوذتین - سوره ی قنوت]
ابن قتیبة (عالم اهل سنت) و اعتراف به اعتقاد أبی بن کعب (صحابی) و ابن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن! [معوذتین - سوره ی قنوت]
یکی از تهمت هایی که مخالفین شیعه همواره علیه شیعیان مطرح می کنند، مساله ی تحریف قرآن است.این تهمت در حالی علیه شیعیان مطرح می شود که مصادیق و نمونه های آن به وفور در روایات و اقوال برخی از علمای مخالفین شیعه یافت می شود.
در این مطلب به بیان اعتقاد دو تن از صحابه یعنی «عبد الله بن مسعود» و «ابی بن کعب» به تحریف قرآن می پردازیم.
ابن قتیبة در کتاب «تأویل مشکل القرآن» می نویسد:
وأما نقصان مصحف عبد الله بحذفه (أمّ الکتاب) و (المعوّذتین) ، وزیادة أبیّ بسورتی القنوت- فإنا لا نقول: إن عبد الله وو أبیّا أصابا وأخطأ المهاجرون والأنصار، ولکنّ (عبد الله) ذهب فیما یرى أهل النظر إلى أن (المعوذتین) کانتا کالعوذة والرّقیة وغیرها، وکان یرى رسول الله، صلّى الله علیه وآله وسلّم، یعوّذ بهما الحسن والحسین وغیرهما ، کما کان یعوّذ بأعوذ بکلمات الله التّامة ، وغیر ذلک، فظنّ أنهما لیستا من القرآن.
الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتیبة (المتوفى 276 هـ)، تأویل مشکل القرآن، ص 42و43، شرحه ونشره : السید أحمد صقر، الناشر : دار التراث - القاهرة، الطبعة : الثانیة، 1373 هـ - 1973 م.
اما در مورد نقصان مصحف عبد الله بن مسعود و حذف کردن سوره ی های فاتحه و معوذتین از سوی او و زیاده ی دو سوره ی قنوت در مصحف ابی بن کعب ما نمی گوییم که عبد الله بن مسعود و ابی بن کعب کار درستی انجام داده اند و نظرشان درست بوده است و مهاجرین و انصار خطا کرده اند.اما عبد الله بن مسعود طبق روش اهل رای و نظر معتقد بوده است که معوذتین (سوره ی ناس و فلق) تعویذ و رقیه و مانند آن بوده اند و معتقد بوده است که رسول الله (ص) از آن ها به عنوان تعویذ برای حسنین و دیگران استفاده می کرده است همانطور که از «اعوذ بکلمات الله التامة» و غیر آن به عنوان تعویذ استفاده می کرده است و در نتیجه گمان کرده است که این دو از قرآن نیستند.
و کمی بعد در مورد أبی بن کعب می نویسد :
وإلى نحو هذا ذهب أبیّ فی (دعاء القنوت) ، لأنه رأى رسول الله، صلّى الله علیه وآله وسلّم، یدعو به فی الصلاة دعاء دائما، فظن أنه من القرآن، وأقام على ظنه، ومخالفة الصحابة.
الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتیبة (المتوفى 276 هـ)، تأویل مشکل القرآن، ص 47، شرحه ونشره : السید أحمد صقر، الناشر : دار التراث - القاهرة، الطبعة : الثانیة، 1373 هـ - 1973 م.
و ابی بن کعب هم در مورد «دعای قنوت» بر همین اعتقاد بوده است چرا که او دید پیامبر (ص) در نماز همیشه آن را به عنوان دعا می خواند و در نتیجه گمان کرد که که از قرآن است و بر مبنای ظنش و مخالفت با صحابه عمل کرد.
سوال : آیا مخالفین شیعه که مدعی هستند هرکس قائل به تحریف قرآن کریم باشد کافر است، این دو صحابی را که قائل به تحریف قرآن بوده اند تکفیر خواهند کرد ؟!