فخر رازی ( از علمای بزرگ اهل سنت ) : ابن خزیمة ( از علمای بزرگ اهل سنت ) مشرک،کم فهم و ناقص العقل است!
فخر رازی ( امام و مفسر اهل سنت ) محمد بن اسحاق بن خزیمة ( امام الائمه ی اهل سنت ) را تکفیر می کند ! :
فخر رازی،امام المتکلمین اهل سنت،در تفسیرش این گونه می نویسد :
وَاعْلَمْ أَنَّ مُحَمَّدَ بْنَ إِسْحَاقَ بْنِ خُزَیْمَةَ أَوْرَدَ اسْتِدْلَالَ أَصْحَابِنَا بِهَذِهِ الْآیَةِ فِی الْکِتَابِ الَّذِی سَمَّاهُ «بِالتَّوْحِیدِ» ، وَهُوَ فِی الْحَقِیقَةِ کِتَابُ الشِّرْکِ، وَاعْتَرَضَ عَلَیْهَا، وَأَنَا أَذْکُرُ حَاصِلَ کَلَامِهِ بَعْدَ حَذْفِ التَّطْوِیلَاتِ، لِأَنَّهُ کَانَ رَجُلًا مُضْطَرِبَ الْکَلَامِ، قَلِیلَ الْفَهْمِ، نَاقِصَ الْعَقْلِ.
تفسیر الرازی،ج27،ص151 ط دار الفکر
و بدان که محمد بن اسحاق بن خزیمه استدلال اصحاب ما در مورد این آیه را در کتابی که آن را توحید نام گذاشته آورده است و در حقیقت آن کتاب،کتاب شرک است و به آن اعتراض کردند و من حاصل کلامش را بعد از حذف طول و تفصیل ها بیان می کنم برای این که او فردی مضطرب الکلام،کم فهم و ناقص العقل بود.
محمد بن عمر بن الحسن بن الحسین التیمی البکری، أبو عبد الله، فخر الدین الرازیّ :
الإمام المفسر. أوحد زمانه فی المعقول والمنقول ...
الاعلام للزرکلی،ج6،ص313 ط دار العلم للملایین
امام و مفسر.در زمان خودش در معقول و منقول بی همتا بود ...
قَالَ الموفّق أَحْمَد بْن أَبِی أُصَیبعة فِی " تاریخه ": انتشرت فی الآفاق مصنّفاتُ فخر الدّین وتلامذته، وکان إذَا رَکِبَ مشى حوله نحوُ ثلاث مائة تلمیذ فقهاء، وغیرهم، وکان خُوارزم شاه یأتی إِلَیْهِ، وکان شدیدَ الحرص جدًّا فی العلوم الشرعیَّة والحکمیة، حادَّ الذّهن، کثیرَ البراعة، قویَّ النّظر فی صناعة الطّبّ، عارفًا بالأدب ...
تاریخ الاسلام للذهبی،ج13،ص137 ط دار الغرب الاسلامی
احمد بن ابی اصیبعه در تاریخش گفته است : تالیفات فخر رازی و دانش آموزانش در دنیا منتشر شده است و هر گاه او زانو می زد و می نشست،حدود سیصد دانش آموز از فقهاء و غیر از آنان دورش بودند و خوارزمشاه به نزد وی می آمد و در علوم شرعی و حکمی حرص زیادی داشت و ذهنش بسیاری قوی بود و در دانش و علوم بر سایرین برتری داشت و در طب صاحب نظر بود و به علوم ادبی نیز آگاهی داشت ...
و اما جایگاه ابن خزیمة :
مُحَمَّدُ بنُ إِسْحَاقَ بنِ خُزَیْمَةَ بنِ صَالِحِ بنِ بَکْرٍ السُّلَمِیُّ :
الحَافِظُ، الحُجَّةُ، الفَقِیْهُ، شَیْخُ الإِسْلاَمِ، إِمَامُ الأَئِمَّةِ، أَبُو بَکْرٍ السُّلَمِیُّ النَّیْسَابُوْرِیُّ، الشَّافِعِیُّ، صَاحِبُ التَّصَانِیْفِ.
سیر اعلام النبلاء،ج14،ص365 ط موسسة الرسالة
حافظ،حجت،فقیه،شیخ الاسلام،امام الائمه،ابو بکر سلمی نیشابوری،شافعی،صاحب تالیفات.
ثُمَّ قَالَ أَبُو عُثْمَانَ: إِنَّ اللهَ لَیَدفَعُ البَلاَءَ عَنْ أَهْلِ هَذِهِ المَدِیْنَةِ لِمَکَانِ أَبِی بَکْرٍ مُحَمَّدِ بنِ إِسْحَاقَ.
سیر اعلام النبلاء،ج14،ص369 ط موسسة الرسالة
ابو عثمان ( سعید بن اسماعیل الحیری – از علمای بزرگ اهل سنت ) می گوید : همانا خداوند به خاطر جایگاه این خزیمة بلا را از اهل این شهر دور می کند.
قَالَ أَبُو الحَسَنِ الدَّارَقُطْنِیُّ: کَانَ ابْنُ خُزَیْمَةَ إِمَاماً، ثَبْتاً، مَعْدُوْمَ النَّظِیرِ.
سیر اعلام النبلاء،ج14،ص372 ط موسسة الرسالة
ابو الحسن دارقطنی ( از علمای بزرگ اهل سنت ) می گوید : ابن خزیمه امام و ثبت ( از الفاظ مدح در درجه ی بالا ) بود و بی نظیر بود.
ظاهرا یک عالم و امام بی نظیر اهل سنت،عالم و امام بی نظیر دیگر را تکفیر کرده و کم فهم و ناقص العقل !!! خوانده است! به نظر شما کدام یک راست می گویند؟! چرا علمای مخالفین شیعه بر چاپ کتاب توحید ابن خزیمه که فخر رازی آن را کتاب شرک خوانده است اصرار دارند؟!