محب الدین خطیب (محقق سرشناس سلفی) : بعضی از صحابه کم عقل بودند و دعوت عبد الله بن سبأ یهودی را نشر دادند!
محب الدین خطیب (محقق سرشناس سلفی) : بعضی از صحابه کم عقل بودند و دعوت عبد الله بن سبأ یهودی را نشر دادند!
یکی از ادعاهای مضحک مخالفین شیعه آن است که بسیاری از آنان مسائل مختلف – از اختلافات صحابه تا عقائد شیعه – را به شخصی موسوم به عبد الله بن سبا نسبت داده و مدعی می شوند که شیعیان پیروان عبد الله بن سبا هستند !
حقیقت آن است که چیزی که با مطالعه ی کتب مخالفین به دست می آید این است که به اعتراف برخی از علماء و محققین مخالفین، این برخی از صحابه بودند که با پیروی از عبد الله بن سبا یهودی دعوت او را نشر دادند و راه را برای او باز کردند !
محب الدین خطیب - محقق سرشناس سلفی- می نویسد:
فلما انتهى ابن سبأ من تربیة نفر من الدعاة الذین یحسنون الخداع ویتقنون تزویر الرسائل واختراع الأکاذیب ومخاطبة الناس من ناحیة أهوائهم، بث هؤلاء الدعاة فی الأمصار - ولا سیما الفسطاط والکوفة والبصرة - وعنى بالتأثیر على أبناء الزعماء من قادة القبائل وأعیان المدن الذین اشترک آباؤهم فی الجهاد والفتح، فاستجاب له من بلهاء الصالحین وأهل الغلو من المتنطعین جماعات کان على رأسهم فی الفسطاط الغافقی بن حرب العکی وعبد الرحمن بن عدیس البلوی التجیبی الشاعر وکنانة بن بشر بن عتاب التجیبی وسودان ابن حمران السکونی وعبد الله بن زید بن ورقاء الخزاعی وعمرو بن الحمق الخزاعی وعروة بن النباع اللیثى وقتیرة السکونی. وکان على رأس من استغواهم ابن سبأ فی الکوفة عمرو أبن الأصم وزید بن صوحان العبدی والأشتر مالک بن الحارث النخعی وزیاد بن النضر الحارثی وعبد الله بن الأصم. ومن البصرة حرقوص بن زهیر السعدی وحکیم بن جبلة العبدی وذریح بن عباد العبدی وبشر بن شریح الحطم بن ضبیعة القیسی وابن المحرش ابن عبد عمرو الحنفی. أما المدینة فلم یندفع فی هذا الآمر من أهلها إلا ثلاثة نفر وهم: محمد بن أبی بکر ومحمد بن أبی حذیفة بن عتبة بن ربیعة بن عبد شمس وعمار بن یاسر.
الألوسی، محمود شکری (المتوفى 1342 هـ)، مختصر التحفة الاثنی عشریة لعبد العزیز الدهلوی،ص 350، حققه وعلق حواشیه: محب الدین الخطیب، الناشر: المطبعة السلفیة، القاهرة، عام النشر: 1373 هـ .
هنگامی که عبد الله بن سبا از تربیت تعدادی از دعوتگرانی که خوب فریبکاری و دستکاری نامه ها و ساختن دروغ و مخاطب قرار دادن مردم به وسیله ی هواس نفسشان را بلد بودند فارغ گشت، این دعوتگران را به نقاط مختلف فرستاد - به خصوص فسطاط و کوفه و بصره - و به اثرگذاری بر رهبران و فرماندهان قبائل و بزرگان شهر هایی که پدرانشان در جهاد و فتح مشارکت داشتند اهتمام ورزید و گروه هایی از افراد سست عقل از صالحین و افراد اهل غلو از انسان های مغرور دعوت وی را اجابت کردند که در راس آنان در فسطاط ، غافقی بن حرب عکی و عبد الرحمن بن عدیس بلوی و کنانة بن بشر و سودان بن حمران و عبد الله بن زید و عمرو بن حمق خزاعی و عروة بن نباع و قتیرة سکونی قرار داشتند و در راس کسانی که عبد الله بن سبا در کوفه آنان را گمراه ساخت ، عمرو بن اصم و زید بن صوحان و مالک اشتر و زیاد بن نضر و عبد الله بن اصم و در بصره حرقوص بن زهیر و حکیم بن جبله و ذریح بن عباد و بشر بن شریح و ابن المحرش بودند و از مدینه به جز سه نفر یعنی محمد بن ابی بکر و محمد بن ابی حذیفه و عمار بن یاسر کسی فریب وی را نخورد و دعوتش را اجابت نکرد.
مشاهده می فرمایید که محب الدین خطیب کسانی را گمراه و فریب خورده و نشر دهنده ی دعوت عبد الله بن سبا یهودی می داند که در بین آنان صحابه نیز وجود دارند !
«عبد الرحمن بن عدیس البلوی» ، «عمرو بن الحمق الخزاعی»،«حرقوص بن زهیر»،« حکیم بن جبلة» و « عمار بن یاسر» و «محمد بن ابی بکر» (طبق برخی از نقل ها) از صحابه هستند.
عبد الرحمن بن عدیس بن عمرو، البلوی: شجاع صحابی، ممن بایع تحت الشجرة. شهد فتح مصر.
الزرکلی، خیر الدین (المتوفى1410هـ)، الأعلام،ج3، ص 316، الناشر: دار العلم للملایین - بیروت – لبنان، الطبعة: الخامسة عشر - أیار / مایو 2002 م.
عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عُدَیْسٍ الْبَلَوِیُّ صَحِبَ النَّبِیَّ صلّى الله علیه وسلم وَسَمِعَ مِنْهُ.
البصری الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله (متوفای230 هـ)، الطبقات الکبرى ،ج7، ص 509، المحقق: إحسان عباس، دار النشر : دار صادر - بیروت ، الطبعة: الأولى، 1968 م.
همچنین « عمرو بن الحمق الخزاعی» از صحابه می باشد !
عَمْرُو بْنُ الْحَمِقِ بْنِ الْکَاهِنِ بْنِ حَبِیبِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْقَیْنِ بْنِ رَزَاحِ بْنِ عَمْرِو بْنِ سَعْدِ بْنِ کَعْبِ بْنِ عَمْرٍو مِنْ خُزَاعَةَ , صَحِبَ النَّبِیَّ صلّى الله علیه وسلم وَنَزَلَ الْکُوفَةَ وَشَهِدَ مَعَ عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ مَشَاهِدَهُ.
البصری الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله (متوفای230 هـ)، الطبقات الکبرى ،ج6،ص 25، المحقق: إحسان عباس، دار النشر : دار صادر - بیروت ، الطبعة: الأولى، 1968 م.
49 - ن ق: عَمْرُو بْنُ الْحَمِقِ الْخُزَاعِیِّ. [الوفاة: 41 - 50 ه]
لَهُ صُحْبَةٌ وَرِوَایَةٌ، وَبَایَعَ النَّبِیَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ، وَسَمِعَ مِنْهُ.
الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (المتوفى 748 هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام،ج2،ص 424، المحقق: الدکتور بشار عوّاد معروف، الناشر: دار الغرب الإسلامی، الطبعة: الأولى، 2003 م.
« حرقوص بن زهیر» نیز از صحابه می باشد!
حرقوص بن زهیر بن السعدی، الملقب بذی الخویصرة: صحابی، من بنی تمیم.
الزرکلی، خیر الدین (المتوفى1410هـ)، الأعلام،ج2، ص 173، الناشر: دار العلم للملایین - بیروت – لبنان، الطبعة: الخامسة عشر - أیار / مایو 2002 م.
«حکیم بن جبلة» نیز صحابی است!
حکیم بن جبلة العبدیّ، من بنی عبد القیس: صحابیّ، کان شریفا مطاعا، من أشجع الناس.
الزرکلی، خیر الدین (المتوفى1410هـ)، الأعلام،ج2، ص 268، الناشر: دار العلم للملایین - بیروت – لبنان، الطبعة: الخامسة عشر - أیار / مایو 2002 م.
در مورد صحابی بودن محمد بن ابی بکر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :
http://al-shia.blog.ir/post/79
صحابی بودن «عمار بن یاسر» نیز از مسائل واضحی است که نیازی به اثبات ندارد.