حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

تکفیر غیر مستقیم ابوحنیفه از زبان حمیدی (استاد بخاری) و احمد بن حنبل



علمای مخالفین شیعه انواع طعونات و ناسزا گویی ها و سب و شتم ها را نثار ابو حنیفه کرده اند و تا جایی این جدال و دشمنی علمای مخالفین با ابو حنیفه پیش رفته که به لعن و تکفیر وی نیز منجر شده است.
از جمله ی افرادی که ابوحنیفه را کافر می دانسته اند، حُمیدی (استاد بخاری) و احمد بن حنبل می باشند.

حَدَّثَنِی هَارُونُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَیْرِ الْحُمَیْدِیُّ، نا حَمْزَةُ بْنُ الْحَارِثِ بْنِ عُمَیْرٍ، مِنْ آلِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ، قَالَ: سَمِعْتُ رَجُلًا، یَسْأَلُ أَبَا حَنِیفَةَ فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ عَنْ رَجُلٍ، قَالَ: أَشْهَدُ أَنَّ الْکَعْبَةَ، حَقٌّ وَلَکِنْ لَا أَدْرِی هَلْ هِیَ هَذِهِ أَمْ لَا؟ فَقَالُ: مُؤْمِنٌ حَقًّا، وَسَأَلَهُ عَنْ رَجُلٍ قَالَ: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ نَبِیُّ وَلَکِنْ لَا أَدْرِی هُوَ الَّذِی قَبْرُهُ بِالْمَدِینَةِ أَمْ لَا، فَقَالُ: مُؤْمِنٌ حَقًّا، قَالَ الْحُمَیْدِیُّ «مَنْ قَالَ هَذَا فَقَدْ کَفَرَ»، قَالَ الْحُمَیْدِیُّ: وَکَانَ سُفْیَانُ بْنُ عُیَیْنَةَ یُحَدِّثُ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ الْحَارِثِ.

السنة لعبد الله بن احمد«ص194و195،ح275 ط دار ابن القیم [تعلیق الدکتور محمد بن سعید القحطانی : رجاله ثقات]


شرح أصول اعتقاد أهل السنة والجماعة،ج5،ص997و998،ح1831 ط دار طیبة

حارث بن عمیر می گوید که شنیدم شخصی در مسجد الحرام در مورد کسی از ابوحنیفه سوال می کرد که می گوید من شهادت می دهم که کعبه حق است اما نمی دانم که این کعبه همان است یا نه ؟ ابوحنیفه گفت چنین شخصی مومن است.آن شخص از ابوحنیفه در مورد کسی پرسید که می گوید من شهادت می دهم که محمد بن عبد الله پیامبر خداست اما نمی دانم آیا همان شخصی است که قبرش در مدینه است یا خیر ؟ ابوحنبفه در پاسخ گفت : چنین شخصی مومن است.حمیدی گفته است : هرکس چنین بگوید کافر است.

سند روایت فوق صحیح است و همانطور که محقق کتاب «السنة» گفته است نیز تمامی روات، ثقه می باشند.

بررسی سند

الف) عبد الله بن الزبیر بن عیسى الحمیدى ، المکى ، أبو بکر

قَالَ أَحْمَدُ بنُ حَنْبَلٍ: الحُمَیْدِیُّ عِنْدَنَا إِمَامٌ . وَقَالَ أَبُو حَاتِمٍ: أَثْبَتُ النَّاسِ فِی ابْنِ عُیَیْنَةَ الحُمَیْدِیُّ، وَهُوَ رَئِیْسُ أَصْحَابِ ابْنِ عُیَیْنَةَ، وَهُوَ ثِقَةٌ، إِمَامٌ.

سیر أعلام النبلاء،ج10،ص617 ط مؤسسة الرسالة

ب) هارون بن عبد الله بن مروان البغدادى ، أبو موسى البزاز

وَقَالَ أَبُو حَاتِمٍ: صَدُوْقٌ. وَقَالَ النَّسَائِیُّ، وَغَیْرُهُ: ثِقَةٌ.

سیر أعلام النبلاء،ج12،ص116 ط مؤسسة الرسالة

ج) حمزة بْن الحارث بْن عُمَیر العدوی

قال مُحَمَّد بن سعد : کان ثقة قلیل الحدیث. وذکره ابنُ حِبَّان فی "الثقات".

تهذیب الکمال،ج7،ص314 ط مؤسسة الرسالة

د) الحارث بن عمیر ، أبو عمیر البصرى

علامه معلمی یمانی – ذهبی دوران مخالفین – صراحتا می گوید که کوچک ترین طعنی بر این راوی وارد نیست.

أقول الحارث بن عمیر وثقة أهل عصره والکبار قال أبو حاتم عن سلیمان بن حرب «کان حماد بن زید یقدم الحارث بم عمیر ویثنی علیه» زاد غیره «ونظر إلیه مرة فقال: هذا من ثقات أیوب» وروى عنه عبد الرحمن بن مهدی، وقد قال الأکرم عن أحمد: «إذا حدث عبد الرحمن عن رجل فهو حجة» وقال ابن معین والعجلی وأبو حاتم وأبو زرعة والنسائی والدارقطنی: «ثقة» زاد أبو زرعة «رجل صالح» وفی «اللآلی المصنوعة» ص 118 - 119 عن الحافظ بن حجر فی ذکر الحارث «استشهد به البخاری فی «صحیحه» وروى عنه من الأئمة عبد الرحمن بن مهدی وسفیان بن عیینة واحتج به أصحاب السنن» وفیها بعد ذلک «قال الحافظ ابن حجر فی أمالیه ... أثنى علیه حماد بن زید ... وأخرج له البخاری تعلیقاً ... » ولم یتکلم فیه أحد من المتقدمین، والعدالة تثبت بأقل من هذا، ومن ثبتت عدالته لم یقبل فیه الجرح إلا بحجة وبینة واضحة کما سلف فی القواعد.

التنکیل بما فی تأنیب الکوثری من الأباطیل،ج1،ص429و430 ط المکتب الإسلامی

همچنین نرم افزار جوامع الکلم، این راوی را «ثقة» دانسته است.

 


تا این جا ثابت شد که به سند معتبر نقل شده است که ابوحنیفه فردی که می گوید من به اصل کعبه و پیامبر اعتقاد دارم اما نمی دانم این کعبه و پیامبر همان کعبه و پیامبر اصلی هستند یا خیر را مومن دانسته است و حمیدی و احمد بن حنبل چنین شخصی را کافر می دانند.
از طرف دیگر مخالفین شیعه معتقدند اگر کسی فرد کافر را را تکفیر نکند ، خودش کافر است که می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :

https://islamqa.info/ar/6688

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter