حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

سلیمان الأعمش (راوی و محدث و امام سرشناس مخالفین شیعه) از پیروان عبد الله بن سبأ !

یکی از ادعاهای مضحک مخالفین شیعه آن است که بسیاری از آنان مسائل مختلف – از اختلافات صحابه تا عقاید شیعه – را به شخصی موسوم به عبد الله بن سبا نسبت داده و مدعی می شوند که شیعیان پیروان عبد الله بن سبا هستند !


حقیقت آن است که چیزی که با مطالعه ی کتب مخالفین به دست می آید این است که در حقیقت این اهل خلاف هستند که دین خود را و روایاتشان را از پیروان عبد الله بن سبا یهودی می گیرند !


در کتاب «العلل ومعرفة الرجال» می خوانیم :

2517 - سمعته یَقُول قَالَ یزِید بْن زُرَیْع حَدَّثَنَا شُعْبَة عَن سُلَیْمَان الْأَعْمَش وَکَانَ وَالله خربیًا سبئیا وَالله لَوْلَا أَن شُعْبَة حدث عَنْهُ مَا رویت عَنْهُ حَدِیثا أبدا.

العلل ومعرفة الرجال لأحمد بن حنبل (روایة إبنه)، ج2،ص342 ط دار الخانی

2517 – عبد الله بن احمد (پسر احمد بن حنبل) می گوید از پدرم شنیدم که می گفت «یزید بن زریع» گفته است که شعبة بن الحجاج از سلیمان الأعمش برای ما حدیث نقل کرده است و به خدا سوگند که سلیمان الأعمش «سبئی» [1] و خربی [2] بود.

[1] سبئی : پیرو عبد الله بن سبأ
[2] خربی : عامل فساد در دین و فاسد العقیده

بنا بر این سلیمان الاعمش – که از روات بخاری و مسلم و از بار محدثین و ائمه ی مخالفین است – فاسد العقیده و از پیروان عبد الله بن سبا بوده است و مخالفین شیعه بخش اعظمی از دین خود را از روایاتی می گیرند که ناقل آن ، پیرو عبد الله بن سبا بوده است.

الأَعْمَشُ سُلَیْمَانُ بنُ مِهْرَانَ الکَاهِلِیُّ : الإِمَامُ، شَیْخُ الإِسْلاَمِ، شَیْخُ المُقْرِئِیْنَ وَالمُحَدِّثِیْنَ، أَبُو مُحَمَّدٍ الأَسَدِیُّ، الکَاهِلِیُّ مَوْلاَهُم، الکُوْفِیُّ، الحَافِظُ.

سیر أعلام النبلاء،ج6،ص227 ط مؤسسة الرسالة

همچنین «یزید بن زریع» که قسم جلاله یاد کرده است که اعمش از پیروان عبد الله بن سبا و فاسد العقیده بوده، از بزرگان مخالفین می باشد :

یَزِیْدُ بنُ زُرَیْعٍ أَبُو مُعَاوِیَةَ العَیْشِیُّ البَصْرِیُّ : الحَافِظُ، المُجَوِّدُ، مُحَدِّثُ البَصْرَةِ مَعَ حَمَّادِ بنِ زَیْدٍ، وَعَبْدِ الوَارِثِ، وَمُعْتَمِرٍ، وَعَبْدِ الوَاحِدِ بنِ زِیَادٍ، وَجَعْفَرِ بنِ سُلَیْمَانَ، وَوُهَیْبِ بنِ خَالِدٍ، وَخَالِدِ بنِ الحَارِثِ، وَبِشْرِ بنِ المُفَضَّلِ، وَإِسْمَاعِیْلَ بنِ عُلَیَّةَ ..... قَالَ أَحْمَدُ بنُ حَنْبَلٍ: کَانَ رَیْحَانَةَ البَصْرَةِ، مَا أَتقَنَهُ وَمَا أَحْفَظَهُ. وَقَالَ أَبُو حَاتِمٍ الرَّازِیُّ: ثِقَةٌ، إِمَامٌ. وَقَالَ أَبُو عَوَانَةَ الوَضَّاحُ: صَحِبتُ یَزِیْدَ بنَ زُرَیْعٍ أَرْبَعِیْنَ سَنَةً، یَزدَادُ فِی کُلِّ سَنَةٍ خَیْراً. وَقَالَ بِشْرٌ الحَافِی: کَانَ یَزِیْدُ بنُ زُرَیْعٍ مُتْقِناً، حَافِظاً، مَا أَعْلَمُ أَنِّی رَأَیْتُ مِثْلَهُ وَمِثْلَ صحَّةِ حَدِیْثِهِ. قَالَ یَحْیَى بنُ سَعِیْدٍ القَطَّانُ: لَمْ یَکُنْ هَا هُنَا أَحَدٌ أَثبتَ مِنْهُ. قُلْتُ: وَکَانَ صَاحِبَ سُنَّةٍ وَاتِّبَاعٍ، کَانَ یَقُوْلُ: مَنْ أَتَى مَجْلِسَ عَبْدِ الوَارِثِ، فَلاَ یَقْرَبَنِّی.....

سیر أعلام النبلاء،ج8،ص296و297 ط مؤسسة الرسالة

ذیاب بن سعد الغامدی – عالم وهابی – سلیمان الاعمش را یکی از کسانی می داند که مدار روایات کتب ستة بر آنان بنا شده است.

الفصل الثانی : معرفة الرجال الستة الذین تدور علیهم الأسانید :
إن عامة أسانید الکتب الستة تدور حول الأئمة الستة وهم :
1 – قتادة بن دعامة السدوسی
2 – محمد بن شهاب الزهری
3 – عمرو بن دینار المکی
4 – عمرو بن عبد الله السبیعی
5 – یحیى بن أبی کثیر الطائی
6 – سلیمان بن مهران الأعمش

توریق المنة لحفاظ الأسانید والسنة،ص67

گفتنی است که اعمش بیش از 1700 حدیث نقل کرده و تنها در کتاب صحیح بخاری بیش از 300 روایت از طریق او نقل شده است !


اکنون چه کسی روایات و دین خود را از طریق عبد الله بن سبا می گیرد ؟!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter