امکان اطلاع از غیب به اذن خداوند به تصریح ابن خلدون (عالم سنی) و با تایید عمر الاشقر (عالم وهابی)
امکان اطلاع از غیب به اذن خداوند به تصریح ابن خلدون (عالم سنی) و با تایید عمر الاشقر (عالم وهابی)
بسیاری از مخالفین شیعه در بحث علم غیب، شیعیان را اهل غلو و شرک می خوانند و تلاش می کنند تا به هر نحوی علم غیب را مختص خداوند دانسته و آن را در مورد غیر خداوند منتفی بدانند.جدای از بحث های قرآنی و روایی که این ادعای مخالفین را باطل می سازد، ابن خلدون (عالم مشهور اهل سنت) این چنین می نویسد :
وإنّ البشر محجوبون عن الغیب إلّا من أطلعه الله علیه من عنده فی نوم أو ولایة.
مقدمة إبن خلدون،ص411 ط دار الفکر
بشر از اطلاع بر غیب ناتوان هستند و نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند مگر کسی که خداوند وی را از نزد خودش به وسیله ی خواب یا ولایت آگاه کند.
دکتر عمر الاشقر – عالم مشهور وهابی – نیز این قول ابن خلدون را تایید کرده و در بخشی از کتابش که به ذکر فوائد و کاربردهای به دست آمده از اخبار مربوط به علائم قیامت و امور غیبی می پردازد، مورد ششم را به اموری اختصاص می دهد که مربوط به اموری است که در آینده اتفاق خواهد افتاد و سپس به این قول ابن خلدون استدلال می کند !
ویمکننا أن نوجز الفوائد التی نحصل علیها من وراء دراسة الأخبار التی تحدث بأشراط الساعة والمغیبات المستقبلة فی الأمور التالیة .....
القیامة الصغرى،ص130 ط دار النفائس للنشر والتوزیع، الأردن، مکتبة الفلاح، الکویت
و برای ما امکان پذیر است که فوائد و نکات کاربردی که در نتیجه ی بررسی روایات مربوط به نشانه های قیامت و امور غیبی آینده به دست می آید را در امور زیر خلاصه کنیم .....
6- التطلع إلى ما یحدث فی المستقبل أمر فطری فالإنسان یجد فی نفسه رغبة شدیدة إلى معرفة الوقائع والکائنات التی قد تحدث للجنس الإنسانی، أو تحدث للأمة التی هو منها، أو قد تحدث له، ولذلک فإن الزعماء والرؤساء، بل والأفراد یلجؤون فی معرفة ذلک إلى السحرة والکهان والمنجمین، فجاءهم الله بالحق الذی یغنی ویکفی ویشفی فی هذا الجانب.
وقد تعرض ابن خلدون لهذه الفائدة فی مقدمة تاریخه .....
القیامة الصغرى،ص132 ط دار النفائس للنشر والتوزیع، الأردن، مکتبة الفلاح، الکویت
مورد ششم – شوق و علاقه به دانستن چیزی که در آینده اتفاق می افتد امری فطری است و انسان در وجود خودش رغبت و میل شدیدی به دانستن وقایع و شناخت اتفاقاتی که گاهی برای بشر یا برای امتی که وی در آن زندگی می کند و یا برای خودش رخ می دهد می یابد و به همین دلیل رهبران و بلکه دیگر انسان ها برای دانستن این مسائل به جادوگران و کاهنان و منجمین پناه می برند در حالی که خداوند حقی را برای آنان آورده است که انسان را از این مسائل بی نیاز می سازد.
و ابن خلدون در مقدمه ی تاریخش به این نکته اشاره کرده است .....
و در ادامه این عالم وهابی کلام ابن خلدون را به صورت کامل نقل می کند.
آیا مخالفین شیعه علمای خودشان همچون ابن خلدون و عنر الاشقر را به دلیل چنین کلامی تکفیر خواهند کرد ؟!