قاضی عبد الجبار معتزلی و تصریح بر عزاداری شیعیان در شهادت حضرت محسن و مصائب حضرت زهراء (س)
قاضی عبد الجبار معتزلی و تصریح بر عزاداری شیعیان در شهادت حضرت محسن و مصائب حضرت زهراء (س)
یکی از شبهات سخیف و باطلی که مخالفان شیعه به ویژه در سال های اخیر آن را ترویج می کنند، تازه تاسیس بودن عزاداری برای حضرت محسن و حضرت فاطمة سلام الله علیها می باشد و برخی جهال و افراد کم خرد نیز چنین ادعایی را تصدیق می کنند !
این در حالی است که حتی متقدمین شیعه و در قرون اولیه مانند قرن پنجم، به تصریح بزرگان مخالفین شیعه در مصائب حضرت فاطمه سلام الله علیها مجالس عزا بر پا می کرده اند.
قاضی عبد الجبار معتزلی – از کبار علمای سنی معتزلی – ابتدا در مورد عقیده ی شیعیان به مضروب شدن حضرت فاطمة سلام الله علیها می نویسد :
ولکن دعاوى الرافضة فی ضرب فاطمة علیها السلام وقتل ولدها .....
تثبیت دلائل النبوة،ج1،ص240 ط دار العربیة
اما ادعاهای روافض مبنی بر مضروب شدن [حضرت] فاطمة سلام الله علیها و کشتن فرزندش ...
و باز می نویسد :
وأنتم تدّعون ما هو فی الظهور أعظم من هذا، من أن فاطمة علیها السلام ضربت وقتل جنینها فی بطنها جهارا بمشهد من العباس وعلیّ وجمیع بنی هاشم وبمشهد من المهاجرین والانصار وهم أکثر ما کانوا وأوفر .....
تثبیت دلائل النبوة،ج2،ص652 و 653 ط دار العربیة
و شما (شیعیان) چیزی را ادعا می کنید که بزرگ تر از این است و آن هم این است که اعتقاد دارید فاطمة علیها السلام مضروب شد و جنینش در شکمش در مقابل عباس (عموی پیامبر) و علی و تمام بنی هاشم و در مقابل مهاجرین و انصار که با تعداد بیشتری در آن جا حاضر بودند کشته شد .....
و در جایی دیگر می نویسد :
وفی هذا الزمان منهم مثل أبی جبلة إبراهیم بن غسان، ومثل جابر المتوفی، وأبی الفوارس الحسن بن محمد المیمدیّ وأبی الحسین أحمد بن محمد بن الکمیت، وأبی محمد الطبری، وأبی الحسن الحلبی، وأبی یتیم الرلباى، وأبی القاسم النجاری، وأبی الوفا الدیلمی، وابن أبی الدیس، وخزیمة، وأبی خزیمة، وأبی عبد الله محمد بن النعمان، فهؤلاء بمصر وبالرملة وبصور، وبعکا وبعسقلان وبدمشق وببغداد وبجبل البسماق. وکل هؤلاء بهذه النواحی یدّعون التشیع ومحبة رسول الله صلّى الله علیه وسلم وأهل بیته، فیبکون على فاطمة وعلى ابنها المحسن الذی زعموا أن عمر قتله .....
تثبیت دلائل النبوة،ج2،ص594 و 595 ط دار العربیة
و در این زمان از جمله ی آن ها مانند ابی جبلة ابراهیم بن غسان و جابر و ابو الفوارس حسن بن محمد میمدی و ابو الحسین احمد بن محمد بن الکمیت و ابو محمد طبری و ابو الحسن حلبی و ابو یتیم و ابو القاسم نجاری و ابو الوفا دیلمی و ابن ابی الدیس و خزیمه و ابی عبد الله محمد بن النعمان هستند که در مصر و رمله و صور و عکا و عسقلان و دمشق و بغداد و جبل بسماق سکونت دارند و همه این ها در این مناطق ادعای تشیع و محبت رسول الله و اهل بیتش را دارند و بر فاطمه و فرزندش محسن که اعتقاد دارند عمر او را کشته است گریه می کنند.
و در چند جمله ی بعد می نویسد :
ویقیمون المنشدین والمناحات فی ذلک .....
تثبیت دلائل النبوة،ج2،ص 595 ط دار العربیة
و در این زمینه مجالس مداحی و نوحه برپا می کنند .....
ملاحظه می فرمایید که قاضی عبد الجبار (سنی معتزلی) علمایی از شیعه (که غالب آن ها شیعیان فاطمی هستند) را نام می برد و در ضمن آن ها شیخ مفید رحمه الله (از شیعیان امامیه) می باشد که به شهادت حضرت محسن و مضروب شدن حضرت فاطمه سلام الله علیها اعتقاد داشته اند و بر مصائب حضرت فاطمه سلام الله علیها مجالس عزا اقامه می کرده اند.
بنا بر این اعتقاد به شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها و مضروب شدن ایشان و شهادت حضرت محسن و برپایی مجالس عزا در این زمینه در بین شیعیان قدمتی طولانی داشته و از امور جدید نیست.