فخر رازی و اشاره ی غیر مستقیم به عصمت تمامی صحابه !
فخر رازی و اشاره ی غیر مستقیم به عصمت تمامی صحابه !
در بسیاری از مواقع مشاهده می کنیم که مخالفین شیعه ادعا می کنند ما اعتقادی به عصمت صحابه نداریم و از این طریق در پی توجیه بسیاری از اعمال قبیح و ناشایست برخی از صحابه بر می آیند. جدای از خطا بودن چنین استدلالی، اصل این ادعا نیز کذبی است صریح چرا که بسیاری از علمای اهل سنت قائل به عصمت تمامی صحابه بوده اند و قبلا نیز مطالب مختلفی در این مورد مطرح کرده ایم و در این مطلب نیز به اعتقاد فخر رازی به عصمت تمامی صحابه از طعونات اشاره می کنیم.
والجواب اعلم أن اعتماد أصحابنا فی هذا الباب على حجة واحدة وهی أن آیات القرآن دالة على سلامة أحوال الصحابة وبراءتهم من المطاعن وإذا کان کذلک وجب علینا أن نحسن الظن بهم إلى أن یقوم دلیل قاطع على الطعن فیهم وأما هذه المطاعن التی ذکرتموها فمرویة رسول بالآحاد فإن فسدت روایة الآحاد فسدت هذه المطاعن وإن صحت فسدت هذه المطاعن أیضا فعلى کل التقدیرات هذه المطاعن مدفوعة فیبقى الأصل الذی ذکرناه سلیما .....
المحصول للرازی،ج4،ص349و350 ط موسسة الرسالة
جواب : بدان که اعتماد اصحاب ما در این باب بر یک دلیل است و آن این است که آیات قرآن دال بر سلامت صحابه و برائتشان از مطاعن می باشد و زمانی که چنین باشد بر ما واجب است که به صحابه حسن ظن داشته باشیم تا زمانی که دلیلی قاطع مبنی بر طعن به آنان اقامه گردد و اما این مطاعنی که ذکر کرده اید از طریق خبر واحد نقل شده است و اگر این خبر واحد فاسدو نادرست باشد که این مطاعن نیز نادرست خواهد بود و اگر این اخبار آحاد صحیح باشد باز هم این مطاعن نادرست است (!!!!!) .به هر حال این مطاعن قابل قبول نیست و صحت اصلی که ذکر کردیم باقی می ماند .....
مشخص شد که فخر رازی تمامی اخباری که دلالت بر وارد شدن طعن به صحابه می کند را باطل دانسته و بر مبنای قرآن کریم، صحابه را از تمامی طعونات و قدح ها مبرا می داند !
به راستی چنین اعتقادی چه تفاوتی با عصمت (حداقل درجه ای قابل توجه از عصمت) دارد ؟!