حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

دروغ گویی عطیه صقر (عالم سلفی) در مورد خبر " کتاب الله وسنتی "

از آن جایی که بسیاری از وهابیون دشمنی خاصی با اهل بیت علیهم السلام دارند، تمام تلاش خود را برای به حاشیه راندن نام اهل بیت انجام می دهند و یکی از مواضعی که به خوبی چنین تلاش بی ثمری در آن مشاهده می شود، جدال بر سر خبر باطل " کتاب الله وسنتی " می باشد. درماندگی و عجز مخالفین شیعه در این مورد به جایی رسیده که به دروغگویی و تدلیس روی آورده اند و برای این خبر باطل، منابع و مصادر معتبر جعل کرده اند ! یکی از این افراد شیخ سلفی " عطیة صقر " می باشد که می نویسد :

وهو شرف کبیر أن یکون العلماء هم ورثة هذا الهدی النبوی الذی أوصى بالتمسک به کما جاء فی الحدیث " ترکت فیکم ما إن تمسکتم به فلن تضلوا بعدی أبدا، کتاب الله وسنتی " [2]
[2] رواه الحاکم وصححه

موسوعة أحسن الفتاوى؛ج1،ص426 ط مکتبة وهبة

ملاحظه می کنید که این شیخ سلفی مدعی است حاکم نیشابوری حدیث " کتاب الله وسنتی " را نقل کرده و آن را تصحیح کرده است ! این در حالی است که وقتی ما به کتاب " المستدرک علی الصحیحین " و به همین حدیث مراجعه می کنیم اصلا خبری از تصحیح حاکم نیست ! (المستدرک علی الصحیحین،ج1،ص172،ح319 ط دار الکتب العلمیة)

این عالم سلفی در ادامه می نویسد :

وهناک حدیث ثان أخرجه الحاکم فی المستدرک هکذا - حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرٍ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ الْفَقِیهُ، أَنْبَأَ الْعَبَّاسُ بْنُ الْفَضْلِ الْأَسْفَاطِیُّ، ثنا إِسْمَاعِیلُ بْنُ أَبِی أُوَیْسٍ، وَأَخْبَرَنِی إِسْمَاعِیلُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ الشَّعْرَانِیُّ، ثنا جَدِّی، ثنا ابْنُ أَبِی أُوَیْسٍ، حَدَّثَنِی أَبِی، عَنْ ثَوْرِ بْنِ زَیْدٍ الدِّیلِیِّ، عَنْ عِکْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خَطَبَ النَّاسَ فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ، فَقَالَ: قَدْ یَئِسَ الشَّیْطَانُ بِأَنْ یُعْبَدَ بِأَرْضِکُمْ وَلَکِنَّهُ رَضِیَ أَنْ یُطَاعَ فِیمَا سِوَى ذَلِکَ مِمَّا تُحَاقِرُونَ مِنْ أَعْمَالِکُمْ، فَاحْذَرُوا یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی قَدْ تَرَکْتُ فِیکُمْ مَا إِنِ اعْتَصَمْتُمْ بِهِ فَلَنْ تَضِلُّوا أَبَدًا کِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِیِّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، إِنَّ کُلَّ مُسْلِمٍ أَخٌ مُسْلِمٌ، الْمُسْلِمُونَ إِخْوَةٌ، وَلَا یَحِلُّ لِامْرِئٍ مِنْ مَالِ أَخِیهِ إِلَّا مَا أَعْطَاهُ عَنْ طِیبِ نَفْسٍ، وَلَا تَظْلِمُوا، وَلَا تَرْجِعُوا مِنْ بَعْدِی کُفَّارًا یَضْرِبُ بَعْضُکُمْ رِقَابَ بَعْضٍ.ثم قال الحاکم : وهذا الحدیث لخطبة النبی متفق على إخراجه فی الصحیح.

موسوعة أحسن الفتاوى؛ج1،ص624و625 ط مکتبة وهبة

مشاهده می فرمایید که این عالم سلفی این طور وانمود کرده است که حاکم نیشابوری در مورد همین حدیث با لفظ " کتاب الله وسنتی " می گوید بر نقل آن در صحیح (که می تواند صحیح بخاری و یا روایت صحیح – بنا بر احتمال ضعیف تر – باشد) محل اتفاق است ! اما وقتی به کتاب " المستدرک " مراجعه می کنیم می بینیم قضیه اصلا چیز دیگری است !

وَقَدِ احْتَجَّ الْبُخَارِیُّ بِأَحَادِیثِ عِکْرِمَةَ وَاحْتَجَّ مُسْلِمٌ بِأَبِی أُوَیْسٍ، وَسَائِرُ رُوَاتِهِ مُتَّفَقٌ عَلَیْهِمْ، وَهَذَا الْحَدِیثُ لِخُطْبَةِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُتَّفَقٌ عَلَى إِخْرَاجِهِ فِی الصَّحِیحِ: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی قَدْ تَرَکْتُ فِیکُمْ مَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ إِنِ اعْتَصَمْتُمْ بِهِ کِتَابَ اللَّهِ، وَأَنْتُمْ مَسْئُولُونَ عَنِّی فَمَا أَنْتُمْ قَائِلُونَ؟ وَذِکْرُ الِاعْتِصَامِ بِالسُّنَّةِ فِی هَذِهِ الْخُطْبَةِ غَرِیبٌ وَیَحْتَاجُ إِلَیْهَا.

المستدرک علی الصحیحین،ج1،ص171و172،ح319 ط دار الکتب العلمیة

ملاحظه می فرمایید که مقصود حاکم نیشابوری از حدیث متفق علیه آن حدیثی است که در ادامه نقل می کند و نه حدیثی که شیخ عطیة صقر سلفی با تلبیس و تدلیس قصد تصحیح آن را دارد ! جالب آن که خود حاکم نیشابوری در ادامه به این مطلب اشاره می کند که ذکر " سنت " در حدیثی که نقل کرده " غریب " است !

نظرات  (۳)

سلام!

مرسی از مطلب خوبتون. اگر دوست داری مطالبت بیشتر دیده بشه میتونی توی موضوع آزاد بازنشر بدیدشون با لینک مستقیم به وبلاگت. رایگان هست و یه سیستم امتیاز دهی داره که مطالب خیلی به روز و با کیفیت رو توی صفحه اولش نمایش میده.

www.mozooazad.com

آقا خدا قوت

سلام
بی زحمت لینک کتاب اسنی المطالب فی مناقب سیدنا علی بن ابی طالب، نوشته شمس الدین جزری را لطف کنید
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter