ابو الحسین بن القطان (عالم بزرگ اهل سنت) : برخی از صحابه عادل نیستند !
ابو الحسین بن القطان (عالم بزرگ اهل سنت) : برخی از صحابه عادل نیستند !
یکی از معتقدات مخالفین شیعه ، اعتقاد راسخ به عدالت تمامی اصحاب پیامبر (ص) می باشد که البته هیچ مستند علمی دقیق و معتبری ندارد.
اعتقاد ابو الحسین بن القطان – از علمای شافعی مذهب – در باب عدالت صحابه چنین است :
الْقَوْلُ الثَّانِی : أَنَّ حُکْمَهُمْ فِی الْعَدَالَةِ حُکْمُ غَیْرِهِمْ، فَیُبْحَثُ عَنْهَا، قَالَ أَبُو الْحُسَیْنِ بْنُ الْقَطَّانِ: فَوَحْشِیٌّ قَتَلَ حَمْزَةَ وَلَهُ صُحْبَةٌ، وَالْوَلِیدُ شَرِبَ الْخَمْرَ، فمن ظهر علیه خلاف العدالة لَمْ یَقَعْ عَلَیْهِ اسْمُ الصُّحْبَةِ وَالْوَلِیدُ لَیْسَ بِصَحَابِیٍّ؛ لِأَنَّ الصَّحَابَةَ إِنَّمَا هُمُ الَّذِینَ کَانُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ. انْتَهَى.
إرشاد الفحول إلی تحقیق الحق من علم الأصول،ج1،ص337و338 ط دار الفضیلة
قول دوم : حکم صحابه در باب عدالت مانند غیر صحابه است و باید در مورد آن جست و جو و بررسی کرد.ابو الحسین بن القطان گفته است : وحشی حمزه (س) را کشت و صحابی است و ولید شراب خورد و صحابی است و هرکسی که امر خلاف عدالت از او سر بزند نام صحابی بر او اطلاق نمی شود و ولید صحابی نیست چرا که صحابه کسانی هستند که بر طریق صحیح و درست بودند.پایان کلام.
مشاهده می فرمایید که از دید ابو الحسین بن القطان [1] وحشی و ولید اصلا نمی توانند صحابی باشند و در مورد عدالت صحابه نیز بایستی مانند سایرین بحث و جست و جو کرد و بررسی های لازم را انجام داد. (مشخص است که عدالت صحابه طبق همین مطلب فراتر از عدالت در نقل می باشد)(البته شوکانی – صاحب کتاب – در ادامه این مطلب را رد می کند ولی برای ما مهم قول ابو الحسن بن القطان به عنوان یک عالم سنی می باشد که در این زمینه نظرش مشابه رای و نظر شیعه ی امامیه بوده است)
[1] أَحْمَد بْن مُحَمَّد بْن أَحْمَد بن القطّان، أبو الحسین القطّان : من کبراء الشافعیین وله مصنفات فی أصول الفقه وفروعه، وذکر لی القاضی أَبُو الطیب الطبری: أنه مات فِی جمادى الأولى من سنة تسع وخمسین وثلاثمائة. (تاریخ بغداد،ج6،ص15 ط دار الغرب الاسلامی)