بدر الدین عینی و نقل برخی از اقوال علمای اهل سنت در مورد نماز تراویح (مهم)
بدر الدین عینی و نقل برخی از اقوال علمای اهل سنت در مورد نماز تراویح (مهم)
از جمله بدعت های عمر بن الخطاب که بعد ها به سنت (!!!) تبدیل شد و هر ساله مخالفین شیعه نیز به اقامه ی آن توجه خاصی داشته و برای آن استحباب نیز قائل هستند نماز تراویح می باشد. تقدیس و تکریم این بدعت از آن جا بسیار عجیب و غیر عقلانی می باشد که حتی بسیاری از علمای بزرگ مخالفین شیعه، نماز نافله ی مستحبی در خانه را بهتر از نماز تراویح می دانسته اند و خودشان هرگز تراویح نخوانده اند ! همچنین تصریح کرده اند که پیامبر هم هرگز نماز تراویح نخوانده است !
بدر الدین عینی – شارح صحیح بخاری و عالم سرشناس اهل سنت – می نویسد :
وَذهب مَالک وَالشَّافِعِیّ وَرَبِیعَة إِلَى أَن صلَاته فِی بَیته أفضل من صلَاته مَعَ الإِمَام وَهُوَ قَول إِبْرَاهِیم وَالْحسن الْبَصْرِیّ وَالْأسود وعلقمة وَقَالَ أَبُو عمر اخْتلفُوا فِی الْأَفْضَل من الْقیام مَعَ النَّاس أَو الِانْفِرَاد فِی شهر رَمَضَان فَقَالَ مَالک وَالشَّافِعِیّ صَلَاة الْمُنْفَرد فِی بَیته أفضل وَقَالَ مَالک وَکَانَ ربیعَة وَغیر وَاحِد من عُلَمَائِنَا یَنْصَرِفُونَ وَلَا یقومُونَ مَعَ النَّاس وَقَالَ مَالک وَأَنا أفعل ذَلِک وَمَا قَامَ رَسُول الله - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم َ - إِلَّا فِی بَیته وَإِلَیْهِ مَال الطَّحَاوِیّ وَرُوِیَ ذَلِک عَن ابْن عمر وَسَالم وَالقَاسِم وَنَافِع أَنهم کَانُوا یَنْصَرِفُونَ وَلَا یقومُونَ مَعَ النَّاس وَقَالَ التِّرْمِذِیّ وَاخْتَارَ الشَّافِعِی أَن یُصَلِّی الرجل وَحده إِذا کَانَ قَارِئًا .....
عمدة القاری شرح صحیح البخاری،ج7،ص258 ط دار الکتب العلمیة
مالک و شافعی و ربیعه بر این نظر هستند که نماز نافله در خانه بهتر از خواندن نماز تراویح با امام جماعت می باشد و این قول ابراهیم و حسن بصری و اسود و علقمه نیز می باشد و ابن عبد البر گفته است که در مورد افضل بودن خواندن نافله به فرادی یا جماعت (نماز تراویح) اختلاف شده است و مالک و شافعی گفته اند که نماز فرادی در خانه افضل است و مالک گفته است که ربیعه و چند تن از علمای ما نماز تراویح نمی خواندند و مالک گفته است من نیز چنین می کنم و پیامبر هم اصلا تراویح نخوانده است و طحاوی نیز این قول را برگزیده است و از ابن عمر و سالم و قاسم و نافع نقل شده است که آنان نماز تراویح نمی خواندند و ترمذی گفته است که قول برگزیده ی شافعی آن است که شخص نماز را در صورتی که قاری است به فرادی بخواند ....
به راستی کدام عقل سالمی یک عمل افضل (نماز نافله ی فرادی) را رها کرده و نماز تراویح می خواند ؟! این چه سنت (؟!) مستحبی است که خود پیامبر (ص) نیز به تصریح مالک بن انس به آن عمل نکرده است و بسیاری از علمای مخالفین نیز به آن اهتمامی نداشته اند و آن را به جای نیاورده اند !؟