حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ازدی (عالم جرح و تعدیل اهل سنت) و اعتقاد به وصایت امیر المومنین (ع)


ابو الفتح ازدی – عالم جرح و تعدیل اهل سنت – که از او با القاب علامه و حافظ و امام یاد شده عقاید بسیار جالبی در تایید عقیده ی شیعه داشته است.

در ترجمه ی وی در کتاب لسان المیزان آمده است :

قال ابن العدیم فی تاریخ حلب: قدم على سیف الدولة بن حمدان فأهدى له کتابا فی مناقب علی , وقد وقفت علیه بخطه وفیه أحادیث منکرة تتضمن تنقیص عائشة، وَغیرها , وصحح رد الشمس على علی , ونال من البخاری وسمى أهل السنة نواصب وقال: إنهم یثبتون رد الشمس على یوشع، وَلا یثبتونه لعلی ویوشع وصی موسى وعلی وصی محمد، ومُحمد أفضل من موسى فوصیه أفضل من وصیه , قال: وأتى فی هذا الکتاب بالطامات.

لسان المیزان،ج7،ص91 ط مکتب المطبوعات الاسلامیة

ابن العدیم در تاریخ حلب می گوید : ازدی پیش سیف الدولة بن حمدان آمد و کتابی در مناقب علی به او هدیه داد، و من به آن کتاب با خط خودش دست پیدا کردم و در آن احادیث منکر که در بردارنده ی تنقیص عائشة می باشد و غیر از آن وجود دارد و ازدی رد الشمس برای علی را تصحیح کرده است از بخاری بدگویی کرده است و اهل سنت را ناصبی نامیده است و گفته است : آن ها رد الشمس برای یوشع را ثابت می دانند و برای علی ثابت نمی دانند در حالی که یوشع وصی موسی است و علی وصی محمد است و محمد افضل از موسی است پس وصی او افضل از وصی موسی است ابن العدیم گفته است : در این کتاب مصیبت هایی را آورده است. (!!!)

جایگاه ابو الفتح ازدی در نزد اهل سنت :

أَبُو الفَتْحِ الأَزْدِیُّ مُحَمَّدُ بنُ الحُسَیْنِ بنِ أَحْمَدَ : الحَافِظُ، البَارعُ، أَبُو الفَتْحِ مُحَمَّدُ بنُ الحُسَیْنِ بنِ أَحْمَدَ بنِ عَبْدِ اللهِ بنِ بُرَیْدَةَ الأَزْدِیُّ المَوْصِلِیُّ، صَاحبُ کِتَابِ (الضُّعَفَاءِ) وَهُوَ مُجَلَّدٌ کَبِیْرٌ ..... قَالَ أَبُو بَکْرٍ الخَطِیْبُ: کَانَ حَافِظاً.

سیر أعلام النبلاء،ج16،ص347و348 ط موسسة الرسالة

محمد بن الحسین بن أحمد، أبو الفتح الأزدی الموصلی: من حفاظ الحدیث.

الاعلام للزرکلی،ج6،ص98 ط دار العلم للملایین

محمد بن الحسین بن أحمد أبو الفتح الأزدی (المتوفى سنة : 374) : أحد العلماء المذکورین بالحفظ .....

تحریر علوم الحدیث،ج1،ص212 ط مؤسسة الریان

همچنین یکی از وهابیون در " مجلة جامعة الملک سعود " مقاله ای را در راستای دفاع از ابو الفتح ازدی و بیان جایگاه وی در نزد اهل سنت منتشر ساخته که می توانید از طریق یکی از لینک های زیر آن را دریافت کنید :

http://www.mediafire.com/?yamom2kwnzq

http://www.4shared.com/file/255278791/791d61fb/______.html

نکته :

ممکن است برخی به این نکته اشاره کنند که برقانی ، ابو الفتح ازدی را تضعیف کرده است و از این جهت در پی اشکال بر استدلال ما باشند اما مساله ی مهم آن است که این تضعیف از جهت نقل حدیث می باشد و موجب نمی شود تا شخصیت ازدی از اساس ساقط شود. همچنین جایگاه ازدی در نزد اهل سنت ثابت و قطعی است.

نتیجه :

ابو الفتح ازدی (عالم جرح و تعدیل اهل سنت) چنین اعتقاداتی داشته است :

الف) تصحیح واقعه ی رد الشمس برای امیر المومنین علیه السلام

ب) از بخاری بدگویی کرده و به وی ناسزا گفته و بخشی از اهل سنت را ناصبی خوانده است ! (واضح است که یکی از دلایل ، انکار فضائل امیر المومنین و از جمله واقعه ی رد الشمس بوده است و طبیعتا وی تمام اهل سنت را ناصبی نمی دانسته چرا که خود وی سنی مذهب بوده است)

ج) علی بن ابی طالب (ع) را وصی پیامبر (ص) می دانسته است.

د) علی بن ابی طالب (ع) را افضل از یوشع (وصی حضرت موسی و نبی الهی) می دانسته است. (در نتیجه این عالم اهل سنت نیز امیر لمومنین را افضل از یکی از پیامبران الهی می دانسته است)

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter