خسته شدن خدا از دید علمای سلفی و وهابی !!!
خسته شدن خدا از دید علمای سلفی و وهابی !!!
علمای سلفی و وهابی که حقیقت عقیده ی آنان در توحید به تجسیم و تشبیه منتهی می شود، از نسبت دادن صفت " خستگی " به خداوند هم ابایی نداشته و آن را به عنوان صفتی از صفات خداوند تثبیت کرده اند !
فإذا کان هذا الحدیث یدل على أن لله مللا فإن ملل الله لیس کمثل مللنا نحن، بل هو ملل لیس فیه شیء من النقص، أما ملل الإنسان فإن فیه أشیاء من النقص .....
مجموع فتاوى ورسائل فضیلة الشیخ محمد بن صالح العثیمین،ج1،ص174 ط دار الوطن - دار الثریا
پس اگر این حدیث [1] بر این دلالت می کند که خداوند هم خسته می شود، خستگی خداوند مانند خستگی ما نیست بلکه خستگی ای است که چیزی از نقص در آن وجود ندارد اما خستگی انسان دارای نقص می باشد .....
[1] إن الله لا یمل حتى تملوا.
و در ادامه می گوید :
وأما ملل الله إن کان هذا الحدیث یدل علیه فإنه ملل یلیق به عز وجل، ولا یتضمن نقصا بوجه من الوجه.
مجموع فتاوى ورسائل فضیلة الشیخ محمد بن صالح العثیمین،ج1،ص174 ط دار الوطن - دار الثریا
و اما خستگی خداوند اگر این حدیث بر آن دلالت داشته باشد خستگی ای است که سزاوار او می باشد و به وجهی از وجوه در بردارنده ی نقصی نیست.
عجیب از استدلالات بن عثیمین آن که مدعی است خستگی ممکن است بدون هیچ نقصی باشد و به گونه ای باشد که سزاوار و شایسته ی خداوند است ! ظاهرا وهابیون و سلفیون از فلسفه ی کلمات نیز بی خبرند و نمی دانند که ذات خستگی و تعب نوعی نقص و کمبود به حساب می آید و جایی که کمبود صفتی همچون نیر و انرژی و توان و فکر و ... به وجود آید خستگی را به دنبال دارد و ما نمی دانیم چه نوع خستگی ای در عالم وجود دارد که کمال به حساب بیاید !!!
وی در ادامه می گوید :
فمن العلماء من قال إن هذا دلیل على إثبات الملل لله، لکن ملل الله لیس کملل المخلوق، إذ إن ملل المخلوق نقص، لأنه یدل على سأمه وضجره من هذا الشیء، أما ملل الله فهو کمال ولیس فیه نقص، ویجری هذا کسائر الصفات التی نثبتها لله على وجه الکمال وإن کانت فی حق المخلوق لیست کمالا.
مجموع فتاوى ورسائل فضیلة الشیخ محمد بن صالح العثیمین،ج1،ص174 ط دار الوطن - دار الثریا
بعضی از علماء هستند که گفته اند این حدیث دلیلی بر اثبات خستگی برای خداست اما خستگی خدا مانند خستگی مخلوق نیست. خستگی مخلوق نقص است چرا که دلالت بر ملول شدن وی از آن چیز دارد اما خستگی خدا کمال است و در آن نقصی نیست و این نیز مانند سایر صفات خدا می باشد که آن را برای او بر وجه کمال ثابت می کنیم هر چند که در حق مخلوق کمال نیست.
سبحان الله ! چگونه یک صفت که ریشه در نقص و کمبود دارد برای مخلوق نقص است و برای خالق کمال ؟! جالب آن که برای فرار از تشبیه ، وهابیون و مجسمه و مشبهه به این توجیه روی می آورند که خستگی خدا مانند خستگی مخلوقات نیست ! هر صفت مذموم و هر رذالتی را به الله سبحانه و تعالی نسبت می دهند و سپس می گویند این از باب تشبیه نیست و مانند مخلوقات نیست و در آن کمال وجود دارد !
سخن پایانی آن که خداوند در قرآن کریم می فرماید :
وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ
سوره ی ق،38
و در حقیقت آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است در شش هنگام آفریدیم و احساس ماندگى نکردیم
رونوشت :
ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان
اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات
کتابخانه عقیده