محمد رشید رضا (از علمای معاصر مخالفین شیعه) : معاویه ریاست طلب و عامل تفرقه بود !
محمد رشید رضا (از علمای معاصر مخالفین شیعه) : معاویه ریاست طلب و عامل تفرقه بود !
محمد محمد رشید رضا از علمای مشهور مخالفین شیعه در دوره ی معاصر می باشد که نظر جالبی در مورد معاویة بن ابی سفیان دارد. وی درپاسخ به سوالی در مورد معاویه و کیفیت تعاملش با امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) می نویسد :
(ج) إن سیرة معاویة تفید بجملتها وتفصیلها أنه کان طالبًا للملک ومحبًّا للریاسة , وإنی لأعتقد أنه قد وثب على هذا الأمر مفتاتًا وأنه لم یکن له أن یحجم عن مبایعة علی بعد أن بایعه أولو الأمر أهل الحل والعقد , وإن کان یعتقد أنه قادر على القیام بأعباء الأمة کما یقولون فما کل معتقد بأهلیته لشیء یجوز له أن ینازع فیه , وقد کان علی یعتقد أنه أحق بالخلافة ولما بایع الناس مَن قبله بایع لئلا یفرق کلمة المسلمین ویشق عصاهم , ومعاویة لم یراعِ ذلک. وأنه هو الذی أحرج المسلمین حتى تفرقوا واقتتلوا وبه صارت الخلافة ملکًا عَضوضًا , ثم إنه جعلها وراثة فی قومه الذین حولوا أمر المسلمین عن القرآن بإضعاف الشورى بل بإبطالها واستبدال الاستبداد بها حتى قال قائلهم على المنبر: (مَن قال لی: اتق الله ضربت عنقه) ! .....
مجلة المنار،ج9،ص212و213
(ج) سیره ی معاویه با تمام تفصیلش این را می رساند که او طالب فرمانروایی و دوستدار ریاست بود و من اعتقاد دارم که وی مستبدانه قدرت را به دست آورد و سزاوار نبود پس از آن که اولی الامر از اهل حل و عقد با علی بیعت کردند از بیعت با علی بن ابی طالب ممانعت به عمل آورد هر چند که آن طوری که می گویند اعتقاد داشت قادر بر تحمل همه ی سختی ها و دشواری ها می باشد که جائز نیست شخصی که اعتقاد به شایستگی اش در چیزی دارد در مورد آن نزاع کند و علی اعتقاد داشت که به خلافت سزاوارتر است و هنگامی که مردم با افراد قبل از وی بیعت کردند او هم با آنان بیعت کرد تا مسلمین دچار تفرقه نشوند و اجتماع آنان دچار انشقاق نشود و معاویه این را رعایت نکرد و او همان کسی است که مسلمانان را به سختی و گرفتاری انداخت تا این که دچار تفرقه شدند و جنگیدند و به خاطر معاویه خلافت امری گزنده شد و سپس وی خلافت را در بین قومش که امر مسلمانان را از قرآن به سست کردن شوری و بلکه ابطالش و جایگزین کردن استبداد تغییر دادند وراثتی کرد تا جایی که یکی از آنان بر منبر گفت : هرکس به من بگوید " اتق الله " (از خداوند بترس) گردنش را می زنم .....
طبق تصریح محمد رشید رضا :
الف) سیره ی معاویة بن ابی سفیان ثابت می سازد که وی به دنبال قدرت و ریاست بوده است و با استبداد قدرت را به دست آورد.
ب) بر فرض پذیرش ادعای مخالفین شیعه در مورد بیعت امیر المومنین با خلفاء ثلاثة، به تصریح محمد رشید رضا هدف از این بیعت جلوگیری از تفرقه و تشتت در امور جامعه ی مسلمانان بوده است و نه چیز دیگر. بنا بر این استدلال برخی از مخالفین بر بیعت امیر المومنین با سایرین نمی تواند محبت و یا قبول مشروعیت آنان را ثابت کند.
ج) معاویة بن ابی سفیان بدون رعایت و در نظر گفتن وحدت مسلمانان، عامل تفرقه و جنگ و درگیری شد. به همین دلیل معاویه مشمول این حدیث پیامبر نیز شده است :
حَدَّثَنِی أَبُو بَکْرِ بْنُ نَافِعٍ، وَمُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ ابْنُ نَافِعٍ: حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ، وقَالَ ابْنُ بَشَّارٍ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ زِیَادِ بْنِ عِلَاقَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ عَرْفَجَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، یَقُولُ: إِنَّهُ سَتَکُونُ هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ، فَمَنْ أَرَادَ أَنْ یُفَرِّقَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَهِیَ جَمِیعٌ، فَاضْرِبُوهُ بِالسَّیْفِ کَائِنًا مَنْ کَانَ.
صحیح مسلم،ج3،ص1479،ح1852 ط دار احیاء التراث العربی
عرفجه می گوید شنیدم که پیامبر می فرمایند : در آینده ی نزدیک اتفاقات ناپسندی خواهد افتاد.پس هرکس بخواهد که امر این امت را در حالی که جمع شده متفرق کند (باعث تفرقه شود) او را با شمشیر بزنید هرکس که می خواهد باشد.
د) معاویة بن ابی سفیان خلافت را وراثتی ساخت و قوم او نیز قرآن و شوری را کنار زده و استبداد را جایگزین کردند.
رونوشت :
ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان
اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات
کتابخانه عقیده