حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

کلام ملاعلی قاری (از علمای بزرگ اهل سنت) در مورد حدیث غدیر


حدیث غدیر یکی از احادیث فوق تواتر می باشد که با این وجود عده ای از متعصبین و معاندین و نواصب (همچون ابن تیمیه) در پی تشکیک در آن برآمده اند. از این رو لازم است تا نظر علمای مخالفین شیعه را در مورد این حدیث بدانیم تا کذب و تدلیس معاندین و نواصب در مورد این حدیث ثابت بیش از پیش آشکار گردد.

ملا علی قاری در مورد این حدیث می نویسد :

وَرَوَى الْمَحَامِلِیُّ فِی أَمَالِیهِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ وَلَفْظُهُ: " «عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مَوْلَى مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ» " وَالْحَاصِلُ أَنَّ هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ لَا مِرْیَةَ فِیهِ، بَلْ بَعْضُ الْحُفَّاظِ عَدَّهُ مُتَوَاتِرًا إِذْ فِی رِوَایَةٍ لِأَحْمَدَ أَنَّهُ سَمِعَهُ مِنَ النَّبِیِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - ثَلَاثُونَ صَحَابِیًّا، وَشَهِدُوا بِهِ لِعَلِیٍّ لَمَّا نُوزِعَ أَیَّامَ خِلَافَتِهِ .....

مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح،ج10،ص464 ط دار الفکر

و محاملی در امالی خودش از ابن عباس نقل کرده است که " علی بن ابی طالب مولی من کنت مولاه " و نتیجه آن که این حدیث حدیثی است صحیح و شکی در آن نیست بلکه بعضی از حفاظ آن را متواتر دانسته اند و در روایتی از احمد بن حنبل است که این حدیث را سی صحابی از پیامبر شنیده اند و برای علی بن ابی طالب هنگامی که در ایام خلافتش نزاع رخ داده به آن شهادت داده اند.

نتیجه آن که :

الف) حدیث غدیر حدیثی است ثابت و صحیح و شکی در آن نیست.

ب) برخی از حفاظ حدیث مخالفین شیعه آن را متواتر دانسته اند.

ج) در روایتی از احمد بن حنبل آمده که سی صحابی این حدیث را از پیامبر (ص) نقل کرده اند.

د) برخی از صحابه در زمان خلافت امیر المومنین به این حدیث به سود امیر المومنین (ع) شهادت داده اند. (همین مطلب خود نشان می دهد که دلالت حدیث غدیر ، خلافت و ولایت امور می باشد چرا که در ایام نزاع در خلافت امیر المومنین یی از اساسی ترین مسائل مساله ی خلافت بود و از همین رو عده ای از صحابه به این حدیث شهادت داده اند)

رونوشت :

ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۵
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۱)

۱۵ مهر ۹۴ ، ۲۱:۲۲ محب ولایت
سلام برادر خسته نباشی خدا قوت
خداوند به شما و خانواده گرامییتان سلامتی بده و خصوصا به پدر مادرتون... دستتون درد نکته بابت مطالب فوق العادتون..

طبق عقیده شیعیان و برخی اهل سنت پیامبر اکرم (ص) تمامی معجزات پیامبران ما قبل خودش رو داشته و طبق برخی مطالب پیامبر ص و ائمه علیهم السلام از 73 اسم اعظم 72 تا رو بلد بودند و در این هیچ شکی نیست که آنها معدن علم خداوند هستند... ولی متاسفانه برخی از فرقه های انحرافی میگن پیامبر (ص) در برخی از معجراتی که پیامبران قبلی داشتند او نداشته مثل ید بیضاء حضرت موسی یا زنده کردم مردگان توسط عیسی و غیره آنها طبق این عقیده مسخره میگن در این باره پیامبر (ص) از موسی و عیسی پایین تر است..
شیعیان متواتر روایت دارند که پیامبر (ص) و ائمه معدن علم الله بودند و تمامی معجزات پیامبران ما قبل خود را داشتند میخواستم اگر زحمتی نیست یک روایت در این مورد از کتب شیعه مطرح کنید...
و همچنین اگر از کتب عامه هم باشه خیلی خوب.. بازم ممنون
پاسخ:
وعلیکم السلام

سالم باشید و موفق

برای این مطلب میتونید به کتاب بصائر الدرجات بخش مربوط به علم امام و این که مخزن اسرار و علوم الهی هستند مراجعه کنید. همچنین میتونید به کتب کلامی که در مورد علم امام نوشته شه مراجعه کنید.

به علاوه عدم ظهور معجزه ی فلان پیامبر از پیامبر خاتم یا عدم ایصالش به ما دلیلی بر عدم علم نیست چرا که علم الزامی به عمل نداره همونطوری که ائمه خیلی از موارد رو خبر داشته اند اما بر مبنای اون علم غیبیشون عمل نمیکردند و بر ظاهر عمل میکردند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter