راغب اصفهانی (از علمای بزرگ اهل سنت) و اعتقاد به تحریف لفظی قرآن کریم
راغب اصفهانی (از علمای بزرگ اهل سنت) و اعتقاد به تحریف لفظی قرآن کریم
یکی از تهمت هایی که مخالفین شیعه همواره علیه شیعیان مطرح می کنند، مساله ی تحریف قرآن است.این تهمت در حالی علیه شیعیان مطرح می شود که مصادیق و نمونه های آن به وفور در روایات و اقوال برخی از علمای مخالفین شیعه یافت می شود.
در این مطلب به بیان اعتقاد " راغب اصفهانی " (از علمای بزرگ و مشهور اهل سنت) به تحریف لفظی قرآن کریم می پردازیم.
راغب اصفهانی در بخشی تحت عنوان " ما فی القرآن من تغییر الکتابة " (آن چه در قرآن از تغییر در کتابت و نوشتن وجود دارد) – که همین شیوه ی نامگذاری نیز دلالت بر عقیده ی راغب اصفهانی به تحریف قرآن دارد – می نویسد :
کان القوم الذین کتبوا المصحف لم یکونوا قد حذقوا الکتابة فلذلک وضعت أحرف على غیر ما یجب أن تکون علیه.
محاضرات الأدباء ومحاورات الشعراء والبلغاء،ج4،ص434 ط منشورات دار مکتبة الحیاة
گروهی که مصحف (قرآن کریم) را نوشته اند، در نوشتن حاذق و ماهر نبوده اند و به همین دلیل حرف هایی را در جاهایی که نباید باشد قرار داده اند.
ملاحظه می کنید که راغب اصفهانی اینگونه تصریح بر تحریف لفظی قرآن کریم کرده و معتقد است که برخی از حروفی که در قرآن موجود است، نتیجه ی عدم مهارت کاتبان قرآن کریم در کتابت می باشد !
اکنون آیا مخالفین شیعه و به خصوص وهابیون که با تهمت اعتقاد شیعیان به تحریف قرآن، به سرعت شیعیان را تکفیر می کنند راغب اصفهانی را هم تکفیر خواهند کرد ؟!
جایگاه بالای راغب اصفهانی در نزد مخالفین شیعه و سنی بودن او :
" صفوان عدنان الداودی " محقق کتاب " المفردات فی غریب القرآن " می نویسد :
تنازع الناس فی عقیدة الراغب، فقال قوم: هو من المعتزلة، وقال آخرون: هو من الشیعة، وقال غیرهم: هو من أهل السّنة والجماعة. والصحیح الذی لا غبار علیه- إن شاء الله تعالى- أنّه من أهل السنة والجماعة. ویؤید هذا ما ذکره السیوطی فقال: کان فی ظنی أنّه معتزلی، حتى رأیت بخط الشیخ بدر الدین الزرکشی على ظهر نسخة من «القواعد الصغرى» لابن عبد السلام ما نصه: ذکر الإمام فخر الدین الرازی فی: «تأسیس التقدیس» فی الأصول أنّ أبا القاسم الراغب کان من أئمة السّنة، وقرنه بالغزالی.
المفردات فی غریب القرآن،مقدمة،ص14 ط دار القلم
مردم در مورد عقیده ی راغب اختلاف کرده اند و گروهی گفته اند او از معتزله است و دیگران گفته اند او شیعه است و و غیر از آنان گفته اند او از اهل سنت وجماعت است و قول صحیحی که شکی در آن نیست – ان شاء الله – این است که او از اهل سنت وجماعت است و این را قول سیوطی تایید می کند که گفته است : گمان می کردم او معتزلی است تا این که به خط شیخ بدر الدین زرکشی بر پشت نسخه ی " القواعد الصغری " از ابن عبد السلام دیدم که نوشته " امام فخر الدین رازی در تاسیس التقدیس در اصول گفته است که ابو القاسم راغب از ائمه ی اهل سنت بوده و او را هم سطح غزالی دانسته است " .
البته در رد شبهه ی معتزلی بودن راغب اصفهانی همین بس که او در کتاب مفردات خویش بر معتزله نقد ها و ردیه هایی زده از جمله رد قول جبائی در ماده ی (ختم) و رد قول بلخی در ماده ی (خل) و همچنین او از کسانی است که قائل به رویت خداوند در قیامت می باشد و از این جهت نیز معتزلی بودن او کاملا مردود است. (قول راغب در کتاب الاعتقاد مبنی بر رویت خداوند در قیامت)
شیعه بودن او نیز بیشتر به لطیفه !!! شبیه است و قول او در باب افضل بودن ابوبکر و عمر در کتاب محاضراتش برای رد شبهه ی شیعه بودن او کافی است.
الرَّاغِبُ الحُسَیْنُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ المُفَضَّلِ الأَصْبَهَانِیُّ : العَلاَّمَةُ المَاهِرُ، المُحَقِّقُ البَاهِرُ، أَبُو القَاسِمِ الحُسَیْنُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ المُفَضَّلِ الأَصْبَهَانِیُّ، المُلَقَّبُ بِالرَّاغِبِ، صَاحِبُ التَّصَانِیْفِ. کَانَ مِنْ أَذکیَاء المتکلِّمِین .....
سیر اعلام النبلاء،ج18،ص121 ط موسسة الرسالة
الْحُسَیْن بن مُحَمَّد أَبُو الْقَاسِم الرَّاغِب الأصبهانیّ أحد أَعْلَام الْعلم ومشاهیر الْفضل مُتَحَقق بِغَیْر فنٍّ من الْعلم وَله تصانیف تدل على تَحْقِیقه وسعة دائرته فِی الْعُلُوم وتمکُّنه مِنْهَا.
الوافی بالوفیات،ج13،ص29 ط دار احیاء التراث
الحسین بن محمد بن المفضل، أبو القاسم، المعروف بالراغب الأصفهانی : أدیب، إمام من حکماء العلماء، اشتهر بالتفسیر واللغة. أصله من أصفهان، وعاش ببغداد. قال السیوطی: "کان فی ظنی أن الراغب معتزلی، حتى رأیت بخط الشیخ بدر الدین الزرکشی على ظهر نسخة من "القواعد الصغرى" لابن عبد السلام ما نصه "ذکر الإمام فخر الدین الراغب من أئمة السنة" وقرنه بالغزالی، قال: وهی فائدة حسنة، فإن کثیرا من الناس یظنون أنه معتزلی ".
معجم المفسرین من صدر الإسلام وحتى العصر الحاضر،ج1،ص158 ط مؤسسة نویهض الثقافیة