شهاب الدین قسطلانی (از علمای بزرگ اهل سنت) و تشویق به توسل و استغاثه ی به پیامبر
شهاب الدین قسطلانی (از علمای بزرگ اهل سنت) و تشویق به توسل و استغاثه ی به پیامبر
یکی از مواردی که وهابیون بر خلاف سایر مسلمین آن را از مصادیق شرک به حساب می آورند ، استغاثه می باشد.این ادعای آنان در مورد شرک بودن استغاثه به اولیاء خداوند و در راس آنان پیامبر (ص) در شرایطی صورت می گیرد که خود علمای اهل سنت نیز به پیامبر استغاثه کرده اند.در این مطلب مشروعیت توسل و استغاثه ی به پیامبر (ص) و تشویق به آن را از دیدگاه شهاد الدین قسطلانی برای شما مطرح می کنیم.
شهاد الدین قسطلانی در کتاب " المواهب اللدنیة بالمنح المدنیة " در بابی تحت عنوان " بحث فی التوسل " می نویسد :
وینبغى للزائر أن یکثر من الدعاء والتضرع والاستغاثة والتشفع والتوسل به .....
المواهب اللدنیة بالمنح المحمدیة،ج4،ص593 ط المکتب الاسلامی
و برای زائر شایسته است که زیاد دعاء و تضرع و استغاثه و طلب شفاعت و استغاثه ی به پیامبر کند ...
و در ادامه می نویسد :
ثم إن کلا من الاستغاثة والتوسل والتشفع والتوجه بالنبى- صلى الله علیه وسلم- کما ذکره فى «تحقیق النصرة» و «مصباح الظلام» - واقع فى کل حال، قبل خلقه وبعد خلقه، فى مدة حیاته فى الدنیا وبعد موته فى مدة البرزخ، وبعد البعث فى عرصات القیامة.
المواهب اللدنیة بالمنح المحمدیة،ج4،ص593 ط المکتب الاسلامی
سپس این که استغاثه و توسل و طلب شفاعت و توجه به پیامبر (ص) همانطور که در " تحقیق النصرة " و " مصباح الطلام " ذکر کرده در همه ی حالات صورت می گیرد.قبل از خلق پیامبر و در طول حیاتش در دنیا و بعد از مرگش در مدت حضورش در برزخ و بعد از برانگیخته شدن در قیامت.
و در ادامه می نویسد :
وأما التوسل به- صلى الله علیه وسلم- بعد موته فى البرزخ فهو أکثر من أن یحصى أو یدرک باستقصاء .....
المواهب اللدنیة بالمنح المحمدیة،ج4،ص594و595 ط المکتب الاسلامی
و اما توسل به پیامبر (ص) پس مرگش بیشتر از آن است که بتوان آن را شمرد و در موردش بحث کرد .....
وأما التوسل به- صلى الله علیه وسلم- فى عرصات القیامة، فمما قام علیه الإجماع وتواترت به الأخبار فى حدیث الشفاعة.
المواهب اللدنیة بالمنح المحمدیة،ج4،ص595 ط المکتب الاسلامی
و اما توسل به پیامبر (ص) در قیامتچیزی است که بر آن اجماع شده و اخبار در این زمینه در حدیث شفاعت متواتر است.
و در پایان می نویسد :
فعلیک أیها الطالب ..... والتوسل بجاهه الشریف والتشفع بقدره المنیف، فهو الوسیلة إلى نیل المعالى واقتناص المرام، والمفزع یوم الجزع .....
المواهب اللدنیة بالمنح المحمدیة،ج4،ص596 ط المکتب الاسلامی
پس بر تو باد توسل به جاه شریف پیامبر و طلب شفاعت از جایگاه بلند مرتبه اش که آن وسیله ی رسیدن به مقامات بلند و به دست آوردن خواسته هاست و پناهگاه روز غم و اندوه است .....
برای مطالعه ی نمونه هایی از توسل و استغاثه ی ابو العباس قسطلانی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :
http://al-shia.blog.ir/post/281
جایگاه قسطلانی در نزد اهل سنت :
أحمد بن محمد بن أبی بکر بن عبد الملک القسطلانی القتیبی المصری، أبو العباس، شهاب الدین: من علماء الحدیث.
الاعلام للزرکلی،ج1،ص332 ط دار العلم للملایین
أحمد بن محمد بن ابی بکر بن عبد المک بن احمد بن محمد بن محمد بن حسین بن علی القسطلانی الاصل المصری، الشافعی، ویعرف بالقسطلانی (شهاب الدین، أبو العباس) محدث، مؤرخ فقیه، ومقرئ.
معجم المؤلفین،ج2،ص85 ط مکتبة المثنى
شهاب الدین القسطلانی : هو الحافظ شهاب الدین أبو العباس أحمد بن محمَّد أبى بکر أحمد القسطلانی المصری الشافعی الإِمام العلامة الحجة الرحالة الفقیه المقرئ المسند.
إمتاَعُ الفُضَلاء بتَراجِم القرّاء فِیما بَعدَ القَرن الثامِن الهِجری،ج2،ص41 ط دار الندوة العالمیة
أحمد القسطلانی: أحمد بن محمد الشیخ الإمام العلامة، الحجة الرحلة الفهامة، الفقیه النبیه المقری المجید المسند المحدث أبو العباس شهاب الدین القسطلانی المصری، ثم القاهری الشافعی صاحب المؤلفات الحافلة، والفضائل الکاملة .....
الکواکب السائرة بأعیان المئة العاشرة،ج1،ص128 ط دار الکتب العلمیة
القسطلانی : هو شهاب الدین أحمد بن محمد الخطیب القسطلانی الشافعی المصری الإمام العلامة الحجة الرحلة المحدث المسند، وصفه الإمام بدر الدین الغزی فی إجازته المنظومة للمسند داوود بن علیّ العباسی بقوله : الحافظ المسند ذی الاتقان ... أحمد المعروف بالقسطلانی وممن وصفه بالحافظ ابن العماد الصالحی فی ترجمته من " شذرات الذهب " والسید عبد القادر العیدروس فی " النور السافر فی أهل القرن العاشر " وغیرهم.
فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمشیخات والمسلسلات،ج2،ص967 ط دار الغرب الإسلامی
وفیها الحافظ شهاب الدّین أبو العبّاس أحمد بن [محمد بن] أبی بکر بن عبد الملک بن أحمد بن محمد بن حسین بن علی القسطلانی المصری الشافعی الإمام العلّامة الحجّة الرّحلة الفقیه المقرئ المسند.
شذرات الذهب فی أخبار من ذهب،ج10،ص169 ط دار ابن کثیر
آیا وهابیون حاضرند قسطلانی را مشرک بخوانند و تکفیر کنند ؟! برای نمونه به چند قول از وهابیون در مورد شرک بودن استغاثه اشاره می کنیم :
وأَما الإِستغاثة بأصحاب القبور أَو الجن والشیاطین أَو نحو ذلک فهذا شرک أَکبر مخرج من الملة الاسلامیة ....
فتاوى ورسائل سماحة الشیخ محمد بن إبراهیم بن عبد اللطیف آل الشیخ،ج1،ص125 ط مطبعة الحکومة بمکة المکرمة
اما استغاثه به اهل قبور یا جن یا شیاطین یا مانند آن شرک اکبر و خارج کننده ی از دین اسلامی است .....
أما الاستغاثة بالأموات من الأنبیاء وغیرهم فلا تجوز، بل هی من الشرک الأکبر .....
فتاوى اللجنة الدائمة،ج1،ص106 ط رئاسة إدارة البحوث العلمیة والإفتاء - الإدارة العامة للطبع – الریاض
اما استغاثه به اموات از انبیاء و غیر از آنان جائز نیست بلکه شرک اکبر است .....
نعم الاستغاثة بالأموات أو الغائبین شرک أکبر یخرج من فعل ذلک من ملة الإسلام .....
فتاوى اللجنة الدائمة،ج1،ص110 ط رئاسة إدارة البحوث العلمیة والإفتاء - الإدارة العامة للطبع – الریاض
بله،استغاثه به اموات یا غائبین شرک اکبر است و هرکس که آن را انجام بدهد از اسلام خارج می کند .....
لطفا به این شبهه وهابی ها پاسخ بدید :
تفسیر المیزان مردوده و پر از اشتاهه،شاید 90 درصدش از فخر رازی باشه .. 2 جلدش مال علامه هست و مابقی شو یکم آب و تاب داده.......
لطفا در مورد اعتبار این کتاب تفسیر و قابل قبول بودن این کتاب ارزش مند سند بیارید و پاسخ این وهابی های کور دل رو بدید.. ممنون برادر