ابن عمر : هرکس نماز تراویح می خواند مانند الاغ ساکت است !
ابن عمر : هرکس نماز تراویح می خواند مانند الاغ ساکت است !
نماز تراویح یکی از بدعت هایی است که عمر بن الخطاب بنای آن را گذاشت و امروزه ی نیز بسیاری از مخالفین شیعه تعصب خاصی روی آن دارند و در ماه رمضان آن را بر پا می دارند.جالب است بدانید که سلف صالح (؟!) مخالفین شیعه در بین خودشان در مورد نماز تراویح اختلاف کرده اند و برخی از بزرگان مخالفین (در بین صحابه و تابعین و ائمه ی آنان) هرگز نماز تراویح نمی خوانده اند.عبد الله بن عمر نیز یکی از کسانی است که نه تنها نماز تراویح نمی خواند بلکه عمل کسانی که نماز تراویح می خوانند را به الاغی تشبیه کرد که ساکت می ماند ! (این نوع موضع گیری ابن عمر نشان دهنده ی مرفوض بودن نماز تراویح در نزد اوست)
عَنِ الثَّوْرِیِّ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى ابْنِ عُمَرَ قَالَ: أُصَلِّی خَلْفَ الْإِمَامِ فِی رَمَضَانَ؟ قَالَ: «أَتَقْرَأُ الْقُرْآنَ؟» قَالَ: نَعَمْ قَالَ: أَفَتُنْصِتُ کَأَنَّکَ حِمَارٌ؟ صَلِّ فِی بَیْتِکَ.
مصنف ابن ابی شیبة،ج3،ص399،ر7789 ط مکتبة الرشد
مصنف عبد الرزاق،ج4،ص264،ر7742 ط المجلس العلمی
مردی پیش ابن عمر آمد و گقت : در ماه رمضان پشت سر امام جماعت نماز بخوانم ؟ { مقصود نماز تراویح است } ابن عمر گفت : آیا قرآن می خوانی ؟ مرد گفت : بلی. ابن عمر گفت : آیا مثل الاغ ساکت می مانی ؟ در خانه ات نماز بخوان.
سند روایت صحیح است و تمامی راویان آن از حفاظ و ثقات مخالفین و از راویان صحیحین هستند.
ملاحظه می کنید که ابن عمر آن مرد را از نماز تراویح منع کرده و می گوید در خانه ات نماز بخوان و فردی که نماز تراویح می خواند مانند الاغی است که ساکت می ماند ! (در برخی متون به جای " تنصت " عبارت " تنصب " آمده که به معنای مانند الاغ ایستادن خواهد بود) جالب آن که ابن ابی شیبة در کتاب خود بابی تحت عنوان " مَنْ کَانَ لَا یَقُومُ مَعَ النَّاسِ فِی رَمَضَانَ " یعنی " کسانی که در ماه رمضان با مردم به نماز { تراویح } نمی ایستادند " باز کرده و این روایت را نیز در این باب آورده که از این طریق هم روشن می شود که ابن عمر از جمله ی کسانی بوده که اصلا نماز تراویح نمی خوانده است.(البته روایت دیگری نیز در همین باب وجود دارد دال بر این که ابن عمر اصلا نماز تراویح نمی خوانده است)
تحریف متن روایت در کتاب " شرح معانی الآثار طحاوی "
از آن جا که تحمل عبارت " أَفَتُنْصِتُ کَأَنَّکَ حِمَارٌ؟ " ( آیا مانند مانند الاغ ساکت می مانی ) برای مخالفین تلخ و سخت بوده است، این عبارت از متن روایت در کتاب " شرح معانی الآثر " طحاوی حذف شده است ! با توجه به اضافه شدن دو واسطه ی دیگر به سند اصلی که در کتاب " مصنف عبد الرزاق " موجود می باشد، احتمالا حذف این عبارت به وسیله ی این واسطه های اضافه شده ( أبو بکرة ، مؤمل ) می باشد و یا شاید هم خود طحاوی ! متن روایت تحریف شده در کتاب " شرح معانی الآثار " بدین شکل می باشد :
حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرَةَ، قَالَ: ثنا مُؤَمَّلٌ، قَالَ: ثنا سُفْیَانُ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِابْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللهُ عَنْهُمَا: أُصَلِّی خَلْفَ الْإِمَامِ فِی رَمَضَانَ؟ فَقَالَ: «أَتَقْرَأُ الْقُرْآنَ» قَالَ: نَعَمْ , ( ......... حذف عبارت .......... ) قَالَ: صَلِّ فِی بَیْتِکَ.
شرح معانی الآثار،ج1،ص351 ط عالم الکتب
لطفا ترجمه کنید :
قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ(ع): عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِی یَلِی إِبْلِیسُ وَ عَفَارِیتُهُ ... فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِکَ مِنْ شِیعَتِنَا کَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْکَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یَدْفَعُ عَنْ أَدْیَانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِکَ یَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ.
بحارالأنوار، ج 2، ص 5.
قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ(ع) : مَنْ کَانَ هَمُّهُ فِی کَسْرِ النَّوَاصِبِ عَنِ الْمَسَاکِینِ مِنْ شِیعَتِنَا وَ یَکْشِفُ عَنْ مَخَازِیهِمْ وَ یُبَیِّنُ عَوْرَاتِهِمْ ... یَسْتَعْمِلُ بِکُلِّ حَرْفٍ مِنْ حُرُوفِ حُجَجِهِ عَلَی أَعْدَاءِ اللَّهِ أَکْثَرَ مِنْ عَدَدِ أَهْلِ الدُّنْیَا أَمْلَاکاً.
بحارالأنوار، ج 2، ص 10.