ابو عثمان صابونی (از علمای اهل سنت) و سفر برای زیارت قبر پیامبر + تحریف کتاب صابونی به دست وهابیون
ابو عثمان صابونی (از علمای اهل سنت) و شد رحال برای زیارت قبر پیامبر + تحریف کتاب صابونی به دست وهابیون
یکی از مطالبی که وهابیون آن را شرک اصغر (ذریعه و وسیله ی به شرک اکبر) می دانند و از آن شدیدا نهی می کنند، شد رحال برای زیارت قبر پیامبر است و معتقدند اگر کسی برای زیارت قبر پیامبر به مدینه سفر کند، این عمل او شرک اصغر (از ذرائع و وسائل به شرک اکبر) است ! این ادعا در حالی صورت می گیرد که بسیاری از علمای اهل سنت این عمل را انجام داده اند و آن را نه تنها بدعت و حرام ندانسته اند بلکه عین قرب به خداوند و محبت به پیامبر دانسته اند.
ابو عثمان صابونی نیز یکی از علمای اهل سنت می باشد که به قصد زیارت قبر پیامبر (ص) به مدینه سفر کرده است و بر این مطلب در کتابش تصریح کرده است اما وهابیون وقتی راهی برای توجیه این عمل این عالم بزرگ اهل سنت پیدا نکرده اند، در برخی از چاپ های این کناب دست به تحریف زده اند.
فانی لما وردت آمد طبرستان ، وبلاد جیلان متوجها الی بیت الله الحرام، وزیارة قبر نبیه صلی الله علیه وسلم .....
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص34 ط دار المنهاج
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص13 ط مکتبة الامام الوادعی
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص2 ط الدار السلفیة
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص2 ط المنیریة
{ ابوعثمان صابونی می گوید} آنگاه که وارد شهرآمد طبرستان و منطقه گیلان شدم و برای دیدار بیت الله الحرام و زیارت قبر پیامبرش حرکت کردم .....
ملاحظه می کنید که ابو عثمان صابونی این عالم بزرگ اهل سنت به قصد زیارت قبر پیامبر (ص) حرکت کرده است و این عمل از دید وهابیت عین شرک اصغر و بدعت و حرام است و سفر به قصد زیارت قبر را جایز نمی دانند.در چاپ هایی که در بالا به آن اشاره شد لفظ " زیارة قبر نبیه " موجود است و در سه چاپ " دار المنهاج " و " مکتبة الامام الوادعی " و " الدار السلفیة " محققین وهابی به این عمل عالم اهل سنت اعتراض کرده اند !
در طرف دیگر قضیه، در بعضی چاپ ها وقتی وهابیون درمانده شده اند و از طرفی هم نخواسته اند عالم خود را اهل بدعت بخوانند، عبارت " زیارة قبر نبیه " را حذف کرده اند و به جای آن عبارت " زیارة مسجد نبیه " را قرار داده اند !!!!!
فانی لما وردت آمد طبرستان ، وبلاد جیلان متوجها الی بیت الله الحرام، وزیارة مسجد نبیه صلی الله علیه وسلم .....
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص9 ط الدار السلفیة (سنة الطبع : 1397 هـــ)
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص11 تحقیق أبو خالد مجدی بن سعد
حال سوال ما این است که آیا وهابیون امام و عالم خود را هم اهل بدعت می خوانند یا ترجیح می دهند تا به تحریف کتب اهل سنت ادامه دهند ؟!
توجیه و سردرگمی علماء و محققین وهابی در مورد عمل ابو عثمان صابونی :
برخی از محققین وهابی در حاشیه ی کتاب " عقیدة السلف وأصحاب الحدیث " به نوعی سعی کرده اند تا فضا را تلطیف کرده و عمل صابونی را نیز کمی توجیه کنند.
محقق وهابی کتاب در چاپ " الدار السلفیة " به نرمش و به آرامی عمل صابونی را رد کرده و می نویسد :
قلت : الأولى بالمصنف - رحمه الله - أن یقول : " زیارة مسجد نبیه " .لأن المشروع هو السفر بقصد زیارة مسجد النبی صلى الله علیه وسلم لا قبره .....
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص2 ط الدار السلفیة
من {محقق کتاب} می گویم : بهتر بود که مولف کتاب بگوید " زیارت مسجد نبی " چون چیزی که مشروع است سفر به قصد زیارت مسجد النبی است نه قبر او .....
محقق کتاب در چاپ دار المنهاج صریحا عمل صابونی را رد کرده و می نویسد :
قلت : لا یشرع شد الرحال لزیارة قبر النبی .....
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص34 ط دار المنهاج
من {محقق کتاب} می گویم : سفر به قصد زیارت قبر پیامبر جایز نیست .....
محقق کتاب در چاپ " مکتبة الامام الوادعی " نیز صریحا این عمل را غیر شرعی می داند :
شد الرحال الی قبر النبی، او الی غیره من القبور غیر مشروع، بل هو محرم لقول النبی .....
عقیدة السلف وأصحاب الحدیث،ص13 ط مکتبة الامام الوادعی
سفر کردن به قصد زیارت قبر پیامبر یا غیر از او غیر شرعی بلکه حرام است به دلیل قول پیامبر .....
" عبد العزیز بن عبد الله الراجحی " وهابی بر این کار " ابو عثمان صابونی " اشکال می گیرد و می گوید :
هذا مما یلاحظ على المؤلف رحمه الله؛ فإنه لا یشرع شد الرحل إلى زیارة قبر النبی صلى الله علیه وسلم، ولا یشرع السفر لزیارة القبر بهذه النیة .....
http://audio.islamweb.net/audio/index.php?page=FullContent&audioid=190152&full=1
این چیزی است که در مورد آن بر مولف اشکال گرفته می شود چرا که سفر به قصد زیارت قبر پیامبر مشروع نیست و سفر کردن برای زیارت قبر با این نیت شرعی نیست .....
ناصر بن عبد الکریم العقل وهابی نیز این نحوه ی بیان ابو عثمان صابونی را مخالف بیان درست و بر مبنای منهج سلف می داند !
مسألة الزیارة من الأمور التی عبّر فیها المؤلف الصابونی رحمه الله بغیر منهج السلف؛ لأن قصد المدینة لا ینبغی أن یعبّر عنه بزیارة القبر وإنما یعبّر عنه بزیارة المسجد .....
http://audio.islamweb.net/audio/Fulltxt.php?audioid=211728
مساله ی زیارت و دیدار از اموری است که مولف کتاب ،صابونی، از آن بر غیر روش سلف تعبیر کرده است چون در مورد قصد زیارت شهر شایسته نیست که از آن به زیارت قبر تعبیر شود و از آن با عنوان زیارت مسجد تعبیر می شود .....
شاید بر مبنای چنین تفکری بوده که در برخی چاپ ها نیز تحریف صورت گرفته و به جای واژه ی قبر از واژه ی مسجد استفاده کرده اند !
اما ربیع المدخلی وهابی سعی کردع تا به نوعی عمل صابونی را تلطیف و توجیه کند.او می گوید :
إما أن هذه زلة لسان من المؤلف وقصده غیر هذا ولا ینبغی؛ لأن هذا الرجل لیس بمعصوم وکلٌّ یؤخذ من قوله ویُرد، ولکن لحسن ظنِّنا به ومعرفتنا بِمنهجه وعقیدته -رضوان الله علیه وعلى إخوانِه- نعتقد أنه لا یمکن ألا یَخطر بباله مسجد رسول الله -علیه الصلاة والسلام-؛ بل مسجد الرسول -علیه الصلاة والسلام- فی ذهنه قبل قبره.
مجموع کتب ورسائل وفتاوی فضیلة الشیخ العلامة ربیع بن هادی عمیر المدخلی،ج2،ص15 ط دار الامام احمد
اما این لغزش زبانی از مولف است و قصد او غیر از این است و شایسته نیست چرا که این فرد معصوم نیست و برخی از اقوال او اخذ می شود و برخی از اقوال او رد می شود اما برای حسن ظن ما به او و آگاهی ما به منهج و عقیده ی او معتقدیم که ممکن نیست که مسجد رسول الله به فکر او نیاید بلکه مسجد پیامبر (ص) قبل از قبرش در ذهن اوست.
ملاحظه می کنید که با وجود چنین قولی از ابوعثمان صاحبی برخی از محققین و علمای وهابی صرفا گفته اند چنین کاری جایز نیست و برخی هم مانند ربیع المدخلی کار او را توجیه کرده اند و گویی علم غیب هم داشته اند و می دانستند که قبل از قبر ،مسجد النبی هم در ذهن او بوده است ! جالب آن که هیچ کس او را اهل بدعت و قبرپرست نخوانده است اما کافی است تا شیعه ای چنین کاری کند تا او را سریعا قبرپرست و اهل بدعت بخوانند !
جایگاه ابو عثمان صابونی در نزد اهل سنت :
إسماعیل بن عبد الرحمن بن أحمد بن إسماعیل، أبو عثمان الصابونی: مقدم أهل الحدیث فی بلاد خراسان. لقبه أهل السنّة فیها بشیخ الإسلام فلا یعنون - عند إطلاقهم هذه اللفظة - غیره ،ولد ومات فی نیسابور. وکان فصیح اللهجة، واسع العلم، عارفا بالحدیث والتفسیر، یجید الفارسیة إجادته العربیة.
الاعلام للزرکلی،ج1،ص317 ط دار العلم للملایین
إِسْمَاعِیل بن عبد الرَّحْمَن بن أَحْمد بن إِسْمَاعِیل بن إِبْرَاهِیم ابْن عَامر بن عَابِد شیخ الْإِسْلَام أَبُو عُثْمَان الصَّابُونِی : الْفَقِیه الْمُحدث الْمُفَسّر الْخَطِیب الْوَاعِظ الْمَشْهُور الِاسْم الملقب بشیخ الْإِسْلَام .....
طبقات الشافعیة الکبرى للسبکی،ج4،ص271 ط هجر للطباعة والنشر
نسخه های بدون تحریف :