عبد الله بن المبارک (از علمای بزرگ اهل سنت) : اگر سفیان ثوری قول باطلی در حدیث گفت باید بپذیرید !
عبد الله بن المبارک (از علمای بزرگ اهل سنت) : اگر سفیان ثوری قول باطلی در حدیث گفت باید بپذیرید !
هرگاه در اقوال علمای جرح و تعدیل اهل خلاف با دقت نگاه می کنیم، به نمونه های متعددی بر می خوریم که از روی هوای نفس و یا با عجله و بدون تحقیق یک راوی جرح و یا توثیق شده است و گاهی نیز به قدری در تضعیف و یا توثیق یک راوی مبالغه شده که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.البته غالب این موارد از روی هوای نفس علمای جرح و تعدیل بوده که برای رد شدید روایت یک راوی او را تضعیف کرده اند ( چون روایاتی مخالف با عقایدشان نقل می کرده هرچند که ثقه بوده است) و در مقابل برای تثبیت روایات یک راوی او را شدیدا توثیق کرده اند. (چون روایات موافق با عقیده شان نقل می کرده است) با یکدیگر به یکی از این نمونه ها می پردازیم :
حدثنا عبد الرحمن قال ذکره أبی نا ابن أبی رزمه نا الفضل ابن موسى قال سمعت عبد الله بن المبارک یقول: تبا لمن خالف سفیان الثوری فی الحدیث وان کان محقا.
الجرح والتعدیل لابن ابی حاتم،ج1،ص68 ط مجلس دائرة المعارف العثمانیة
عبد الله بن المبارک (از علما و فقهای بزرگ اهل سنت،راوی کتب ستة) می گوید : وای بر کسی که در حدیث با سفیان ثوری مخالفت کند حتی اگر حق با او باشد.
سند روایت تا عبد الله بن المبارک صحیح است.
ملاحظه می کنید که عبد الله بن المبارک چگونه در شان سفیان ثوری غلو می کند و می گوید حتی اگر کلام شما حق بود (یعنی سفیان ثوری قول باطلی گفت) با سفیان ثوری در حدیث مخالفت نکنید !!! به راستی این چه نوع علم جرح و تعدیل و چه نوع علم الحدیثی است که بایستی مطلق قول شخصی را پذیرفت حتی اگر بر باطل باشد !!! مگر سفیان ثوری در حدیث معصوم بوده است ؟!