نمونه ای نقضی از زبان ابن قیم جوزیه ی سلفی در رد ادعای فقط از قرآن!
نمونه ای نقضی از زبان ابن قیم جوزیه ی سلفی در رد ادعای فقط از قرآن!
یکی از مسائلی که در بسیاری از مباحث و مناظرات و گفت و گوهای علمی از طرف مخالفین شیعه هر از گاهی به چشم می خورد،این است که مخالفین هر گاه پس از مشاهده ی روایات و اخبار و احادیث مختلف و معتبر جوابی برای عرضه ندارند به این روش روی می آورند که موضوع مورد نظر را فقط از قرآن برای ما بیاورید و ما کاری به روایات و احادیث نداریم!
ابن قیم جوزیه (شاگرد ابن تیمیه) در مورد عذاب قبر (که به صورت مستقیم و صریح در قرآن از آن سخنی گفته نشده) کلام جالبی دارد که با یکدیگر می خوانیم :
الْمَسْأَلَة الثَّامِنَة وَهِی قَول السَّائِل مَا الْحِکْمَة فَیکون عَذَاب الْقَبْر لم یذکر فِی الْقُرْآن مَعَ شدَّة الْحَاجة إِلَى مَعْرفَته .....
الروح،ج1،ص218 ط دار عالم الفوائد
مساله ی هشتم قول سوال کننده که حکمت این که عذاب قبر با وجود نیاز شدید به دانستنش در قرآن ذکر نشده است چیست .....
أما الْمُجْمل فَهُوَ أَن الله سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أنزل على رَسُوله وحیین وَأوجب على عباده الْإِیمَان بهما وَالْعَمَل بِمَا فیهمَا وهما الْکتاب وَالْحکمَة وَقَالَ تَعَالَى {وَأنزل الله عَلَیْک الْکتاب وَالْحکمَة} .....
الروح،ج1،ص218 ط دار عالم الفوائد
اما پاسخ مجمل این که خداوند دو نوع وحی بر پیامبر نازل کرده است و بر بندگانش ایمان و عمل به آن ها را واجب گردانیده است و آن قرآن و سنت است و خداوند فرموده است {وَأنزل الله عَلَیْک الْکتاب وَالْحکمَة} .....
وَالْکتاب هُوَ الْقُرْآن وَالْحکمَة هى السّنة بانفاق السّلف وَمَا أخبر بِهِ الرَّسُول عَن الله فَهُوَ فِی وجوب تَصْدِیقه وَالْإِیمَان بِهِ کَمَا أخبر بِهِ الرب تَعَالَى على لِسَان رَسُوله هَذَا أصل مُتَّفق عَلَیْهِ بَین أهل الْإِسْلَام لَا یُنکره إِلَّا من لَیْسَ مِنْهُم .....
الروح،ج1،ص218 ط دار عالم الفوائد
و منظور از کتاب ، قرآن و منظور از حکمت ، سنت است به اتفاق سلف و وجوب تصدیق و ایمان به آن چه پیامبر از جانب خدا به آن خبر داده است {یعنی احادیث پیامبر} مانند وجوب ایمان به چیزی است که خداوند از زبان پیامبر به آن خبر داده است و این اصلی متفق علیه بین مسلمانان است و جز غیر مسلمان آن را انکار نمی کند .....
جالب است بدانید طبق نظر بسیاری از علمای مخالفین،کسی که عذاب قبر را منکر شود (با وجود این که صریحا در قرآن نیامده است) ضال و مضل و فاسق و ... می باشد.
همانطور که ملاحظه نمودید مساله ی عذاب قبر (طبق صورت سوال و به زعم مطرح کننده) به صورت مستقیم و صریح در قرآن نیامده است (با وجود اهمیت و نیاز شدید به آن) ولی ابن قیم جوزیه معتقد است اصولا فرقی در این زمینه بین قرآن و احادیث پیامبر نیست و همه را باید مانند یکدیگر اخذ کرد و به آن عمل کرد.بنا بر این استدلال وهابیون مبنی بر درخواست آیه ای که صریحا اشاره به امامت الهی معصومین و یا امامت امیرالمومنین داشته باشد از اساس ساقط است. (هرچند که ما امامت الهی معصومین را از قرآن کریم نیز ثابت می کنیم)