پاسخ بن عثیمین وهابی به کسانی که می گویند فقط از قرآن !
پاسخ بن عثیمین وهابی به کسانی که می گویند فقط از قرآن !
یکی از مسائلی که در بسیاری از مباحث و مناظرات و گفت و گوهای علمی از طرف مخالفین شیعه هر از گاهی به چشم می خورد،این است که مخالفین هر گاه پس از مشاهده ی روایات و اخبار و احادیث مختلف و معتبر جوابی برای عرضه ندارند به این روش روی می آورند که موضوع مورد نظر را فقط از قرآن برای ما بیاورید و ما کاری به روایات و احادیث نداریم!
اکنون ببینیم بن عثیمین وهابی در این مورد چه گفته است :
من الواجب علینا أن نأخذ بما قاله الرسول صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وبما دلنا علیه {مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ} {وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا} فما بینته السنة فإن القرآن قد دل علیه؛ لأن السنة أحد قسمی الوحی الذی أنزله الله على رسوله وعلمه إیاه کما قال الله تعالى: {وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ} وعلى هذا فما جاء فی السنة فقد جاء فی کتاب الله عز وجل.
مجموع فتاوی ورسائل العثیمین،ج5،ص245 ط دار الوطن
بر ما واجب است که هرچه پیامبر (ص) گفته است را اخذ کنیم و آیات {مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ} {وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا} بر این امر دلالت دارند.پس هر آنچه سنت آن را بیان کرده است قرآن بر آن دلالت دارد چرا که سنت یکی از دو قسمت وحی است که خداوند آن را بر پیامبرش نازل کرده است و آن را به او آموخته است همانطور که خداوند فرموده است {وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ} وبر این مبنا هر آنچه در سنت آمده است در قرآن آمده است.
همچنین بن عثیمین در تفسیر سوره ی نساء می گوید :
3 - وجوب طاعة الرسول صلى الله علیه وسلم استقلالاً ، وأن طاعته کطاعة الله؛ لقوله: (أطیعوا الله وأطیعوا الرسول)؛ لأنه أعاد الفعل : (أطیعوا)، ولم یجعل طاعة الرسول تابعة لطاعة الله.
4 - الرد على من کفر بالسنة وقال: لا نقبل إلا ما جاء فی القرآن، لأن الله جعل طاعة الرسول صلى الله علیه وسلم مستقلة، والحقیقة أن الذی یقول هذا القول لم یتبع ما جاء به القرآن؛ لأن القرآن أمر بأن یتبع الرسول علیه الصلاة والسلام فقال: (قل یا أیها الناس إنّی رسول الله إلیکم جمیعاً الذی له مُلک السماوات والأرض لا إله إلا هو یحیی ویمیت فآمنوا بالله ورسوله النَّبی الأُمِّی الذی یُؤمن بالله وکلماتِه واتَّبعوه) [الأعراف: 158] ولم یقل: اتبعوه إن وجدتم لذلک أصلاً فی القرآن، بل هو أمر عام.
تفسیر القرآن الکریم – سورة النساء،ج1،ص450 ط دار ابن الجوزی
3 – اطاعت از پیامبر به صورت استقلالی {یعنی جدای از اطاعت از خداوند} واجب است و پیروی از پیامبر (ص) مانند پیروی از خداوند است بنا بر قول خداوند که (أطیعوا الله وأطیعوا الرسول) چرا که خداوند دوباره فعل " اطیعوا " را آورده است و اطاعت از پیامبر را به دنبال اطاعت از خداوند قرار نداده است.
4 – {این آیه} پاسخ به کسی که است که به سنت کافر است و می گوید به جز آن چه در قرآن آمده است را قبول نمی کنیم.چرا که خداوند اطاعت از پیامبر را متقلا قرار داده {و به آن امر کرده است} و حقیقت آن است که کسی که چنین کلامی را می گوید {یعنی فقط قرآن} از آن چه در قرآن آمده پیروی نمی کند چون که قرآن به این امر کرده که از پیامبر پیروی شود و گفته است (قل یا أیها الناس إنّی رسول الله إلیکم جمیعاً الذی له مُلک السماوات والأرض لا إله إلا هو یحیی ویمیت فآمنوا بالله ورسوله النَّبی الأُمِّی الذی یُؤمن بالله وکلماتِه واتَّبعوه) [الأعراف: 158 ] و نگفته است از پیامبر در صورتی پیروی کنید که اصل آن در قرآن باشد بلکه {پیروی از پیامبر} امری عام است.
بنا بر این اقوال بن عثیمین وهابی هیچ یک از مخالفین شیعه حق ندارند که بگویند فلان موضوع را فقط از قرآن برای ما ثابت کنید و حدیث ولو واحد در صورت صحت سند برای آن ها حجت است و بایستی آن را قبول کنند.
این روایت رو لطفا بفرمایید در کدام کتاب وجود دارد