حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات




عباد بن یعقوب و سر در گمی و تناقض گویی های علمای اهل سنت :

علمای اهل سنت بر صحت تمامی احادیث وارد شده در دو کتاب بخاری و مسلم اجماع دارند و به همین دلیل معتقدند که اگر اسم یک راوی در این دو کتاب وارد شود،به قول معروف او از پل بررسی رجالی گذشته است و ثقة است.
از طرف دیگر اکثر علمای اهل سنت در کتب خود،گرفتن حدیث و سخن از روافض ( همان شیعیان امامیه ) را شدیدا نهی کرده اند و روافض را کذاب ترین و بدترین اقوام دانسته اند.
از طرف دیگر مخالفین شیعه به خصوص در عصر حاضر،با بهانه ی سب و شتم و لعن صحابه حکم ارتداد شیعیان و مهدور الدم بودن آنان را صادر کرده و می کنند و این موضوع در گذشته نیز سابقه داشته است.
با در ذهن داشتن این مقدمه ی سه بخشی،مطلب را پی می گیریم.

عباد بن یعقوب الأسدى الرواجنى ، أبو سعید الکوفى ، الشیعى :

عباد بن یعقوب رواجنی،یکی از روات احادیث اهل سنت است که محمد بن اسماعیل بخاری،ابو عیسی ترمذی و ابن ماجة قزوینی احادیث او را نقل کرده اند.یعنی با این حساب او در روات بخاری داخل می شود و به همین ترتیب وثاقتش تایید شده و هر نوع طعنی در او منجر به طعن در کتاب بخاری خواهد شد.
اکنون شرح حال او در کتب رجالی اهل سنت را بررسی می کنیم :

عباد بن یعقوب البخاری الرواجنی، أبو سعید: فاضل إمامی، من أهل الکوفة. قال ابن الأثیر: روى عنه الأئمة البخاری وغیره وکان شیعیا. له کتب، منها (أخبار المهدی المنتظر) و (المعرفة) فی الصحابة.

الاعلام للزرکلی،ج3،ص258 ط دار العلم للملایین


عباد بن یعقوب رواجنی،ابو سعید : فاضل امامی ( شیعه ی امامیة )،اهل کوفه.ابن اثیر گفته است :ائمه ی بخاری و غیر از او از او نقل کرده اند و شیعه بوده است.کتبی دارد از جمله ی آن ها " اخبار مهدی منتظر " و " المعرفة " در مورد صحابه است.

عباد بن یعقوب الرواجنی (خ) : صدوق فی الحدیث رافضی جلد.

ذکر اسماء من تکلم فیه و هو موثق،ص106 ط مکتبة المنار


عباد بن یعقوب رواجنی ( راوی بخاری ) : صدوق در حدیث،رافضی افراطی و شدید است. (!!!)

عباد بن یعقوب الرواجنی أبو سعید الکوفی یروی عن شریک قال ابن حبان کان رافضیا داعبا یروی المناکیر عن المشاهیر فاستحق الترک وقال ابن عدی روى احادیث أنکرت علیه فی فضائل أهل البیت وما له غیرهم وقال الدارقطنی لیس بضعیف.

الضعفاء و المتروکین،ج2،ص77 ط دار الکتب العلمیة

عباد بن یعقوب رواجنی،ابوب سعید کوفی، شریک از ابن حبان نقل می کند که او رافضی بود و از بزرگان و مشاهیر احادیث منکر نقل می کند و بهت آن است که ترک شود و ابن عدی گفته است که عباد در فضائل اهل بیت و غیر از آن احادیثی نقل می کند که منکر است و دارقطنی گفته است که او ضعیف نیست.

عباد بن یعقوب الرواجنی شیعی جلد عن الولید بن أبی ثور وشریک وعدة وعنه البخاری.

الکاشف فی معرفة من له روایة فی الکتب الستة،ص532 ط دار القبلة


عباد بن یعقوب رواجنی،شیعه ی افراطی و شدید.از ابو الولید و ثور و شریک و عده ای نقل کرده است و بخاری از او نقل کرده است.


عباد من غلاة الشیعة ورؤوس البدع لکنه صادق فی الحدیث مختلف فیه والأکثر على توثیقه.

الکشف الحثیث،ص226 ط مطبعة العانی

عباد بن یعقوب از غلاة شیعه و از سران بدعت است اما در حدیث صادق و راستگوست.مختلف فیه است و اکثر علما او را توثیق کرده اند.

عباد بن یعقوب الرواجنی شیعی غال روى عن شریک قوی الحدیث قال الدارقطنی شیعی صدوق.

المغنی فی الضعفاء للذهبی،ص467 ط ادارة احیاء التراث الاسلامی

عباد بن یعقوب رواجنی،شیعه ی غالی.از شریک روایت نقل کرده و قوی الحدیث است.دار قطنی گفته است شیعه ی صدوق است.

تا اینجا دیدید که عباد بن یعقوب از شیعیان غالی و امامیه و از روافض و سران بدعت (!!!) است و حتی برخی از علمای اهل سنت با اینکه  او راوی بخاری است ولی باز هم او را تضعیف کرده اند گرچه اکثر علما او را توثیق نموده اند.

اما ذهبی مطلبی را در مورد عباد نقل می کند که بسیار جای تامل دارد :

الرَّوَاجِنِیُّ أَبُو سَعِیْدٍ عَبَّادُ بنُ یَعْقُوْبَ : الشَّیْخُ، العَالِمُ، الصَّدُوْقُ، مُحَدِّثُ الشِّیْعَةِ ...

سیر اعلام النبلاء،ج11،ص536 ط موسسة الرسالة

عباد بن یعقوب رواجنی،ابو سعید : شیخ،عالم،صدوق،محدث شیعه ...

وَرَوَى: عَبْدَانُ عَنْ ثِقَةٍ، أَنَّ عَبَّاداً کَانَ یَشْتِمُ السَّلَفَ.

سیر اعلام النبلاء،ج11،ص537 ط موسسة الرسالة

عبدان از فردی ثقه نقل کرده است که عباد سلف را شتم می کرد و دشنام می داد. ( !!! )


وَرَوَى: عَلِیُّ بنُ مُحَمَّدٍ الحَبِیْبِیُّ، عَنْ صَالِحٍ جَزَرَةَ، قَالَ : کَانَ عَبَّادٌ یَشْتِمُ عُثْمَان -رَضِیَ اللهُ عَنْهُ- وَسَمِعْتُهُ یَقُوْلُ: اللهُ أَعْدَلُ مِنْ أَنْ یُدْخِلَ طَلْحَةَ وَالزُّبَیْرَ الجَنَّة، قَاتَلاَ عَلِیّاً بَعْدَ أَنْ بَایَعَاهُ. وَقَالَ ابْنُ جَرِیْرٍ: سَمِعْتُهُ یَقُوْلُ: مَنْ لَمْ یَبْرَأْ فِی صَلاَتِهِ کُلَّ یَوْمٍ مِنْ أَعْدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ، حُشِرَ مَعَهُم.
قُلْتُ: هَذَا الکَلاَمُ مَبْدَأُ الرَّفْضِ ...


سیر اعلام النبلاء،ج11،ص537 ط موسسة الرسالة

علی بن محمد حبیبی از صالح جزرة نل می کند که گفته است : عباد عثمان – رضی الله عنه – را شتم می کرد و به او ناسزا می گفت و شنیدم که عباد می گفت :خدا عادل تر از آن است که طلحه و زبیر را به بهشت ببرد چرا که بعد از بیعت با علی با او جنگیدند.و ابن جریر می گوید که شنیدم عباد می گفت : هر کس که در نمازش هر روز از دشمنان آل محمد اظهار برائت نکند،با آنان محشور می شود.
من ( ذهبی ) می گویم : این کلام،آغاز گر رفض و رافضی شدن است ...


لازم به ذکر است که ذهبی در میزان الاعتدال نیز همین مطالب را در مورد عباد نقل می کند.







برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید





برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید


نکاتی که در مورد عباد بن یعقوب برای ما مشخص گردید :

1. عباد بن یعقوب راوی صحیح بخاری است.
2. عباد بن یعقوب از شیعیان و روافض غالی و شیعیان امامیه بوده است.
3. اکثر علمای اهل سنت او را توثیق نموده اند.
4. عباد بن یعقوب سلف را شتم می کرده و دشنام می داده است.
5. عباد بن یعقوب به عثمان دشنام می داده است.
6. عباد بن یعقوب طلحه و زبیر را جهنمی می دانسته و می گفته خدا عادل تر از آن است که آنان را به بهشت ببرد.
7. عباد بن یقوب می گفته است که هر کس در نمازش هر روز از دشمنان آل محمد برائت نجوید،با آنان محشور خواهد شد.

ذکر چند نکته و سوال :

1. عباد بن یعقوب،طبق کتاب رجالی اهل سنت،رافضی و شیعه ی غالی و افراطی بوده تا جایی که در طعن صحابه و سلف هم روایاتی نقل می کرده است.جالب آنکه بخاری نیز در صحیح خودش از او روایت نقل کرده است.تمامی این مسائل به این معنا خواهد بود که در معتبر ترین کتاب اهل سنت پس از قرآن که تمام آن را صحیح می دانند،از یک رافضی غالی و افراطی که هم سلف و هم عثمان را شتم می کرده و ناسزا می گفته حدیث نقل کرده اند.

2. برخی از علمای رجالی اهل سنت به دلیل رافضی بودن،وثاقت عباد را رد کرده اند و او را ضعیف خوانده اند و حتی ابن جوزی او را متهم به وضع هم کرده است!!! سوال ما این است که آیا اصولا این علما به صحت تمامی احادیث بخاری اعتقاد نداشته اند؟! آیا نمی دانسته اند که تمامی روات بخاری اصولا باید ثقه باشند وگرنه این طعن در کتاب بخاری خواهد بود؟!

3. اهل سنت احادیث عباد را قبول کرده اند و این به معنای گرفتن دین و گرفتن مذهب از این فرد نیز می باشد.چرا که احادیث او را پذیرفته اند.حال سوال ما این است که اهل سنت چگونه از کسی که صحابه و سلف را شتم می کرده دین خود را گرفته اند؟!

4.
عباد،عثمان و سلف را شتم می کرده و طلحة و زبیر را نیز جهنمی می دانسته است.حال سوال ما این است که مخالفین شیعه چرا عباد را تکفیر نکرده اند و حتی از او حدیث هم گرفته اند؟! مگر وهابیون دائما با بهانه ی طعن در صحابه شیعه را تکفیر نمی کنند؟! از طرف دیگر اگر عباد را تکفیر هم بکنند،در حقیقت طعن در کتاب بخاری و علمای خودشان خواهد بود که احادیث چنین شخصی را نقل کرده اند و آن را پذیرفته اند.یعنی در حقیقت اینجا مخالفین شیعه در یک بن بست قرار گرفته اند.

5.
یحیی بن معین،امام جرح و تعدیل اهل سنت،می گوید :

کل من شتم عثمان أو طلحة أو أحدا من أصحاب رسول الله صلى الله علیه و سلم دجال لا یکتب عنه وعلیه لعنة الله والملائکة والناس أجمعین.


تهذیب الکمال،ج4،ص322 ط موسسة الرسالة

هر کس عثمان یا طلحة یا احدی از صحابه را شتم کند،دجال است ( !!! ) و حدیث او نوشته نمی شود و لعنت خدا و ملائکه و مردم بر او. ( !!! )


همچنین علمای اهل سنت در کتب مصطلح الحدیث تصریح بر این امر کرده اند که روایت رافضی غالی پذیرفته نمی شود و حتی شافعی ادعای اجماع می کند که روایت رافضی اهل بدعت حتی اگر صدوق هم باشد قبول نمی شود!
حال سوال ما این است که مخالفین شیعه چگونه این تناقضات را به سادگی از کنارش می گذرند؟!



پــــایــــان

نظرات  (۳)

خیلی عالی بود................
البته فکر کنم بخاری مقرونا ازش روایت نقل کرده
پ.ن یعنی یه جور فرار برای تضعیفش و حل تناقض
پاسخ:
بخاری مقرونا ازش نقل کرده ولی چند تا نکته ی مهم هست و یکی این که بسیاری از علمای عامه بر همین مبنا این شخص رو راوی بخاری دونستن و بهش اعتماد کردن و از اسم رمز "خ" و " بخ" مثل اون که برای راوی بخاری به کار میره برای این راوی هم به کار برده اند و همچنین بسیاری از علمای عامه معتقدن راوی ای که نامش در صحیحین وارد میشه و ازش روایت نقل میشه از پل جرح و تعدیل عبور کرده و نکته ی دیگه هم این که برخی از علمای جرح و تعدیل عامه این راوی رو مستقلا توثیقش کردن.
Thanks for finally talking about > عباد بن یعقوب ( راوی صحیح بخاری ) و سر در گمی و
تناقضات علمای اهل سنت + اسناد :
: حقانیت شیعه و رد شبهات

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter