حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ابن القطان فاسی (از علمای بزرگ اهل سنت) : در بین راویان صحیحین کسانی هستند که مسلمان بودنشان هم معلوم نیست چه برسد به عدالتشان !!!


مخالفین شیعه همواره به علم رجال شیعه طعن وارد می کنند که شیعه علم رجال ندارد و این ادعای کذب را همواره در وبسایت ها و شبکه های ماهواره ای فاسدشان مطرح می سازند در حالی که اگر کمی تحقیق کنیم و اقوال خود علمای اهل سنت را بررسی کنیم در می یابیم که این مخالفین شیعه هستند که علم رجالشان بر پایه ی تناقضات بنا شده است.

در این مطلب قول ابن القطان فاسی که از علمای بزرگ اهل سنت می باشد را تقدیم می کنیم به کسانی که صحیح بخاری و صحیح مسلم را همچون بت می پرستند !

السَّادِسَة من الْبعد عَن الْإِنْصَاف قَول ابْن الْقطَّان إِن فِی رجال الصَّحِیحَیْنِ من لَا یعلم إِسْلَامه فضلا عَن عَدَالَته وَکم بَین هَذَا وَبَین قَول الْحَافِظ السَّابِق آنِفا وَکَلَام ابْن الْقطَّان وَإِن تَلقاهُ بعض محققی الْمُتَأَخِّرین بِالْقبُولِ فَلَیْسَ بمقبول .....

ثمرات النظر فی علم الاثر،ص145و146 ط دار ابن حزم

{صنعانی می گوید} ششم : قول ابن القطان مبنی بر این که در رجال صحیح بخاری و صحیح مسلم کسانی هستند که مسلمان بودنشان هم معلوم نیست چه برسد به عدالتشان دور از انصاف است و هرچند که بعضی از محققین متاخر آن را قبول کرده اند اما مورد قبول نیست .....

محقق کتاب در پاورقی یکی از نمونه های محققین متاخر که این کلام را پذیرفته اند را به ما معرفی می کند :

یرید بقوله : "بعض محققی المتاخرین" الشیخ صالح بن مهدی المقبلی المولود سنة (1047هـــ) .....

ثمرات النظر فی علم الاثر،ص145و146 ط دار ابن حزم  {پاورقی}

منظور صنعانی از بعضی از محققین متاخر شیخ صالح بن مهدی مقبلی متولد 1047 هــ است .....

ملاحظه نمودید که ابن القطان فاسی و برخی از محققین متاخر در زمان صنعانی (که صالح بن مهدی المقبلی از جمله ی آنان است) بر این اعتقاد بوده اند که در بین راویان صحیح بخاری و صحیح مسلم کسانی هستند که حتی معلوم نیست مسلمان باشند یا نه چه برسد به این که بگوییم عادل هستند !

اکنون ببینیم ابن القطان فاسی و صالح بن مهدی المقبلی (به عنوان یکی از محققین متاخر که صنعانی به آن اشاره کرده است) در بین اهل سنت چه جایگاهی داشته و دارند :

ابن القطان فاسی :

ابْنُ القَطَّانِ أَبُو الحَسَنِ عَلِیُّ بنُ مُحَمَّدٍ الحِمْیَرِیُّ : الشَّیْخُ، الإِمَامُ، العَلاَّمَةُ، الحَافِظُ، النَّاقِد، المُجَوِّدُ، القَاضِی، أَبُو الحَسَنِ عَلِیُّ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عَبْدِ المَلِکِ بنِ یَحْیَى بنِ إِبْرَاهِیْمَ الحِمْیَرِیّ، الکُتَامِیّ، المَغْرِبِیّ، الفَاسِی، المَالِکِیّ، المَعْرُوف: بِابْنِ القَطَّان.

سیر اعلام النبلاء،ج22،ص306 ط موسسة الرسالة



عَلیّ بن مُحَمَّد بن عبد الْملک بن مُحَمَّد بن إِبْرَاهِیم أَبُو الْحسن الکُتامی الحِمْیَری المغربی الفاسی الْحَافِظ ابْن الْقطَّان کَانَ من أبْصر النَّاس بصناعة الحَدِیث وأحفظهم لأسماء الرِّجَال وأشدّهم عنایةً بالروایة .....

الوافی بالوفیات،ج22،ص47 ط دار احیاء التراث

کیف وقد قال الامام الحافظ المحقق أبو الحسن علی بن محمد بن عبد الملک بن یحیى بن إبراهیم الحمیری الکتامی الفاسی ابن القطان، فی کتاب " بیان الوهم والایهام الواقعین فی کتاب الاحکام " لعبد الحق - وهو کتاب نفیس جدا، یدل على فرط ذکائه وکثره حفظه ومعرفته.....

الکاشف فی معرفة من له روایة فی الکتب الستة،ج1،ص32و33 ط دار القبلة

علی بن محمد بن عبد الملک الکتامی الحمیری الفاسی، أبو الحسن ابن القطان: من حفاظ الحدیث، ونقدته.

الاعلام للزرکلی،ج4،ص331 ط دار العلم للملایین

صالح بن مهدی المقبلی :

وَهُوَ مِمَّن برع فی جَمِیع عُلُوم الْکتاب وَالسّنة وحقق الاصولین والعربیة والمعانى وَالْبَیَان والْحَدِیث وَالتَّفْسِیر وفَاق فی جَمِیع ذَلِک وَله مؤلفات مقبولة کلهَا عِنْد الْعلمَاء محبوبة إلیهم متنافسون فِیهَا ویحتجون بترجیحاته وَهُوَ حقیق بذلک وَفِی عباراته قُوَّة وفصاحة وسلاسة تعشقها الأسماع وتلتذ بهَا الْقُلُوب .....


البدر الطالع بمحاسن من بعد القرن السابع،ج1،ص288 ط دار المعرفة

 

وَله شُیُوخ أجلاء مِنْهُم القاضی صَالح بن مهدی المقبلی .....

البدر الطالع بمحاسن من بعد القرن السابع،ج1،ص133 ط دار المعرفة

صالح بن مهدی بن علی المقبلی: مجتهد، من أعیان الفقهاء.

الاعلام للزرکلی،ج3،ص197 ط دار العلم للملایین
























موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۵
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter