دارالعلوم زاهدان (زیر نظر مولوی عبد الحمید) : عید نوروز بدعت است و فقهاء و علما در مورد آن احکام تندی را بیان کرده اند و هدیه دادن و تبریک گفتن در آن از اعمال نامناسب است!
دارالعلوم زاهدان (زیر نظر مولوی عبد الحمید) : عید نوروز بدعت است و فقهاء و علما در مورد آن احکام تندی را بیان کرده اند و هدیه دادن و تبریک گفتن در آن از اعمال نامناسب است!
یکی از ویژگی های بارز وهابیون به خصوص در صدور فتاوا،طرد هر گونه عقلانیت و تفکر و منطق است تا جایی که هر چیزی را که مانندش و عینش در صدر اسلام اتفاق نیفتاده باشد را بدعت می خوانند.یکی از این موارد بدعت خواندن برگزاری مراسم عید نوروز است که آن را رسم کفار و مشکرین می خوانند و برگزاری آن را بدعت دانسته و فتوا به عدم جوازش می دهند در حالی که هیچ نشانه ای از کفر و شرک و رسوم باطل در آن نیست و حتی اقامه ی صله ی رحم نیز در آن وجود دارد.
فتاوای وهابیون در این باب بسیار زیاد است اما ما در این جا به ذکر فتوایی از دارالعلوم زاهدان (زیر نظر مولوی عبد الحمید) اکتفا می کنیم.(صدور چنین فتوایی از جانب مرکزی که خود را نماد اهل سنت می داند اما در بسیاری موارد همنوای با وهابیت موضع گیری می کند و نظر می دهد محل تامل است)
تصاویر فتوی :
قَالَ الزُّبَیْرُ بنُ بَکَّارٍ: کَانَ مُعَاوِیَةُ أَوَّلَ مَنِ اتَّخَذَ الدِّیْوَانَ لِلْخَتْمِ، وَأَمَرَ بِالنَّیْرُوْزِ وَالمَهْرَجَانِ .....
سیر اعلام النبلاء،ج3،ص157 ط موسسة الرسالة
ملاحظه می کنید که معاویه هم به نوروز امر کرده و هم به جشن مهرگان ! آیا وهابیون حاضرند تا معاویه را نیز امر کننده ی به بدعت بدانند ؟! (ملاحظه شده که برخی جهال و کم سوادان بر این اشکال می کنند که زبیر بن بکار معاویه را درک نکرده است و این قول او مرسل است اما جهل این عده مانع از آن شده است تا این نکته را بدانند که اولا زبیر بن بکار این مطلب را با صیغه ی جزم گفته است و این امر در نزد او ثابت بوده است و ثانیا این رسم بسیاری از مورخین است که وقتی در صحت مساله ای یقین پیدا می کنند آن را با صیغه ی جزم بیان می کنند و بر همه ی اینها وثاقت و مورد اعتماد بودن زبیر بن بکار در نزد اهل سنت را نیز اضافه کنید – نکته ی مهم این که اگر بنای کار بر این باشد که مخالفین ،مطالب موجود در کتب تاریخی و تفسیر را اینگونه رد کنند چیزی از میراث تفسیری و روایی برایشان باقی نخواهد ماند!)
اکنون برای دانستن نظرات علمای شیعه لینک برخی از اقوال و استفتائات آیت الله مکارم شیرازی را برای مطالعه قرار می دهیم :
http://makarem.ir/lessons/?typeinfo=2&lid=0&mid=78046&catid=20937&start=1&PageIndex=0
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=114945&CatID=-2&GID=-2
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=114939&CatID=-2&GID=-2
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=114749&CatID=-2&GID=-2
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=185273&CatID=-2&GID=-2
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=115039&CatID=-2&GID=-2
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=114947&CatID=-2&GID=-2
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=114946&CatID=-2&GID=-2
به عنوان نمونه آیت الله مکارم شیرازی در یکی از دروس خارج فقهشان در سال 86-87 چنین گفته اند :
در مورد نوروز روایات متعدّدى ذکر شده که اسناد آنها محلّ بحث است ولى نکته این است که ما مجبور نیستیم نوروز را یک روز مذهبى قلمداد کنیم بلکه یک روز ملّى است و اسلام با مناسبت هاى ملّى اگر به صورت معقول انجام شود مشکلى ندارد. عدّه اى از وهابیهاى بى سواد اینها را بدعت مى دانند حتى جشن میلاد پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) را هم بدعت مى دانند و به این اندازه هم عقلشان نمى رسد که بدعت شرعى با بدعت عرفى فرق مى کند و بدعت شرعى آن است که چیزى که از دین نیست جزء دین قرار دهند. هر عادت و رسم عرفى را نمى توان بدعت دانست، چون اگر اینها را بدعت بدانیم آنها خود غرق در بدعتند، به عنوان مثال گلدسته هاى مسجد، نوشتن آیات بر سقف و دیوارهاى مسجدالحرام و مسجد النبى، بلندگوها،... در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) نبود، پس همه اینها بدعت است. اخیراً دسته گلى را که براى عیادت مریض مى برند بدعت مى دانند در حالى که یک رسم عرفى است و کسى آن را به عنوان قانون اسلام نمى داند; اینها با تمام اختراعات مخالف بودند و دوچرخه را مرکب شیطان مى دانستند و در ابتدا سیمهاى تلفن را پاره مى کردند در حالى که امروز غرق در این امور هستند.
نوروز یک رسم عرفى است و فواید بسیارى دارد و به خاطر فواید آن به آن احترام مى گذاریم. یکى از این فواید خانه تکانى و نظافت است. علاوه بر خانه تکانى ظاهرى خانه تکانى باطنى هم صورت مى پذیرد و افراد قلبشان را از کینه ها و حسد خالى مى کنند، علاوه بر این تزاور و دید و بازدید که مورد سفارش اسلام است در این ایّام بیشتر است و دوستان و همسایگان و اقوام همدیگر را زیارت مى کنند. از جمله برنامه هاى پسندیده در این ایّام کمک هایى است که به نام عیدى به نیازمندان مى شود که تمام این امور از مسلّمات اسلام است. از جمله برنامه هاى نیک دیگر در این ایّام این است که همه در هر جا که هستند موقع تحویل سال به خدا توجّه دارند و دعا مى خوانند. تمام این امور پسندیده است و به همین جهت ما اصرار داریم که این رسوم و عادات محفوظ بماند. البته در کنار هر کار خوب افراط و تفریط و خرافات هم هست، مثلاً چشم و هم چشمى و نمایش تزئینات خوب نیست و دلیلى ندارد که تشریفات و تجمّلات را به رخ هم بکشند بلکه باید این مراسم ساده و توأم با محبّت برگزار شود و یا مسائل خطرناکى مانند چهارشنبه سورى که بسیار خسارت و خطر به دنبال دارد و انسان عاقل باید از آن بپرهیزد.
امیدوارم همه به هم محبّت کنند و محرومان و بستگان خود را فراموش نکنند و کدورتها را فراموش کنند و اگر به یکدیگر رحم کنیم، خدا هم به ما رحم مى کند. امیدوارم که سال جدید سال خوبى براى تمام مسلمین جهان باشد.