تهمت زنا به همسران انبیاء از جانب برخی علمای اهل سنت (4)
شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۳۱ ب.ظ
در قسمت های قبلی اقوال برخی علمای اهل سنت مبنی بر اینکه پسر حضرت نوح (ع) حاصل زنا بوده است را مشاهده نمودید.در این قسمت سعی داریم تا تصریحات برخی علمای اهل سنت بر این اقوال و همچنین چند قول جدید را برای شما بیان کنیم.
تصریح ماوردی بر اینکه حسن بصری و مجاهد پسر نوح را زنازاده می دانند :
قوله عز وجل: {قال یا نوح إنه لیس من أهلک} فیه ثلاثة أقاویل: أحدها: أنه ولد على فراشه ولم یکن ابنه وکان لغیره رشدة , قاله الحسن ومجاهد.
النکت و العیون (تفسیر الماوردی) ، ج2،ص475 ط دار الکتب العلمیة
در مورد آیه ی {قال یا نوح انه لیس من اهلک} سه قول وجود دارد : یکی از آن ها این است که او {پسر نوح} در غیابش متولد شده بود و زنازاده بود.حسن بصری و مجاهد اینطور گفته اند.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
اما با یکدیگر ببینیم که ماوردی کیست و چه جایگاهی دارد؟ :
أقضى فضاة عصره. من المعلماء الباحثین، أصحاب التصانیف الکثیرة النافعة.
الاعلام للزرکلی،ج4،ص327 ط دار العلم للملایین
توانمند ترین افراد در قضاوت در عصر خویش،از علماء محقق،صاحب تالیفات و تصانیف فراوان و سودمند.
تصریح قرطبی بر اینکه حسن بصری،مجاهد و ابن جریج پسر نوح را زنازاده می دانند :
وَقَالَ الْحَسَنُ: مَعْنَى عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ أَنَّهُ وُلِدَ عَلَى فِرَاشِهِ وَلَمْ یَکُنِ ابْنَهُ. وکان لغیر رشدة، وقال أَیْضًا مُجَاهِدٌ.
وقال أَیْضًا مُجَاهِدٌ. قَالَ قَتَادَةُ سَأَلْتُ الْحَسَنَ عَنْهُ فَقَالَ: وَاللَّهِ مَا کَانَ ابْنَهُ، قُلْتُ إِنَّ اللَّهَ أَخْبَرَ عَنْ نُوحٍ أَنَّهُ قَالَ:" إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی" فَقَالَ: لَمْ یَقُلْ مِنِّی، وَهَذِهِ إِشَارَةٌ إِلَى أَنَّهُ کَانَ ابْنَ امْرَأَتِهِ مِنْ زَوْجٍ آخَرَ، فَقُلْتُ لَهُ: إِنَّ اللَّهَ حَکَى عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ:" إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی"" وَنادى نُوحٌ ابْنَهُ" وَلَا یَخْتَلِفُ أَهْلُ الْکِتَابَیْنِ أَنَّهُ ابْنُهُ، فَقَالَ الْحَسَنُ: وَمَنْ یَأْخُذُ دِینَهُ عَنْ أَهْلِ الْکِتَابِ! إِنَّهُمْ یَکْذِبُونَ. وَقَرَأَ:" فَخانَتاهُما " .
وَقَالَ ابْنُ جُرَیْجٍ: نَادَاهُ وَهُوَ یَحْسَبُ أَنَّهُ ابْنُهُ، وَکَانَ وُلِدَ عَلَى فِرَاشِهِ، وَکَانَتِ امْرَأَتُهُ خَانَتْهُ فِیهِ، وَلِهَذَا قَالَ:" فَخانَتاهُما " .
تفسیر القرطبی،ج9،ص46 ط دار عالم الکتب
حسن بصری گفته است : معنی " عمل غیر صالح " این است که پسر نوح در غیاب او متولد شده است و پسرش نبود و زنازاده بود و همچنین مجاهد اینگونه گفته است.
همچنین مجاهد گفته است که قتادة از حسن در مورد این آیه سوال کرده و حسن بصری گفته است : به خدا سوگند او پسرش نبود.گفتم خدا در قرآن به نوح خبر داده و گفته است که : " ان ابنی من اهلی " گفت : نگفته است " منی " و این اشاره به آن دارد که فرزند همسرش از شوهر دیگری بوده است!!! به او گفتم : خداوند در مورد او گفته است : :ان ابنی من اهلی" " و نادی نوح ابنه " و اهل کتاب در این اختلافی ندارند که او پسرش بوده است.حسن بصری گفت : چه کسی دینش را از اهل کتاب می گیرد؟! آن ها دروغ می گویند!!! و این آیه را خواند : " فخانتاهما " { آن دو (زن نوح و زن لوط) خیانت کردند}
و ابن جریج گفته است : حضرت نوح پسرش را صدا می زد در حالی که گمان می کرد او پسرش است در حالی که در غیابش متولد شده بود و همسرش به او خیانت کرده بود و به همین دلیل گفته شده : " فخانتاهما " .
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
جایگاه قرطبی نیز در بین علمای اهل سنت واضح است :
مُحَمَّد بْن أَحْمَد بن أبی بکر بن فَرْح، الإِمَام، العلّامة، أبو عَبْد اللّه الأَنْصَارِیّ، الخَزْرجَیّ، القُرْطُبیّ : إمام متفنّن متبحِّر فِی العلم، له تصانیف مفیده تدلّ على کثرة اطّلاعه.
تاریخ الاسلام،ج15،ص229 ط دار الغرب الاسلامی
محمد بن احمد بن ابی بکر بن فرح،امام،علامه،ابو عبدالله انصاری،خزرجی،قرطبی : امام و صاحب فن و متبحر در علم،تصانیف متعددی دارد که نشان دهنده ی آگاهی بالای اوست.
ابن جزی کلبی : زمخشری پسر نوح را زنا زاده می داند!!! :
ابن جزی کلبی،یکی از علمای بزرگ اهل سنت،در کتاب خود می گوید که زمخشری معتقد است پسر نوح زنازاده است و سپس قول زمخشری را رد می کند (البته ما چنین قولی از جانب زمخشری نیافتیم و مسولیت آن با ابن جزی است!) :
وقال الزمخشری لم یکن ابنه ولکنه خانته أمه وکان لغیر رشده وهذا ضعیف لأن الأنبیاء علیهم السلام قد عصمهم الله من أن تزنی نساؤهم ...
التسهیل لعلوم التنزیل لابن جزی،ج1،ص398 ط دار الکتب العلمیة
و زمخشری گفته است که پسرش نبود و مادرش به او خیانت کرد و {پسر نوح} زنازاده بود ولی این قول ضعیف است زیرا خداوند انبیاء علیهم السلام را از این معصوم داشته که زنانشان زنا کنند.
دقت کنید که ابن جزی استدلال زمخشری را رد می کند و نه انتساب این قول به زمخشری را.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
مُحَمَّد بْن أَحْمَد بن أبی بکر بن فَرْح، الإِمَام، العلّامة، أبو عَبْد اللّه الأَنْصَارِیّ، الخَزْرجَیّ، القُرْطُبیّ : إمام متفنّن متبحِّر فِی العلم، له تصانیف مفیده تدلّ على کثرة اطّلاعه.
تاریخ الاسلام،ج15،ص229 ط دار الغرب الاسلامی
محمد بن احمد بن ابی بکر بن فرح،امام،علامه،ابو عبدالله انصاری،خزرجی،قرطبی : امام و صاحب فن و متبحر در علم،تصانیف متعددی دارد که نشان دهنده ی آگاهی بالای اوست.
ابن جزی کلبی : زمخشری پسر نوح را زنا زاده می داند!!! :
ابن جزی کلبی،یکی از علمای بزرگ اهل سنت،در کتاب خود می گوید که زمخشری معتقد است پسر نوح زنازاده است و سپس قول زمخشری را رد می کند (البته ما چنین قولی از جانب زمخشری نیافتیم و مسولیت آن با ابن جزی است!) :
وقال الزمخشری لم یکن ابنه ولکنه خانته أمه وکان لغیر رشده وهذا ضعیف لأن الأنبیاء علیهم السلام قد عصمهم الله من أن تزنی نساؤهم ...
التسهیل لعلوم التنزیل لابن جزی،ج1،ص398 ط دار الکتب العلمیة
و زمخشری گفته است که پسرش نبود و مادرش به او خیانت کرد و {پسر نوح} زنازاده بود ولی این قول ضعیف است زیرا خداوند انبیاء علیهم السلام را از این معصوم داشته که زنانشان زنا کنند.
دقت کنید که ابن جزی استدلال زمخشری را رد می کند و نه انتساب این قول به زمخشری را.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
زمخشری :
محمود بن عمر بن محمد بن أحمد الخوارزمی الزمخشریّ، جار الله، أبو القاسم: من أئمة العلم بالدین والتفسیر واللغة والآداب.
الاعلام للزرکلی،ج7،ص178 ط دار العلم للملایین
ابن جزی کلبی :
محمد بن أحمد بن محمد بن عبد الله، ابن جزی الکلبی، أبو القاسم: فقیه من العلماء بالأصول واللغة.
الاعلام للزرکلی،ج5،ص325 ط دار العلم للملایین
تصریح ابو الحسن واحدی بر اینکه حسن بصری و شعبی { و ابن جریج } پسر نوح را زنازاده می دانسته اند :
ابو الحسن واحدی در " التفسیر البسیط " می نویسد :
وذهب جماعة إلى أنه ولد على فراش نوح، وکان ولد خبثه، وکان یظن نوح أنه ابنه، حتى أخبره الله تعالى أنه لیس ابنه، بقوله: {إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ}، وهذا قول ابن جریر (1)، والحسن (2)، قال الحسن: إن امرأته فجرت
وقال الشعبی (3): لم یکن ابنه، إن امرأته خانته، واحتج هؤلاء بقوله تعالى: {فَخَانتاهُمَا}.
التفسیر البسیط،ج11،ص436 ط عمادة البحث العلمی
و گروهی بر این عقیده هستند که او در غیاب حضرت نوح متولد شده و زنازاده بوده است و نوح گمان می کرده که که او پسرش است تا جایی که خدا به او را با خبر ساخت با این آیه : " انه لیس من اهلک " و این قول ابن جریر { البته منظور ابو الحسن واحدی همانطور که محقق کتاب هم اشاره کرده به احتمال زیاد ابن جریج است} و حسن بصری که گفته همسر نوح مرتکب گناه شد و شعبی است که گفته : پسرش نبود،زن نوح به او خیانت کرد و این افراد به این آیه استدلال کرده اند : " فخانتاهما " .
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
محمود بن عمر بن محمد بن أحمد الخوارزمی الزمخشریّ، جار الله، أبو القاسم: من أئمة العلم بالدین والتفسیر واللغة والآداب.
الاعلام للزرکلی،ج7،ص178 ط دار العلم للملایین
ابن جزی کلبی :
محمد بن أحمد بن محمد بن عبد الله، ابن جزی الکلبی، أبو القاسم: فقیه من العلماء بالأصول واللغة.
الاعلام للزرکلی،ج5،ص325 ط دار العلم للملایین
تصریح ابو الحسن واحدی بر اینکه حسن بصری و شعبی { و ابن جریج } پسر نوح را زنازاده می دانسته اند :
ابو الحسن واحدی در " التفسیر البسیط " می نویسد :
وذهب جماعة إلى أنه ولد على فراش نوح، وکان ولد خبثه، وکان یظن نوح أنه ابنه، حتى أخبره الله تعالى أنه لیس ابنه، بقوله: {إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ}، وهذا قول ابن جریر (1)، والحسن (2)، قال الحسن: إن امرأته فجرت
وقال الشعبی (3): لم یکن ابنه، إن امرأته خانته، واحتج هؤلاء بقوله تعالى: {فَخَانتاهُمَا}.
التفسیر البسیط،ج11،ص436 ط عمادة البحث العلمی
و گروهی بر این عقیده هستند که او در غیاب حضرت نوح متولد شده و زنازاده بوده است و نوح گمان می کرده که که او پسرش است تا جایی که خدا به او را با خبر ساخت با این آیه : " انه لیس من اهلک " و این قول ابن جریر { البته منظور ابو الحسن واحدی همانطور که محقق کتاب هم اشاره کرده به احتمال زیاد ابن جریج است} و حسن بصری که گفته همسر نوح مرتکب گناه شد و شعبی است که گفته : پسرش نبود،زن نوح به او خیانت کرد و این افراد به این آیه استدلال کرده اند : " فخانتاهما " .
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
ابو الحسن واحدی :
علی بن أحمد بن محمد بن علی بن مَتُّویة، أبو الحسن الواحدی: مفسر، عالم بالأدب، نعته الذهبی بإمام علماء التأویل.
الاعلام للزرکلی،ج4،ص255 ط دار العلم للملایین
علی بن احمد بن محمد بن علی بن متویة،ابو الحسن الواحدی : مفسر و عالم در علوم ادبی،ذهبی او را به امام عالمان تاویل وصف کرده است.
ثابت بن الحجاج الکلابى،راوی حدیث اهل سنت و تابعی، پسر نوح را زنازاده می داند :
حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَرَفَةَ، ثنا عَلِیُّ بْنُ ثَابِتٍ الْجَزَرِیُّ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بُرْقَانَ، عَنْ ثَابِتِ بْنِ الْحَجَّاجِ الْکِلابِیُّ، فِی قَوْلِ اللَّهِ: " وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ " قَالَ:"وُلِدَ عَلَى فِرَاشِهِ " .
تفسیر ابن ابی حاتم،ج6،ص2034 ط مکتبة نزار مصطفی الباز
ثابت بن الحجاج الکلابی در مورد آیه ی " و نادی نوح ابنه " گفته است : در غیاب نوح متولد شده بود.
ثابت بن الحجاج الکلابی،از تابعین بوده و در سنن ابی داود نیز روایت دارد و ابو داود و ابن حجر و ابن حبان و محمد بن سعد او را ثقه می دانند و ذهبی هم او را توثیق کرده است.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
علی بن أحمد بن محمد بن علی بن مَتُّویة، أبو الحسن الواحدی: مفسر، عالم بالأدب، نعته الذهبی بإمام علماء التأویل.
الاعلام للزرکلی،ج4،ص255 ط دار العلم للملایین
علی بن احمد بن محمد بن علی بن متویة،ابو الحسن الواحدی : مفسر و عالم در علوم ادبی،ذهبی او را به امام عالمان تاویل وصف کرده است.
ثابت بن الحجاج الکلابى،راوی حدیث اهل سنت و تابعی، پسر نوح را زنازاده می داند :
حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَرَفَةَ، ثنا عَلِیُّ بْنُ ثَابِتٍ الْجَزَرِیُّ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بُرْقَانَ، عَنْ ثَابِتِ بْنِ الْحَجَّاجِ الْکِلابِیُّ، فِی قَوْلِ اللَّهِ: " وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ " قَالَ:"وُلِدَ عَلَى فِرَاشِهِ " .
تفسیر ابن ابی حاتم،ج6،ص2034 ط مکتبة نزار مصطفی الباز
ثابت بن الحجاج الکلابی در مورد آیه ی " و نادی نوح ابنه " گفته است : در غیاب نوح متولد شده بود.
ثابت بن الحجاج الکلابی،از تابعین بوده و در سنن ابی داود نیز روایت دارد و ابو داود و ابن حجر و ابن حبان و محمد بن سعد او را ثقه می دانند و ذهبی هم او را توثیق کرده است.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
البانی و محمد ناصر الترمانینی (شاگرد البانی) : همسران انبیا و پیامبر (ص) مصون از فاحشه و زنا نیستند!!! :
البانی و محمد ناصر الترمانینی (از شاگردان البانی) از جمله ی افرادی هستند که معتقدند همسران انبیاء و پیامبر (ص) مصون از زنا و فاحشه نیستند واین امر تا جایی پیش رفت که موجب جنجال و اختلاف شد و محمد نسیب الرفاعی که او نیز یکی از شاگردان البانی است،کتابی در رد این عقیده ی محمد ناصر الترمانینی و البانی نوشت.
البانی در کتاب " سلسلة الصحیحة " خویش بعد از حدیثی که در صحیح بخاری نیز ذکر شده و در آن حتی خود پیامبر هم به عائشة طبق نقل اهل سنت شک کرده بوده و یک ماه از او دوری کرده، بر این تصریح دارد که همسران انبیاء و پیامبر(ص) مصون از زنا و فاحشه نیستند :
وإن کان وقوع ذلک ممکنا من الناحیة النظریة لعدم وجود نص باستحالة ذلک منهن ...
سلسلة الاحادیث الصحیحة،ج6،ص27 ط مکتبة المعارف
هر چند وقوع آن { زنا } از بعد نظری ممکن است زیرا نصی در رد آن از زنان پیامبر وجود ندارد.
جالب آن که البانی در ادامه می گوید به همین دلیل بوده که خود پیامبر هم شک کرده است و تا نزول وحی صبر کرده است!
همچنین در ادامه ی این داستان می نویسد :
ففیه إشعار قوی بأن الأمر فی حد نفسه ممکن الوقوع ...
سلسلة الاحادیث الصحیحة،ج6،ص27 ط مکتبة المعارف
در این امر ( صبر پیامبر تا نزول وحی و اینکه خود پیامبر هم شک کرده است ) دلیلی است قوی بر اینکه وقوع زنا از جانب همسران پیامبر فی نفسه ممکن است.
جالب آن که البانی در ادامه فرار به جلو کرده و می گوید قول من با قول ابن کثیر که می گوید همسران انبیاء از زنا معصوم هستند تضادی ندارد!!!
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
البانی و محمد ناصر الترمانینی (از شاگردان البانی) از جمله ی افرادی هستند که معتقدند همسران انبیاء و پیامبر (ص) مصون از زنا و فاحشه نیستند واین امر تا جایی پیش رفت که موجب جنجال و اختلاف شد و محمد نسیب الرفاعی که او نیز یکی از شاگردان البانی است،کتابی در رد این عقیده ی محمد ناصر الترمانینی و البانی نوشت.
البانی در کتاب " سلسلة الصحیحة " خویش بعد از حدیثی که در صحیح بخاری نیز ذکر شده و در آن حتی خود پیامبر هم به عائشة طبق نقل اهل سنت شک کرده بوده و یک ماه از او دوری کرده، بر این تصریح دارد که همسران انبیاء و پیامبر(ص) مصون از زنا و فاحشه نیستند :
وإن کان وقوع ذلک ممکنا من الناحیة النظریة لعدم وجود نص باستحالة ذلک منهن ...
سلسلة الاحادیث الصحیحة،ج6،ص27 ط مکتبة المعارف
هر چند وقوع آن { زنا } از بعد نظری ممکن است زیرا نصی در رد آن از زنان پیامبر وجود ندارد.
جالب آن که البانی در ادامه می گوید به همین دلیل بوده که خود پیامبر هم شک کرده است و تا نزول وحی صبر کرده است!
همچنین در ادامه ی این داستان می نویسد :
ففیه إشعار قوی بأن الأمر فی حد نفسه ممکن الوقوع ...
سلسلة الاحادیث الصحیحة،ج6،ص27 ط مکتبة المعارف
در این امر ( صبر پیامبر تا نزول وحی و اینکه خود پیامبر هم شک کرده است ) دلیلی است قوی بر اینکه وقوع زنا از جانب همسران پیامبر فی نفسه ممکن است.
جالب آن که البانی در ادامه فرار به جلو کرده و می گوید قول من با قول ابن کثیر که می گوید همسران انبیاء از زنا معصوم هستند تضادی ندارد!!!
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
این اعلام موضع البانی به قدری تند و ناخوشایند بود که محمد نسیب الرفاعی (از شاگردان البانی) در رد این ادعا از جانب محمد ناصر الترمانینی (از شاگردان البانی که او هم اعتقادی مانند البانی در این زمینه داشت) و البانی اقدام به نوشتن کتابی با نام " نوال المنی فی اثبات عصمة امهات و زوجات الانبیاء من الزنی " کرد و در این کتاب شدیدا اقوال ترمانینی را رد می کند.
او صریحا در این کتاب می نویسد که محمد ناصر الترمانینی گفته همسر نبی می تواند فاحشة باشد! (العیاذ بالله) :
فقلت : هل یمکن فی نظرک أن یکون الرسول زوج قحبة ... ؟ قال نعم ممکن !!! وما المانع ...؟
نوال المنی،ص69
گفتم آیا در نظرت همسر پیامبر می تواند فاحشة باشد؟ گفت بله ممکن است!!! چه مانعی دارد؟!
أما سمعت محمد ناصر الترمانینی قال : ممکن أن یکون الرسول زوج قحبة ...
نوال المنی،ص69
اما شنیدم که محمد ناصر الترمانینی گفت ممکن است همسر پیامبر فاحشة باشد ... { العیاذ بالله }
جالب است بدانید که حسن سقاف،عالم مشهور سنی، نیز به این اعتقاد البانی اشاره کرده است :
الالبانی یقول بان امهات المومنین و زوجات الانبیاء غیر محفوظات من الزنا و الفاحشة ...
البشارة و الاتحاف،ص64
البانی می گوید که امهات المومنین و همسران انبیاء محفوظ از زنا و فاحشه نیستند ...
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
او صریحا در این کتاب می نویسد که محمد ناصر الترمانینی گفته همسر نبی می تواند فاحشة باشد! (العیاذ بالله) :
فقلت : هل یمکن فی نظرک أن یکون الرسول زوج قحبة ... ؟ قال نعم ممکن !!! وما المانع ...؟
نوال المنی،ص69
گفتم آیا در نظرت همسر پیامبر می تواند فاحشة باشد؟ گفت بله ممکن است!!! چه مانعی دارد؟!
أما سمعت محمد ناصر الترمانینی قال : ممکن أن یکون الرسول زوج قحبة ...
نوال المنی،ص69
اما شنیدم که محمد ناصر الترمانینی گفت ممکن است همسر پیامبر فاحشة باشد ... { العیاذ بالله }
جالب است بدانید که حسن سقاف،عالم مشهور سنی، نیز به این اعتقاد البانی اشاره کرده است :
الالبانی یقول بان امهات المومنین و زوجات الانبیاء غیر محفوظات من الزنا و الفاحشة ...
البشارة و الاتحاف،ص64
البانی می گوید که امهات المومنین و همسران انبیاء محفوظ از زنا و فاحشه نیستند ...
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
جالب تر آن که این موضوع حتی امروزه هم مورد اختلاف برخی از اهل سنت با وهابیون است که برای مثال می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :
http://al7ewar.net/forum/showthread.php?17356-%C7%E1%CB%E3%D1-%C7%E1%CF%C7%E4%ED-%DD%ED-%CA%C8%D1%C6%C9-%C7%E1%D4%ED%CE-%C7%E1%C7%E1%C8%C7%E4%ED
محققین کتاب تفسیر فخر رازی و نسبت ناروا به زنان حضرت نوح و لوط :
فخر رازی از جمله ی علمایی است که نسبت فحشا به زنان پیامبران را کاملا مردود می داند اما ظاهرا محققین کتابش نظر دیگری دارند! و در پاورقی می نویسند :
لعل امرأتی نوح ولوط علیهما السلام کانتا کذلک ومما یدل علیه وصف اللَّه تعالى لهما بالخیانة ومن معانی الخیانة هذا المعنى فلا یجوز العدول عن المعنى الظاهر إلى غیره بدون حاجة.
تفسیر الرازی ( مفاتیح الغیب او التفسیر الکبیر )،ج23،ص337 ط دار احیاء التراث العربی
شاید زن نوح و لوط اینچنین بوده اند ( یعنی مرتکب فحشاء شده اند ) و آنچه که بر این امر دلالت می کند این که خدا از کار آن دو وصف به خیانت می کند و یکی از معانی خیانت هم همین است و جایز نیست که از معنی ظاهر بدون نیاز و دلیل به غیر از آن عدول کنیم!
آلوسی سلفی در مورد کسانی که حکم به زنا در مورد ازواج انبیاء می دهند چه می گوید؟ :
آلوسی سلفی با لحنی تند خطاب به کسی که نسبت زنا به زن نوح و یا سایر انبیا بدهد می نویسد :
ونقل ابن عطیة عن بعض تفسیرها بالکفر والزنا وغیره ولعمری لا یکاد یقول بذلک إلا ابن زنا ...
تفسیر الآلوسی (روح المعانی)،ج27،ص272 ط موسسة الرسالة
و ابن عطیة از برخی نقل کرده که تفسیر آن { منظور " فخانتا " است } کفر و زنا و ... است،به جان خودم سوگند چنین حرفی را فقط زنازاده می زند!!! { نزدیک است که زنازاده چنین حرفی بزند }
ملاحظه می فرمایید که جناب آلوسی با چنین لحن تندی نسبت به کسانی که فرزند حضرت نوح را زنازاده دانسته اند خطاب می کند!
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
http://al7ewar.net/forum/showthread.php?17356-%C7%E1%CB%E3%D1-%C7%E1%CF%C7%E4%ED-%DD%ED-%CA%C8%D1%C6%C9-%C7%E1%D4%ED%CE-%C7%E1%C7%E1%C8%C7%E4%ED
محققین کتاب تفسیر فخر رازی و نسبت ناروا به زنان حضرت نوح و لوط :
فخر رازی از جمله ی علمایی است که نسبت فحشا به زنان پیامبران را کاملا مردود می داند اما ظاهرا محققین کتابش نظر دیگری دارند! و در پاورقی می نویسند :
لعل امرأتی نوح ولوط علیهما السلام کانتا کذلک ومما یدل علیه وصف اللَّه تعالى لهما بالخیانة ومن معانی الخیانة هذا المعنى فلا یجوز العدول عن المعنى الظاهر إلى غیره بدون حاجة.
تفسیر الرازی ( مفاتیح الغیب او التفسیر الکبیر )،ج23،ص337 ط دار احیاء التراث العربی
شاید زن نوح و لوط اینچنین بوده اند ( یعنی مرتکب فحشاء شده اند ) و آنچه که بر این امر دلالت می کند این که خدا از کار آن دو وصف به خیانت می کند و یکی از معانی خیانت هم همین است و جایز نیست که از معنی ظاهر بدون نیاز و دلیل به غیر از آن عدول کنیم!
آلوسی سلفی در مورد کسانی که حکم به زنا در مورد ازواج انبیاء می دهند چه می گوید؟ :
آلوسی سلفی با لحنی تند خطاب به کسی که نسبت زنا به زن نوح و یا سایر انبیا بدهد می نویسد :
ونقل ابن عطیة عن بعض تفسیرها بالکفر والزنا وغیره ولعمری لا یکاد یقول بذلک إلا ابن زنا ...
تفسیر الآلوسی (روح المعانی)،ج27،ص272 ط موسسة الرسالة
و ابن عطیة از برخی نقل کرده که تفسیر آن { منظور " فخانتا " است } کفر و زنا و ... است،به جان خودم سوگند چنین حرفی را فقط زنازاده می زند!!! { نزدیک است که زنازاده چنین حرفی بزند }
ملاحظه می فرمایید که جناب آلوسی با چنین لحن تندی نسبت به کسانی که فرزند حضرت نوح را زنازاده دانسته اند خطاب می کند!
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
نتایج :
1. جمهور علمای اهل سنت و تمامی علمای شیعه معتقدند که همسران تمامی انبیاء مصون از زنا و فحشائ هستند ولی برخی از علمای مشهور و بزرگ اهل سنت نظری مخالف این داشته اند.
2. افرادی همچون حسن بصری،مجاهد،شعبی،ابن جریج،عبید بن عمیر،ابن سیرین و ثابت بن الحجاج (از تابعین و روات حدیث) به گواهی خود علمای اهل سنت قائل به این بوده اند که پسر حضرت نوح (ع) زنازاده بوده است.
3. البانی،بخاری دوران وهابیون، معتقد است که همسران انبیاء و همسران پیامبر (ص) مصون از زنا نیستند و نصی بر این امر نیست.علامه حسن سقاف نیز به این ام اشاره کرده است.
4. محمد ناصر الترمانینی از شاگردان البانی است که معتقد بوده همسر یک پیامبر حتی می تواند فاحشه باشد (العیاذ بالله) و محمد نسیب الرفاعی از شاگردان البانی کتاب " نوال المنی " را در رد افکار ترمانینی ( و البانی ) نوشت.
1. جمهور علمای اهل سنت و تمامی علمای شیعه معتقدند که همسران تمامی انبیاء مصون از زنا و فحشائ هستند ولی برخی از علمای مشهور و بزرگ اهل سنت نظری مخالف این داشته اند.
2. افرادی همچون حسن بصری،مجاهد،شعبی،ابن جریج،عبید بن عمیر،ابن سیرین و ثابت بن الحجاج (از تابعین و روات حدیث) به گواهی خود علمای اهل سنت قائل به این بوده اند که پسر حضرت نوح (ع) زنازاده بوده است.
3. البانی،بخاری دوران وهابیون، معتقد است که همسران انبیاء و همسران پیامبر (ص) مصون از زنا نیستند و نصی بر این امر نیست.علامه حسن سقاف نیز به این ام اشاره کرده است.
4. محمد ناصر الترمانینی از شاگردان البانی است که معتقد بوده همسر یک پیامبر حتی می تواند فاحشه باشد (العیاذ بالله) و محمد نسیب الرفاعی از شاگردان البانی کتاب " نوال المنی " را در رد افکار ترمانینی ( و البانی ) نوشت.
پایان
سپیدارم...
مطالبت عالیه,دوست دارم ک اونا رو دوستامم بخونن و لایک و نشرش کنند...خوشحال میشم بیایی جامعه مجازی فیس کمپ (دارای مجوز از وزارت ارشاد)
*راستی,میتونی با یه تنظیم ساده ,تبلیغ وبلاگتم بجای حق امضات بزاری...
Facecamp.ir
و یا campchat.ir
اینم لینک شخصیمه(خوشحال میشم از این طریق عضو بشی):
http://facecamp.ir/signup/invited:cecca6029a01c83a75ead54899a535d7
فدامدات