حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

نفی نبوت زرتشت از سوی امام صادق علیه السلام


یکی از مواردی که حتی خود بزرگان و موبدان زرتشتی نیز امروزه بر سر آن اختلافاتی دارند، مساله نبوت زرتشت است. گرچه غالبا وی را پیامبری از پیامبران الهی می‌دانند و در بین عوام نیز چنین جا افتاده است، اما با مراجعه به روایات اهل‌بیت علیهم السلام درمی‌یابیم که پیامبر الهی مبعوث شده بر قوم مجوس شخصی دیگر بوده و زرتشت تنها یک مدعی دروغین پیامبری بوده است.


در بخشی از روایتی از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است:


قال فأخبرنی عن المجوس أ فبعث الله إلیهم نبیا فإنی أجد لهم کتبا محکمة و مواعظ بلیغة و أمثالا شافیة یقرون بالثواب و العقاب و لهم شرائع یعملون بها قال ع ما من أمة إلا خلا فیها نذیر- و قد بعث إلیهم نبی بکتاب من عند الله فأنکروه و جحدوا کتابه قال و من هو؟ فإن الناس یزعمون أنه خالد بن سنان قال ع إن خالدا کان عربیا بدویا ما کان نبیا و إنما ذلک شی‏ء یقوله الناس قال أ فزردشت؟ قال إن زردشت أتاهم بزمزمة و ادعى النبوة فآمن منهم قوم و جحده قوم فأخرجوه فأکلته السباع فی بریة من الأرض‏  ...


الطبرسی، أبی منصور أحمد بن علی بن أبی طالب (المتوفی 548هـ)، الاحتجاج، ج2، ص236، تحقیق: ابراهیم البهادری/محمد‌هادی به، الناشر: دار الأسوة.


فرد زندیق به امام صادق علیه السلام گفت: از طایفه مجوس به من خبر بده که آیا الله تبارک و تعالى براى ایشان نبى یا رسول مبعوث و مرسل گردانید یا نه؟ من کتاب‌های محکم و مواعظ بلیغ و امثال شافی در نزدشان یافته‌ام. ایشان به پاداش و عقاب معتقدند و شریعت‌هایی دارند که بدان عمل می‌کنند. امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ امتی نیست مگر آن که نذیر (هشدار دهنده: نبی و رسول) دارد. پیامبری با کتاب خداوند از جانب خدا به سوی این قوم فرستاده شد اما او و کتابش را انکار کردند. زندیق گفت: آن پیامبر کیست؟ مردم گمان می‌کنند او خالد بن سنان است. امام صادق علیه السلام فرمودند: خالد یک عرب صحرا نشین بود و نبی نبود و ادعای نبوت او چیزی است که مردم می‌گویند. زندیق گفت: آیا آن پیامبر زرتشت بود؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: زرتشت با گروهی به نزد ایشان آمد (یا: زرتشت با صدایی نا مفهوم به نزد ایشان آمد) و ادعای پیامبری کرد و گروهی به او ایمان آوردند و گروهی هم او را نپذیرفتند و اخراجش کردند و حیوانات درنده او را در بیابان خوردند ...


دو نکته مهم و قابل توجه در راستای نفی نبوت زرتشت در این روایت وجود دارد:


الف) امام صادق علیه السلام صراحتا فرموده‌اند که زرتشت «ادعای پیامبری» کرده است که این نشان می‌دهد وی تنها یک مدعی دروغین بوده است.


ب) در ادامه امام صادق علیه السلام فرموده‌اند که نهایتا زرتشت در بیابان خوراک حیوانات درنده شد. بر اساس عقیده شیعه امامیه که برخی در مورد آن ادعای اجماع را نیز طرح کرده‌اند، گوشت بدن انبیاء و اوصیاء الهی بر حیوانات حرام است و امکان ندارد که خوراک آنان شود. از این جهت نیز نبوت زرتشت منتفی می‌گردد.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter