تهمت زنا به همسران انبیاء از جانب برخی علمای اهل سنت (3)
شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۸ ب.ظ
در دو قسمت قبلی اثبات نمودیم که حسن بصری معتقد بوده است که فرزند حضرت نوح حاصل زنا بوده و فرزند خود حضرت نوح علیه السلام نبوده است.البته این که برخی از علمای اهل سنت قائل به زنا زاده بودن پسر حضرت نوح (ع) هستند،امری است قطعی و ثابت تا جایی که طبری در تفسیرش می نویسد :
وَاخْتَلَفَ أَهْلُ التَّأْوِیلِ فِی مَعْنَى قَوْلِهِ: {لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ} [هود: 46] فَقَالَ بَعْضُهُمْ: مَعْنَاهُ: لَیْسَ مِنْ وَلَدِکَ هُوَ مِنْ غَیْرِکَ. وَقَالُوا: کَانَ ذَلِکَ مِنْ حِنْثٍ.
تفسیر الطبری،ج12،ص425 ط دار هجر
اهل تاویل در معنای آیه ی " لیس من اهلک " اختلاف کرده اند.بعضی از آن ها گفته اند : معنایش این است که فرزند تو نیست و از غیر توست.{ یعنی پدر او کسی دیگر است } و گفتند : او زنا زاده بوده است.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
آری! برخی از اهل تاویل از علمای اهل سنت معتقد بوده اند که پسر حضرت نوح زنازاده بوده است!
امام و شیخ تفسیر و قرائت اهل سنت و زنا زاده دانستن پسر حضرت نوح (ع) :
مجاهد بن جبر،از مفسرین مشهور و بزرگ اهل سنت است که معتقد بوده پسر حضرت نوح زنازاده بوده است! :
حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عِیسَى ، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجِیحٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ : {فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ} قَالَ : تَبَیَّنَ لِنُوحٍ أَنَّهُ لَیْسَ بِابْنِهِ.
تفسیر الطبری،ج12؛ص427 ط دار هجر
ابن ابی نجیح از مجاهد نقل می کند که مجاهد در مورد آیه ی " فلا تسالن ما لیس لک به علم " گفت که خدا برای نوح تبیین کرد که فرزندش پسر او نیست.
حَدَّثَنِی الْمُثَنَّى ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو حُذَیْفَةَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا شِبْلٌ ، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجِیحٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ : {فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ} قَالَ : بَیَّنَ اللَّهُ لِنُوحٍ أَنَّهُ لَیْسَ بِابْنِهِ.
تفسیر الطبری،ج12،ص427 ط دار هجر
حَدَّثَنِی الْمُثَنَّى ، قَالَ حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ ، عَنْ وَرْقَاءَ ، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجِیحٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ مِثْلَهُ.
تفسیر الطبری،ج12،ص427 ط دار هجر
تفسیر الطبری،ج12،ص428 ط دار هجر
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
ملاحظه می فرمایید که طبری سه روایت نقل می کند که در آن ها مجاهد معتقد است که پسر حضرت نوح،فرزند واقعی او نبوده است!
حال با یکدیگر جایگاه مجاهد را ببینیم :
الإِمَامُ، شَیْخُ القُرَّاءِ وَالمُفَسِّرِیْنَ ...
سیر اعلام النبلاء،ج8،ص6 ط موسسة الرسالة
ابن جریج و پیروی از نظر مجاهد و زنازاده دانستن پسر حضرت نوح! :
ابن جریج که یکی دیگر از علمای بزرگ و مشهور اهل سنت است نیز معتقد بوده که پسر حضرت نوح (ع) به واقع پسر او نبوده است! :
حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ ، قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ ، قَالَ : ثَنِی حَجَّاجٌ ، عَنِ ابْنِ جُرَیْجٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ ، مِثْلَهُ.
قَالَ ابْنُ جُرَیْجٍ فِی قَوْلِهِ : {وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ} قَالَ : نَادَاهُ وَهُوَ یَحْسِبُهُ أَنَّهُ ابْنُهُ ، وَکَانَ وُلِدَ عَلَى فِرَاشِهِ.
تفسیر الطبری،ج12،ص428 ط دار هجر
ابن جریج در مورد آیه ی " و نادی نوح ابنه " گفت که : نوح او را صدا زد در حالی که گمان می کرد او پسرش است در حالی که او در غیابش متولد شده بود! { زنازاده بود }
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
امام و شیخ تفسیر و قرائت اهل سنت و زنا زاده دانستن پسر حضرت نوح (ع) :
مجاهد بن جبر،از مفسرین مشهور و بزرگ اهل سنت است که معتقد بوده پسر حضرت نوح زنازاده بوده است! :
حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عِیسَى ، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجِیحٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ : {فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ} قَالَ : تَبَیَّنَ لِنُوحٍ أَنَّهُ لَیْسَ بِابْنِهِ.
تفسیر الطبری،ج12؛ص427 ط دار هجر
ابن ابی نجیح از مجاهد نقل می کند که مجاهد در مورد آیه ی " فلا تسالن ما لیس لک به علم " گفت که خدا برای نوح تبیین کرد که فرزندش پسر او نیست.
حَدَّثَنِی الْمُثَنَّى ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو حُذَیْفَةَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا شِبْلٌ ، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجِیحٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ : {فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ} قَالَ : بَیَّنَ اللَّهُ لِنُوحٍ أَنَّهُ لَیْسَ بِابْنِهِ.
تفسیر الطبری،ج12،ص427 ط دار هجر
حَدَّثَنِی الْمُثَنَّى ، قَالَ حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ ، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ ، عَنْ وَرْقَاءَ ، عَنِ ابْنِ أَبِی نَجِیحٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ مِثْلَهُ.
تفسیر الطبری،ج12،ص427 ط دار هجر
تفسیر الطبری،ج12،ص428 ط دار هجر
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
ملاحظه می فرمایید که طبری سه روایت نقل می کند که در آن ها مجاهد معتقد است که پسر حضرت نوح،فرزند واقعی او نبوده است!
حال با یکدیگر جایگاه مجاهد را ببینیم :
الإِمَامُ، شَیْخُ القُرَّاءِ وَالمُفَسِّرِیْنَ ...
سیر اعلام النبلاء،ج8،ص6 ط موسسة الرسالة
ابن جریج و پیروی از نظر مجاهد و زنازاده دانستن پسر حضرت نوح! :
ابن جریج که یکی دیگر از علمای بزرگ و مشهور اهل سنت است نیز معتقد بوده که پسر حضرت نوح (ع) به واقع پسر او نبوده است! :
حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ ، قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ ، قَالَ : ثَنِی حَجَّاجٌ ، عَنِ ابْنِ جُرَیْجٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ ، مِثْلَهُ.
قَالَ ابْنُ جُرَیْجٍ فِی قَوْلِهِ : {وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ} قَالَ : نَادَاهُ وَهُوَ یَحْسِبُهُ أَنَّهُ ابْنُهُ ، وَکَانَ وُلِدَ عَلَى فِرَاشِهِ.
تفسیر الطبری،ج12،ص428 ط دار هجر
ابن جریج در مورد آیه ی " و نادی نوح ابنه " گفت که : نوح او را صدا زد در حالی که گمان می کرد او پسرش است در حالی که او در غیابش متولد شده بود! { زنازاده بود }
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
* روایت به جهت سندی حداقل حسن است.
تصریح ابن کثیر بر اینکه حسن بصری،مجاهد،ابن جریج و عبید بن عمیر معتقد بوده اند که پسر حضرت نوح واقعا پسر او نبوده است و فرزند مادرش بوده است :
در قسمت قبلی این متن را برای حسن بصری آوردیم و اکنون علاوه بر حسن بصری،برای مجاهد و ابن جریج و عبید بن عمیر می آوریم :
وَقَدْ نَصَّ غَیْرُ وَاحِدٍ مِنَ الْأَئِمَّةِ عَلَى تَخْطِئَةِ مِنْ ذَهَبَ فِی تَفْسِیرِ هَذَا إِلَى أَنَّهُ لَیْسَ بِابْنِهِ وَإِنَّمَا کَانَ ابْنَ زِنْیَةٍ، وَیُحْکَى الْقَوْلُ بِأَنَّهُ لَیْسَ بِابْنِهِ وَإِنَّمَا کَانَ ابْنَ امْرَأَتِهِ عَنْ مُجَاهِدٍ وَالْحَسَنِ وَعُبَیْدِ بْنِ عُمَیْرٍ وَأَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ وَابْنِ جریر، وَاحْتَجَّ بَعْضُهُمْ بِقَوْلِهِ: إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ وبقوله :
فَخانَتاهُما فَمِمَّنْ قَالَهُ الْحَسَنُ الْبَصْرِیُّ احْتَجَّ بِهَاتَیْنِ الْآیَتَیْنِ.
تفسیر ابن کثیر،ج4،ص326 ط دار طیبة
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
تصریح ابن کثیر بر اینکه حسن بصری،مجاهد،ابن جریج و عبید بن عمیر معتقد بوده اند که پسر حضرت نوح واقعا پسر او نبوده است و فرزند مادرش بوده است :
در قسمت قبلی این متن را برای حسن بصری آوردیم و اکنون علاوه بر حسن بصری،برای مجاهد و ابن جریج و عبید بن عمیر می آوریم :
وَقَدْ نَصَّ غَیْرُ وَاحِدٍ مِنَ الْأَئِمَّةِ عَلَى تَخْطِئَةِ مِنْ ذَهَبَ فِی تَفْسِیرِ هَذَا إِلَى أَنَّهُ لَیْسَ بِابْنِهِ وَإِنَّمَا کَانَ ابْنَ زِنْیَةٍ، وَیُحْکَى الْقَوْلُ بِأَنَّهُ لَیْسَ بِابْنِهِ وَإِنَّمَا کَانَ ابْنَ امْرَأَتِهِ عَنْ مُجَاهِدٍ وَالْحَسَنِ وَعُبَیْدِ بْنِ عُمَیْرٍ وَأَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ وَابْنِ جریر، وَاحْتَجَّ بَعْضُهُمْ بِقَوْلِهِ: إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ وبقوله :
فَخانَتاهُما فَمِمَّنْ قَالَهُ الْحَسَنُ الْبَصْرِیُّ احْتَجَّ بِهَاتَیْنِ الْآیَتَیْنِ.
تفسیر ابن کثیر،ج4،ص326 ط دار طیبة
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
لازم به ذکر است که عبید بن عمیر از کبار تابعین است که علمای اهل سنت تقریبا اجماع بر وثاقت او دارند و در تمامی کتب ستة هم روایت دارد و بنا بر قول ذهبی در سیر اعلام النبلاء،واعظ و مفسر اهل سنت است :
عُبَیْدُ بنُ عُمَیْرِ بنِ قَتَادَةَ اللَّیْثِیُّ الجُنْدَعِیُّ المَکِّیُّ : الوَاعِظُ، المُفَسِّرُ ...
سیر اعلام النبلاء،ج4،ص156 ط موسسة الرسالة
شعبی و زنازاده دانستن پسر نوح و تصریح ابن جوزی بر این اعتقاد از جانب حسن بصری و مجاهد و شعبی و ابن جریج!:
ابن جوزی،علامه ی اهل سنت، در کتاب زاد المسیر می نویسد :
الثانی: أنه ولد على فراشه لغیر رِشدة ولم یکن ابنه. روى ابن الأنباری باسناده عن الحسن أنه قال: لم یکن ابنَه، إِن امرأته فجرت. وعن الشعبی قال: لم یکن ابنه، إِن امرأته خانته، وعن مجاهد نحو ذلک. وقال ابن جریج: ناداه نوح وهو یحسب أنه ابنه، وکان وُلد على فراشه.
زاد المسیر فی علم التفسیر،ج2،ص377 ط دار الکتاب العربی
قول دوم : اینکه پسر نوح در غیاب او متولد شد و حرامزاده بود و پسرش نبود.ابن الانباری با سندش از حسن بصری نقل می کند که گفت : او پسرش نبود و زن نوح مرتکب گناه شد و از شعبی که او گفت : پسرش نبود و زن نوح به او خیانت کرد و از مجاهد همچنین.و ابن جریج گفته است : نوح پسرش را صدا زد در حالی که گمان می کرد که او پسرش است در حالی که در غیاب او متولد شده بود.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
عُبَیْدُ بنُ عُمَیْرِ بنِ قَتَادَةَ اللَّیْثِیُّ الجُنْدَعِیُّ المَکِّیُّ : الوَاعِظُ، المُفَسِّرُ ...
سیر اعلام النبلاء،ج4،ص156 ط موسسة الرسالة
شعبی و زنازاده دانستن پسر نوح و تصریح ابن جوزی بر این اعتقاد از جانب حسن بصری و مجاهد و شعبی و ابن جریج!:
ابن جوزی،علامه ی اهل سنت، در کتاب زاد المسیر می نویسد :
الثانی: أنه ولد على فراشه لغیر رِشدة ولم یکن ابنه. روى ابن الأنباری باسناده عن الحسن أنه قال: لم یکن ابنَه، إِن امرأته فجرت. وعن الشعبی قال: لم یکن ابنه، إِن امرأته خانته، وعن مجاهد نحو ذلک. وقال ابن جریج: ناداه نوح وهو یحسب أنه ابنه، وکان وُلد على فراشه.
زاد المسیر فی علم التفسیر،ج2،ص377 ط دار الکتاب العربی
قول دوم : اینکه پسر نوح در غیاب او متولد شد و حرامزاده بود و پسرش نبود.ابن الانباری با سندش از حسن بصری نقل می کند که گفت : او پسرش نبود و زن نوح مرتکب گناه شد و از شعبی که او گفت : پسرش نبود و زن نوح به او خیانت کرد و از مجاهد همچنین.و ابن جریج گفته است : نوح پسرش را صدا زد در حالی که گمان می کرد که او پسرش است در حالی که در غیاب او متولد شده بود.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
تصریح ثعلبی،شیخ التفسیر اهل سنت، بر اینکه حسن بصری،مجاهد،این جریج و عبید بن عمیر پسر نوح را زنازاده می دانسته اند :
فقال بعضهم: کان ولد خبث من غیره، ولم یعلم بذلک نوح، فقال الله تعالى: إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ أی من ولدک، وهو قول مجاهد والحسن، وقال قتادة: سألت الحسن عنه فقال: والله ما کان بابنه، وقرأ فَخانَتاهُما فقال: إن الله حکى عنه إنه قال: إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی، وقال: وَنادى نُوحٌ ابْنَهُ وأنت تقول: لم یکن ابنه، وإن أهل الکتابین لا یختلفون فی انه کان ابنه. فقال الحسن: ومن یأخذ دینه من أهل الکتاب، إنهم یکذبون.
وقال ابن جریج: ناداه وهو یحسب أنه ابنه، وکان ولد على فراشه، وقال عبید بن عمیر، نرى أن رسول الله صلّى الله علیه وسلّم إنما قضى أن الولد للفراش من أجل ابن نوح.
الکشف و البیان ( تفسیر الثعلبی ) ، ج5،ص172 ط دار احیاء التراث العربی
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
تصریح ابن عطیة بر اینکه حسن بصری،عبید بن عمیر و ابن سیرین پسر نوح را زنازاده می دانسته اند! :
ابن عطیة،مفسر و فقیه اهل سنت،بر این امر تصریح دارد که حسن بصری و عبید بن عمیر و ابن سیرین پسر نوح را زنازاده می می دانسته اند! (یعنی ابن سیرین را هم به این جمع اضافه می کند!) :
وقالت فرقة: المراد أنه لیس بولد لک، وزعمت أنه کان لغیة وأن امرأته الکافرة خانته فیه، هذا قول الحسن وابن سیرین وعبید بن عمیر: وقال بزی إنما قضى رسول الله صلى الله علیه وسلم بالولد للفراش من أجل ابن نوح، وحلف الحسن أنه لیس بابنه.
المحرر الوجیز ( تفسیر ابن عطیة ) ، ج 3،ص176 ط دار الکتب العلمیة
فقال بعضهم: کان ولد خبث من غیره، ولم یعلم بذلک نوح، فقال الله تعالى: إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ أی من ولدک، وهو قول مجاهد والحسن، وقال قتادة: سألت الحسن عنه فقال: والله ما کان بابنه، وقرأ فَخانَتاهُما فقال: إن الله حکى عنه إنه قال: إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی، وقال: وَنادى نُوحٌ ابْنَهُ وأنت تقول: لم یکن ابنه، وإن أهل الکتابین لا یختلفون فی انه کان ابنه. فقال الحسن: ومن یأخذ دینه من أهل الکتاب، إنهم یکذبون.
وقال ابن جریج: ناداه وهو یحسب أنه ابنه، وکان ولد على فراشه، وقال عبید بن عمیر، نرى أن رسول الله صلّى الله علیه وسلّم إنما قضى أن الولد للفراش من أجل ابن نوح.
الکشف و البیان ( تفسیر الثعلبی ) ، ج5،ص172 ط دار احیاء التراث العربی
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
تصریح ابن عطیة بر اینکه حسن بصری،عبید بن عمیر و ابن سیرین پسر نوح را زنازاده می دانسته اند! :
ابن عطیة،مفسر و فقیه اهل سنت،بر این امر تصریح دارد که حسن بصری و عبید بن عمیر و ابن سیرین پسر نوح را زنازاده می می دانسته اند! (یعنی ابن سیرین را هم به این جمع اضافه می کند!) :
وقالت فرقة: المراد أنه لیس بولد لک، وزعمت أنه کان لغیة وأن امرأته الکافرة خانته فیه، هذا قول الحسن وابن سیرین وعبید بن عمیر: وقال بزی إنما قضى رسول الله صلى الله علیه وسلم بالولد للفراش من أجل ابن نوح، وحلف الحسن أنه لیس بابنه.
المحرر الوجیز ( تفسیر ابن عطیة ) ، ج 3،ص176 ط دار الکتب العلمیة