حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

تلاش برای تحریف گزارش ابن شحنه (عالم مشهور اهل سنت) مبنی بر تهدید عمر بن الخطاب به آتش زدن خانه‌ی حضرت زهراء (س) [بررسی 12 نسخه خطی]


پیش از این در مورد گزارش ابن شحنه (عالم مشهور اهل سنت) در مورد تهدید عمر بن الخطاب به آتش زدن خانه‌ی حضرت زهراء سلام الله علیها در کتابش به نام «روض المناظر فی علم الأوائل والأواخر» نوشتیم. [کلیک کنید]


بر اساس آن چه در کتاب «روض المناظر فی علم الأوائل والأواخر» چاپ «دار الکتب العلمیة» و تحقیق «سید محمد مهنی» آمده، متن گزارش از این قرار است:


ثم إن عمر جاء بیت علی لیحرقه على من فیه، فلقیته فاطمة - رضی الله عنها - فقال: ادخلوا فیما دخلت فیه الأمة.


ابن الشحنة، محب الدین محمد بن محمد (المتوفى 815 هـ)، روض المناظر فی علم الأوائل والأواخر، ص101، تحقیق: سید محمد مهنى، الناشر: دار الکتب العلمیة، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1997 م.


سپس عمر بن الخطاب به سوی خانه ی علی آمد تا آن را بر سر کسانی که داخل آن هستند به آتش بکشد و فاطمه - رضی الله عنها - وی را دید و عمر بن خطاب به او گفت: در آن چه امت بدان داخل شدند (یعنی بیعت با ابوبکر) داخل شوید.


پس از جمع آوری حد اکثر مقدار ممکن از نسخه‌های خطی مختلف کتاب که بخشی از تمام نسخه‌های خطی آن می‌باشد، به 12 نسخه‌ی خطی مختلف از این کتاب دست پیدا کردیم که با بررسی آن ها دریافتیم در برخی از نسخه های خطی این کتاب به شکل عجیبی تلاش شده تا ماجرای تهدید عمر بن خطاب به آتش زدن خانه‌ی حضرت زهراء سلام الله علیها تحریف، سانسور و حذف شود!


این تلاش برای تحریف بر دو نوع بوده است:


الف) در برخی نسخه ها با حذف نام حضرت زهراء سلام الله علیها و مبهم ساختن بخشی از گزارش با این عمل، تلاش شده تا این واقعه‌ی دردناک، یعنی تهدید به آتش زدن خانه‌ی دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن هم با مخاطب قرار دادن شخص حضرت زهراء سلام الله علیها، کمی تلطیف شود! در این نسخه‌های خطی گزارش چنین نقل شده است:


ثم إن عمر جاء بیت علی لیحرقه على من فیه فلقیه فقال ادخلوا فیما دخلت فیه الأمة.


در این حالت معنا و مفهوم عبارت نیز کاملا تغییر می‌کند و ترجمه‌ی صحیح چنین خواهد شد:


سپس عمر بن خطاب به سوی خانه‌ی علی آمد تا آن را بر سر کسانی که داخل آن هستند به آتش بکشد و علی را دید و به او گفت: در آن چه امت بدان داخل شدند (یعنی بیعت با ابوبکر) داخل شوید.


ملاحظه می‌فرمایید که حذف نام حضرت زهراء سلام الله علیها و تبدیل فعل از «لقیت» (مونث) به «لقی» (مذکر) چه تغییر اساسی در معنا و مفهوم این واقعه‌ی تاریخی ایجاد کرد! (در این حالت فاعل فعل «لقی»، عمر بن خطاب خواهد و بود و ضمیر «ه» نیز به امیرالمومنین علیه السلام برمی‌گردد)


در نسخه‌های خطی زیر شاهد این نوع تحریف هستیم:


نسخه‌ی خطی «رئیس الکتاب» به شماره‌ی 653 [کلیک کنید:  1   2]


نسخه‌ی خطی «نور عثمانیة» به شماره‌ی 3297 [کلیک کنید:  1   2]


اما در دو نسخه‌ی خطی دیگر از نسخه‌های خطی تحریفی مشابه اما کمی ناشیانه صورت گرفته که از این قرار است:


ثم إن عمر جاء بیت علی لیحرقه على من فیه فلقیته فقال ادخلوا فیما دخلت فیه الأمة.


نسخه‌ی خطی «کتابخانه‌ی اسکوریال» اسپانیا به شماره‌ی 526 [کلیک کنید:  1]


ثم إن عمر جاء بیت علی لیحرقه على من فیه فلقته فقال ادخلوا فیما دخلت فیه الأمة.


نسخه‌ی خطی «عارف حکمت» به شماره‌ی 115/900 (میکرو فیلم شماره‌ی 4344 الجامعة الاسلامیة) [کلیک کنید:  1   2]


در این حالت نام حضرت زهراء سلام الله علیها حذف شده اما فعل جمله «لقیت» به صورت مونث باقی مانده است که در این حالت عبارت کمی مبهم می‌شود و ترجمه چنین خواهد بود:


سپس عمر بن خطاب به سوی خانه‌ی علی آمد تا آن را بر سر کسانی که داخل آن هستند به آتش بکشد و [یک زن] او را دید و عمر بن خطاب گفت: در آن چه امت بدان داخل شدند (یعنی بیعت با ابوبکر) داخل شوید. (به این علت که فعل مونث است و فاعل آن نیز طبیعتا فردی مونث بوده است که نام وی حذف شده است!)


ب) در یکی از نسخه‌های خطی این کتاب، اصل ماجرای تهدید به آتش زدن خانه‌ی حضرت زهراء سلام الله علیها حذف شده است! متن بخش مورد نظر از این نسخه‌ی خطی چنین است:


ثم إن عمر جاء بیت علی فلقیته فاطمة رضی الله عنها فقال ادخلوا فیما دخلت فیه الأمة.


نسخه‌ی خطی «دار الکتب الوطنیة» (تونس) به شماره‌ی 4378 (میکرو فیلم شماره‌ی 4344 الجامعة الاسلامیة) [کلیک کنید:  1   2]


سپس عمر بن الخطاب به سوی خانه ی علی آمد و فاطمه رضی الله عنها وی را دید و عمر بن خطاب به او گفت: در آن چه امت بدان داخل شدند (یعنی بیعت با ابوبکر) داخل شوید.


نیازی به توضیح نیست که در این نسخه‌ی خطی، ناسخان ساده ترین روش را انتخاب کرده و اصل ماجرا را تحریف و سانسور کرده اند!


اما در 7 نسخه‌ی خطی باقی مانده ای که به آن دست یافته ایم، این واقعه‌ی تاریخی بدون هیچ تحریفی به این شکل نقل شده است:


ثم إن عمر جاء بیت علی لیحرقه على من فیه فلقیته فاطمة رضی الله عنها فقال ادخلوا فیما دخلت فیه الأمة.


سپس عمر بن الخطاب به سوی خانه ی علی آمد تا آن را بر سر کسانی که داخل آن هستند به آتش بکشد و فاطمه - رضی الله عنها - وی را دید و عمر بن خطاب به او گفت: در آن چه امت بدان داخل شدند (یعنی بیعت با ابوبکر) داخل شوید.


نسخه‌ی خطی «ایا صوفیا» به شماره‌ی 3233 [کلیک کنید:  1   2]


نسخه‌ی خطی «ایا صوفیا» به شماره‌ی 3234 [کلیک کنید:  1   2]


نسخه‌ی خطی «فیض الله افندی» به شماره‌ی 1458 [کلیک کنید:  1   2]


نسخه‌ی خطی «کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی» به شماره‌ی 510447 [کلیک کنید:  1   2]


نسخه‌ی خطی «کتابخانه‌ی لیدن» هلند [کلیک کنید:  1   2]


نسخه‌ی خطی «نور عثمانیة» به شماره‌ی 3077 [کلیک کنید:  1   2]


نسخه‌ی خطی «نور عثمانیة» به شماره‌ی 3114 [کلیک کنید:  1   2   3]


ذکر چند نکته و سوال


- با وجود چنین تلاش‌های عجیب و توقف ناپذیری به منظور تحریف و سانسور حقایق تاریخی، عجیب نخواهد بود که بسیاری از حقایق مسلم تاریخی به صورت مفصل و با جزئیات کامل به دست ما نرسیده باشد. وقتی کسانی به نام عالِم و محقق این چنین برای مخفی ساختن مظلومیت اهل بیت علیهم السلام تلاش کرده اند، آیا منطقیست انتظار داشته باشیم که همان افراد جزئیات بسیاری از حقایق مورد اختلاف بین فرق و مذاهب اسلامی را برایمان نقل کرده و شرح داده باشند؟!


- با وجود این حجم از تلاش‌های گسترده به منظور تحریف حقایق تاریخی و مخفی ساختن مظلومیت اهل بیت علیهم السلام، به خواست خداوند این گزارش و اخباری به مانند آن - چه در فضائل اهل بیت علیهم السلام و چه در مظلومیت ایشان - برای ما حفظ شد تا در طول تاریخ و در مسیر زندگی راه حق و حقیقت را گم نکنیم. این وعده‌ی الهیست که فرمود:


{یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ} [التوبة: 32]


مى‌خواهند نور خدا را با سخنان خویش خاموش کنند، ولى خداوند نمى‌گذارد، تا نور خود را کامل کند، هر چند کافران را خوش نیاید.


- سوال اساسی که مدافعان چنین تحریفات و پرده‌ پوشی هایی بایستی بدان پاسخ دهند این است که به چه علت و با چه انگیزه‌ای تمام تلاش خود را برای سانسور و کمرنگ ساختن مظلومیت حضرت زهراء سلام الله علیها به کار بستند؟! مگر ایشان افضل زنان عالم و سرور زنان بهشت نیستند؟! آیا حق این بانوی بزرگوار نیست که هم فضائلشان به صورت گسترده طرح شود و هم ضمن طرح مظلومیت‌های انکار ناپذیر حضرتش، مسلمانان با تمام قوا از ساحت ایشان دفاع کنند؟


- در این مطلب از یادداشت استاد «محمود نوروزی» منتشر شده در سایت حجت الاسلام استاد حامد کاشانی [کلیک کنید] نیز استفاده‌ شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter