تصریح صفوری شافعی (عالم اهل سنت) به سقط شدن حضرت محسن بن علی (ع) و تلاش نافرجام برای تحریف کلام وی! [کتاب المحاسن المجتمعه]
تصریح صفوری شافعی (عالم اهل سنت) به سقط شدن حضرت محسن بن علی (ع) و تلاش نافرجام برای تحریف کلام وی! [کتاب المحاسن المجتمعة]
عبدالرحمن صفوری شافعی (عالم اهل سنت - متوفای 894 هـ) در کتاب خود تحت عنوان «المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الأربعة» در قسمتی که در مورد فرزندان امیر المومنین (ع) صحبت میکند و در مقام ذکر اسامی ایشان است، در مورد سقط شدن حضرت محسن بن علی (ع) چنین مینویسد:
وأسقطت فاطمة سقطا سماه علی محسنا ...
و [حضرت] فاطمه فرزندی را که [حضرت] علی وی را محسن نامیده بود سقط کرد ...
این عبارت را از سه نسخهی خطی زیر نقل کرده ایم:
نسخهی خطی جامعة الملک سعود
نسخهی خطی مکتبة الظاهریة
نسخهی خطی مکتبة المنوعات الکبری
نسخهای از این کتاب با عنوان «مختصر المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الأربعة» و با تحقیق «محمد خیر مقداد» و نظارت «محمود الأرناؤوط» از سوی انتشارات «دار ابن کثیر» به چاپ رسیده که وقتی به آن مراجعه میکنیم، میبینیم که عبارت مربوط به سقط شدن حضرت محسن بن علی (ع) به صورت کامل حذف شده است! (تصاویر و آدرس دقیق در این یادداشت موجود است)
الصفوری الشافعی، عبد الرحمن بن عبد السلام (المتوفى 894 هـ)، مختصر المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الأربعة، ص192و193، الناشر: دار ابن کثیر، الطبعة: الأولى، 1406 هـ - 1986 م.
تذکر: ممکن است برخی ادعا کنند همانطور که از عنوان این کتاب مشخص است، محققین در مقام مختصر کردن و خلاصه سازی اصل کتاب بوده اند و به همین جهت اشارهای به ماجرای سقط شدن حضرت محسن بن علی (ع) نشده است اما این اشکال وارد نیست. چرا که مختصر کردن کتاب دارای ضوابط و اصولی مشخص میباشد و یکی از این ضوابط مهم و اساسی آن است که مطالب و نکات اصلی و چارچوب اصلی بحث بایستی حفظ شود. در این جا نیز عبدالرحمن صفوری شافعی در مقام ذکر نام تمامی فرزندان امیرالمومنین (ع) از حضرت زهراء (س) بوده است که حضرت محسن (ع) را نیز به عنوان یکی از این فرزندان نقل کرده است اما دستان تحریفگر این به اصطلاح محقق، به جای اشاره به حضرت محسن (ع) به عنوان یکی از فرزندان امیرالمومنین (ع) از حضرت زهراء (س)، نام ایشان و ماجرای سقط را به صورت کامل حذف کرده و کمترین اشارهای هم به آن نکرده است! بدیهیست که چنین عملی نه تنها بر اصول و ضوابط اختصار کتاب مطابقت ندارد بلکه مصداق واضح تحریف حقائق تاریخی است.